Didaktické aspekty audiovizuálního svědectví
V českém prostředí neexistuje doposud v didaktice dějepisu významnější práce, která by se detailněji věnovala otázkám rozboru „charakteristických znaků“ autobiografické paměti. Předkládaná studie chce být alespoň skromným příspěvkem k této otázce a mohla by se stát určitým podnětem k dalším mezipředmětovým bádáním i jistou nabídkou konkrétního využití audiovizuálního svědectví pamětníka jako školního historického pramene.
Tento materiál vznikl v rámci projektu „Moderní dějiny do škol“, který je financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Obsah
1. Paměť a pamětník
1.1. Nárůst zájmu o paměť
1.2. Fenomén "pamětník"
2. Audiovizuální svědectví v edukačním prostředí
2.1. Orální historie a škola
2.2. Audiovizuální svědectví jako školní pramen
2.2.1. K povaze školního historického pramene
2.2.2. Analýza školního pramene (svědectví)
2.2.3. Audiovizuální svědectví ve výuce dějepisu
Závěr
Přílohy
Související články
- Školní historický písemný pramen ve výuce dějepisu (16.12.2014)
- Dokumentární film jako školní historický pramen (18.3.2014)
- Metodika záznamu rozhovorů s pamětníky (9.3.2014)
- Karikatura a fotografie jako školský historický obrazový pramen (22.2.2014)
- IWitness - databáze pamětníků holokaustu on-line (17.11.2012)
- Pamětníci Holocaustu nyní i na Youtube (1.6.2010)
- Osvobození terezínského ghetta ve vzpomínkách pamětníků (28.5.2010)
- Kolektivizace zemědělství ve svědectví pamětníků sbírky Post Bellum (20.4.2010)
- 17. 11. 1939 – zavření českých vysokých škol: svědectví pamětníků ze sbírky Post Bellum (28.11.2009)
- Občanská válka ve Španělsku: svědectví pamětníků ze sbírky Post Bellum (24.10.2009)