Příspěvky na portálu Moderní dějiny jsou podpořeny dotací MŠMT.
STRUKTURACE DĚJIN PROTEKTORÁTU II.
Kontrola domácího úkolu – žáci do připravené časové osy (může vzniknout jako produkt zkoušení) – mně vyhovuje tato forma, zkoušení žáci zapisují klíčové událostí na předlinkované papíry velkého formátu (třeba i více žáků najednou, každý na svůj papír, na svém určeném místě), ostatní představují svůj domácí úkol ústně. Po několika minutách je ke zkoušenému jednotlivci vyslán kontrolor. Osy jsou vystaveny a jedná diskutována. Třída do ní doplňuje klíčové události z diskuse.
I. učitel pouští prezentaci Protektorát a žáci s ní pracují tak, že na malé lístky doplňují názvy pro jednotlivé slidy, učitel komentuje podle potřeb třídy jednotlivé obrázky – může vždy nejdříve nechat komentovat žáky – není na tomto místě nutná žádná rozsáhlá interpretace, spíše jen postřehy.
1. Pohlednice připravená k 28. výročí vzniku ČSR, symboly hlavních měst, legionářské i prvorepublikové vojenské tradice
Jak rozumíte heslu Pravda vítězí 28. října 1938?
Jak rozuměli heslu Pravda vítězí 28. října 1938?
2. 9. říjen 1938 v Chomutově – příjezd wehrmachtu a vítání obyvateli města na náměstí.
Jaká je nálada ve městě?
3. Děkovná pohlednice vůdcům je koláž, která vznikla doplněním Henleina do snímku pořízeného v Aši. Hitler podnikl inspekční a propagační cestu po nově připojeném území. Jan B.Uhlíř, Protektorát Čechy a Morava v obrazech, s. 36
Všimněte si zobrazení Slovenska na mapce? Srovnejte s Atlasem.
Ne všichni německy mluvící obyvatelé ovšem byli spokojeni – útěky, šikana, zavírání do koncentračních táborů (především levicoví odpůrci, židé)
4. 15. říjen 1939 v Praze – fotografie zachycuje za četníky většinou studenty průmyslové školy v Praze a dívka v klobouku tehdy studovala obchodní školu v Berouně, později se stala učitelkou v Ústí nad Labem. Průmyslováci přišli do školy jen v malém počtu a učitelé je poslali domů, šli „přivítat“ vojáky. Fotka zachycuje Můstek a známe i četníka s pootočenou tváří. Jmenoval se Miloš Kapr, žil v Lužci nad Vltavou a údajně řekl: „Kluci, běžte domů, nemá to smysl. Když jsme se měli bránit, páni na hradě nás zklamali. Co chcete dělat s holýma rukama?“ Jozef Leikert, Černý pátek, Praha 2000, s. 25- 27.
5. Ojedinělá fotografie zachycující transport do Terezína procházející přes Bohušovice nad Ohří – v době, kdy ještě nebyla do Terezína postavena vlečka (1943) a transporty musely poslední úsek cesty pokračovat pěšky.
6. Zastavená doprava po atentátu na Heydricha. Paradoxně působí V na tramvajových vozech – symbolizovalo německé Viktoria – vítězství.
7. Emanuel Moravec na shromáždění po atentátu v Moravské Ostravě
8. Obraz Bedřicha Fritty, otce Tomáše, zachycující přeplněný Terezín. Bedřich ani jeho manželka šoa nepřežili, malého Tomáše (byly mu na konci války čtyři roky) vychovávali Haasovi – viz dále.Portrét cikánky z KT Osvětim, který malovala Dina Gottliebová. K ní samostatný text – viz příloha Dina Gottliebová.
9. Legendární tank číslo 23, růžové je zatím jen pozadí.
Existují kolem (v regionu) nějaké památníky na toto období? Existuje v okolí žáků někdo, kdo si pamatuje na sovětské, ruské tanky?
Učitel si na konci této aktivity papírky s názvy pro jednotlivé slidy vybere.
II. Žáci si rozdají texty s krátkými biografiemi – každý žák například tři. Ve dvojicích či v jinak velkých skupinách vytvářejí krátké říkanky, hesla pro demonstrace podle vzoru údajného hesla komunistických předválečných demonstrací Hitler, Horthy, Hlinka – to je jedna linka. Pořadí jmen v říkankách je libovolné, může se měnit. Učitel může zadat jen i vybrané postavy, nemusí využít také odkazy. ty mohou posloužit jako podklad pro rozsáhlejší, ale přesto krátké medailonky, které si připraví vybraní žáci na příští hodinu. Formou domácího zadání lze pracovat také s projevy Háchy a Heydricha.
Čurda
- Karel, příslušník čs. armády v Británii, vysazen na českém území, po atentátu se dostane na venkov, skrývá se u své matky, rozhodne se navázat kontakt s gestapem („zastavte vraždění nevinných“) a dodá gestapu kontakty na úkryty. Následuje řada zatčení a výslechů, které vedou k zachycení stop parašutistů. Po válce popraven (společně s dalším „parašutistou -zrádcem“ Gerikem).
Vilém Gerik
Frank
- Karel Hermann, v mládí přišel o oko, knihkupec, politik SdP, v protektorátu říšský sekretář (podle postavení druhý nejmocnější muž, často asi rozhodující činitel), přezdívaný Krvavý pes Frank, po atentátu se podílel na represivních akcích, podle vlastních slov mírnil nařízení z Berlína („dosáhl jsem, že Hitlerovo nařízení zastřelit 30 000 Čechů bylo vzato zpět“) po válce popraven, tři děti dány do rodin, jeho žena do roku 1956 v zajetí v SSSR, po návrat je našla.
