
Mediální obraz války ve Vietnamu ve filmovém zpracování - analýza snímků Zelené barety a Četa
Text se věnuje fenoménu Vietnamské války a způsobům její prezentace v kinematografii. Analyzuje dva americké snímky, jejichž děj se odehrává na bojišti tohoto konfliktu. Jedná se o film Zelené barety z roku 1968 a Četa z roku 1986. Přestože filmy spojuje stejná historická událost, její pojetí se v obou snímcích značně liší.
Zatímco Zelené barety byly natočeny ve válečných letech a mezi kritiky mají pověst propagandistického snímku poplatného době a politickým potřebám, Četa je sugestivní, syrový a s odstupem točený válečný film, který natočil režisér s vlastními bojovými zkušenostmi z Vietnamu. Společným znakem pro analýzu je tedy válka ve Vietnamu, rozdílným pak způsob jejího vykreslení. Jádro textu spočívá v sémiotické analýze obou snímků a v následné komparaci výsledků zjištěných analýzou.
V první části textu je za účelem uvedení do kontextu stručně popsána válka ve Vietnamu jako taková, a to s použitím relevantní odborné literatury. Následuje úvod do použité metodologie a poté samotná sémiotická analýza. Nejprve jsou stručně popsány oba filmy z kinematografického hlediska (kdy a kým byly natočeny, kdo v nich účinkuje, jak jsou hodnoceny apod.). Na tento popis navazuje narace filmů, která stručně představuje jejich obsah rozdělený do příběhových celků. Následuje vlastní analýza, která se zaměřuje na tři hlavní sémiotické prvky v obou filmech: vykreslení charakterů hlavních postav, zjištění přítomnosti binárních opozic a identifikace cílového publika. Výsledky analýzy jsou následně porovnány v závěrečné komparační části, kterou je práce uzavřena.
Obsah
1. Válka ve Vietnamu jako historická událost
2. Použitá metodologie
3. Kinematografický profil snímků
3. 1. Zelené Barety (The Green Berets)
3. 2. Četa (Platoon)
4. Analýza
4. 1. Příběh
4. 1. 1. Zelené barety
4. 1. 2. Četa
4. 2. Hlavní postavy – Zelené barety
4. 2. 1. Plukovník Mike Kirby
4. 2. 2. Novinář George Beckworth
4. 3. Hlavní postavy – Četa
4. 3. 1. Chris Taylor
4. 3. 2. Seržant Barnes
4. 4. Binární opozice
4. 4. 1. Zelené barety
4. 4. 2. Četa
4. 5. Cílová skupina
4. 5. 1. Zelené barety
4. 5. 2. Četa
Závěrečné srovnání obou filmů
Seznam použitých zdrojů
Internetové zdroje
Přílohy
