Školní historický písemný pramen ve výuce dějepisu
Publikováno: 16.12.2014, Aktualizováno: 18.12.2014 07:34
Rubrika(y): Čistá metodika, Prameny
Autor: Viliam Kratochvíl
Text slovenského didaktika Viliama Kratochvíla se zabývá možnostmi využití a analýzy písemného pramene ve školní výuce. Autor se s pomocí konkrétních příkladů věnuje modelování postupů a z nich vyplývajících analytických otázek, které v písemném prameni vyhledává a klade žák či učitel. V úvodní teoretické části se zaměřuje na specifika a klasifikaci písemných pramenů, následují katalogy k tvorbě otázek a pracovních postupů při práci s prameny. Studii uzavírá řada inspirativních ukázek analýzy a interpretace konkrétních pramenů.
Tento materiál vznikl v rámci projektu „Moderní dějiny do škol“, který je financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
OBSAH:
Specifika historie: historik jako „stopař“ odhalující „stopy života“
Klasifikace písemných pramenů a jejich specifika
Metodické postupy při interpretaci pramenů
Katalogy k tvorbě otázek a pracovních postupů
Multiperspektivita
Konkrétní příklady a ukázky interpretace
O autorovi:
Doc. PaedDr. Viliam Kratochvíl, PhD.
Třináct roků učil dějepis na základní škole, šest let na gymnáziu, od roku 1989 působí na katedře Filozofické fakulty univerzity Komenského v Bratislavě. Specializuje se na výzkum a tvorby učebnic, je autorem a spoluautorem 19 titulů učebnic dějepisu a desítek studií. Od května 2012 je ředitelem slovenského Státního pedagogického ústavu.
Přílohy
TEXT: Školní historický písemný pramen ve výuce dějepisu
Typ souboru: *.pdf | Velikost: 0,55 MB
Související články
- Antologie školních historických pramenů na www.moderni-dejiny.cz (1.6.2016)
- Dokumentární film jako školní historický pramen (18.3.2014)
- Karikatura a fotografie jako školský historický obrazový pramen (22.2.2014)
- Pátráme po minulosti (25.4.2013)
- Didaktické aspekty audiovizuálního svědectví (19.2.2013)
- Rozchod Slováků s Uherskem a vznik ČSR (27.8.2011)
- „Výuka dějepisu pomocí historických pramenů“ (jak se učí dějepis ve Francii) (27.5.2011)
- Tvorba testových otázek na základě Bloomovy taxonomie (9.4.2011)
- Politika appeasementu a ČSR ikonograficky a v kombinovaných textech (22.3.2011)
- Pracovní list: Jedna žena? (4.2.2011)
- Politická anekdota jako historický pramen (31.5.2010)