Zpověď K.H.Franka, Praha 1946, s.145,146.
Jan Divišová, Vzestup a pád K.H. Franka.
Miroslav Moulis, Dušan Tomášek. K.H. Frank. Vzestup a pád karlovarského knihkupce.
Hácha
- Emil, právník, překladatel, v 64 letech se stává prezidentem ČSR (bere na sebe povinnost), nelehké osobní období (smrt ženy, rozvod dcery), v březnu 1939 vloží „osud českého národa do rukou Hitlera“, zůstává ve funkci prezidenta – tzv. státní prezident, jeho politika je zpočátku založena i na spojení se zahraničním odbojem, nacistům někdy ustupuje, někdy jejich opatření zmírňuje, od roku 1942 pasivní . způsobeno zvýšeným tlakem nacistů i zdravotním stavem. Po válce zatčen, zemře ve vězeňské nemocnici.
Tomáš Pasák, JUDr. Emil Hácha 1938 – 1945.
Heydrich
- Reinhard, vojenský námořník, zakladatel bezpečnostní služby (SD), přední činitel SS, šermíř, hudebník, pilot, jeden z hlavních organizátorů holocaustu, šéf Hlavního úřadu říšské bezpečnosti (RSHA), „Muž se železným srdcem“ (Hitler), temná postava i mezi nacistickými předáky, od podzimu 1941 zastupujícím říšským protektorem v protektorátu, v květnu 1942 na něj Gabčík s Kubišem spáchali atentát, jemuž zanedlouho podlehl. Nastalo období zvýšeného nacistického teroru (přibližně 1 300 zavražděných, vypálené Lidice a Ležáky).
Michal Burian, Aleš Knížek, Jiří Rajlich, EduardStehlík, Atentát.
Henlein
Himmler
- Heinrich, raný Hitlerův spolubojovník z Mnichova, velitel SS, po Noci dlouhých nožů strmá kariéra vzhůru, velitel gestapa, druhý muž Třetí říše, osobnost racionálně vykonávající árijský program nadlidí („Říšský komisař pro Východ“) – zisk půdy pro němectví. Významně se podílel na holocaustu a tvrdém postupu vůči Polákům. S mnohými „zálibami“ – vegetarián, historie, převtělování, buddhismus: věřil, že je převtěleným panovníkem Svaté říše římské z 10. století. Nabídl Spojencům separátní mír, Hitler se jej zřekl, padl do spojeneckého zajetí, spáchal sebevraždu.
Dušan Hamšík, Heinrich Himmler, druhý muž Třetí říše.
Hitler
Hlinka
Andrej, slovenský katolický kněz, významný bojovník za práva Slováků již v době Uherska, vězněný, po vzniku ČSR její opatrná podpora, prosazování slovenské autonomie, opět vězněný (vycestoval na falešný pas), vedoucí nejsilnější slovenské politické strany Hlinkova slovenská ľudová strana - ľuďáci. Zemřel v roce 1938 – jeho heslo: "Za Boha život, za národ slobodu!", na „jeho“ odkaz navazoval „samostatný“ Slovenský stát (Hlinkova garda, Hlinkova mládež – hlinkovci)
Horthy
Miklós, během první světové války úspěšný admirál rakousko-uherského námořnictva, po válce se stává regentem Maďarského království (zmenšené o řadu území). Návrat Habsburků nepřipustil. Orientoval se na totalitní režimy, nejprve spolupracoval s Itálií, později s určitou zdrženlivostí s Hitlerem. Podporoval některé vojenské akce Německa, omezoval zásahy proti židům, jednal se Západem i SSSR. Po válce nebyl souzen, dožil se vysokého věku v emigraci v Portugalsku.
László Kontler, Dějiny Maďarska
Moravec
Emanuel, během první světové války padl do ruského zajetí, posléze se přihlašuje do legií, získává si pověst především jako vojenský publicista. Za první republiky zůstává v armádě a dělá úspěšnou kariéru, ve třicátých letech je spojován s demokratickým proudem, podporuje snahy na vojenský odpor vůči Německu. Mnichovská dohoda jej zdrtí, po určitém tápání podporuje nacistickou ideologii. Stane se ministrem školství a zakladatelem Kuratoria pro výchovu mládeže. I svou rodinu vedl k nacistickým ideám. Roku 1945 spáchal tento symbol české aktivistické kolaborace – sebevraždu.
III. Přehlídka říkanek – studenti recitují, provolávají svá hesla.
Domácí zadání – kromě výše zmíněné možnosti referátů na příští hodinu, učitel zadá žákům, aby si zajistili beletrii, film s tematikou protektorátu. Může dát tipy, může využít literatury – probírá se téma války. Může vhodně upřednostnit literaturu před filmem anebo obojí před jedním.
Nabídne také referát na téma Romeo, Julie a tma.
Učitel z lístků s názvy pro slidy vybere vždy jeden, nejlépe vždy od jiného žáka a doplní do prezentace.
Ukázky z „tvorby říkanek“ žáků v Chomutově:
Říkanky:
Heydrich, Himmler, Hácha,
nejsou dobrej brácha.
velký zlo tu páchá.
dej si na ně bacha.
ve špíně se máchá.
strašně to tu zapáchá.
Hácha, Heydrich, Himmler,
bacha – je to švindler.
jen to do nich naper.
Himmler, Hácha, Heydrich,
v Čechách už je achich.
Himmler, Heydrich, Henlein,
Čechy už jsou online.
umíme jen Nein, Nein.
Čurda, Frank (a) Moravec
rozepli si poklopec.
hoďte na ně plivanec.
už jim zpívá krkavec.
stavíme jim pevnou klec,
nedostanou lívanec.