Rána za ranou – fáze nacistické genocidy ve vzpomínkách přeživších či svědků
Pracovní list pro žáky je založen na interpretaci vzpomínek pamětníků, do jejichž životů zasáhly jednotlivé stupně nacistického vyhlazovacího programu. Textové ukázky jsou vybrány ze zaznamenaných poválečných svědectví, biografických memoárových knih či autentických deníků z doby války.
Žáci čtou jednotlivé texty, pojmenovávají úřední postupy represivních orgánů státní moci a také modely chování pachatelů i obětí, řadí je podle stupně omezování svobody či prvků násilí, a tímto způsobem vytvářejí linku postupné gradace jednotlivých stupňů genocidy. Pozvolna se v průběhu práce dobírají vlastních definic jednotlivých fází genocidy – zpočátku latentních, neznatelných, nevypadajících nebezpečně, až po ty otevřené a decimační.
PŘEDMĚT: základy společenských věd, případně dějepis či mediální výchova v rámci předmětu český jazyk
ČAS: vyučovací hodina, 45 minut
VĚK: II. stupeň ZŠ, SŠ a víceletá gymnázia
"Kdykoli se seznamuji s dokumenty o holokaustu, o koncentračních táborech, o Hitlerově masovém vyhlazování Židů, o rasových zákonech a o nekonečném utrpení židovského národa za druhé světové války, cítím se být zvláštním způsobem ochromen. /.../ Ten stav ochromení pramení především z hlubokého — a řekl bych dokonce metafyzického studu. Stydím se, lze-li to tak říct, za člověka, za lidstvo, za lidský rod, cítím, že je to jeho zločin a jeho hanba, a tudíž i zločin a hanba má. Toto ochromení jako by mne náhle vrhalo až na samé dno prožitku lidské viny a spoluzodpovědnosti za lidské počínání a za stav světa, v němž žijeme a který tvoříme. /.../ je třeba si trvale připomínat hrůzy, které potkaly židovský národ, vyvolený k tomu, aby svým utrpením burcoval svědomí lidstva".
Václav Havel
NAVRHOVANÝ PRACOVNÍ POSTUP
1. Seznámení s tématem – 10 min
2. Práce s texty – 10 min
3. Vyhodnocení odpovědí a řazení jednotlivých postřehů – 25 min
PRACOVNÍ TEXTY PRO ŽÁKY
Sebastian Haffner, Příběh jednoho Němce
Lotte Kozová, Útoky na Čechy a Židy v Teplicích v roce 1938
Henryk Grynberg, Děti Sionu
Hana Greenfieldová, Z Kolína do Jeruzaléma
Jiří Orten, deníkový záznam z 27. října 1940
Luděk Eliáš, vzpomínka Luděk Eliáš vzpomíná na Terezín a osvětimský lágr
Edward Anders z Liepaji (Lotyšsko), vzpomínka
Eva Erbenová, Sen
Pracovní list byl vytvořen pro publikaci PANTu z Edice Moderní dějiny Holokaust a jiné genocidy, která se věnuje nejpodstatnějším genocidám 20. století – holokaustu, genocidě Arménů, hladomoru na Ukrajině, kambodžské, rwandské a jugoslávské genocidě. Součástí publikace je i DVD s filmy, vzpomínkami pamětníků a pracovními listy. Publikaci můžete zakoupit ZDE a podrobnou charakteristiku si můžete přečíst ZDE
Nakladatel: Občanské sdružení PANT, Edice Moderní dějiny
IBAN 978-80-905942-7-2
Překlad: Petruška Šustrová a Rita Kindlerová
Popis: brožovaná, 196 stran
Rok vydání: leden 2016
Kniha a metodické materiály vznikly ve spolupráci s portálem Moderní dějiny.cz a Asociací učitelů občanské výchovy a společenských věd – Občankáři.cz
Česká televize: Jak vzniká nenávist? Její následky líčí Holokaust a jiné genocidy ZDE
časopis Orer: Křest knihy Holocaust a jiné genocidy v Knihovně Václava Havla ZDE
Přílohy
Související články
- Genocida Romů a Sintů (28.2.2019)
- Krysy a švábi - 8 fází genocidy (14.5.2017)
- Beru si to na triko (3.4.2017)
- Modernita a holocaust (26.1.2016)
- Člověk ve válce a válka v člověku – holocaust (23.5.2015)
- Holocaust Židů během druhé světové války (šoa) (29.11.2014)
- Historie Holocaustu (Šoa) s přihlédnutím k Protektorátu Čechy a Morava (12.11.2011)
- Téma protektorát: Genocida Židů a Romů v protektorátu (7.11.2011)
- 3 básně, 3 obrazy - Průvodce učitele básněmi o holocaustu (16.11.2010)
- Jaké je umění o holocaustu? (21.6.2010)
- Genocida - vina a trest (3.2.2010)
- Dějiny holocaustu pro děti (20.1.2010)
- Popírači holocaustu – absolutní lháři (12.12.2009)