Osvětimské album
Jad Vašem připravil metodiku pro dvě vyučovací hodiny na téma jak učit o holokaustu. Tato metodika vznikla na základě 207 fotografií židovské komunity v Bilke a rodiny Jacobových. Primární zdroj je znám jako „Osvětimské album“ nebo „Album Lili Jacob“. Fotografie byly pořízeny v Osvětimi-Birkenau v květnu 1944 a byly náhodně objeveny přeživší holocaustu Lili Jacobovou při osvobození.
Z neznámých důvodů fotografovali také dva fotografové příslušníci SS, Ernst Hoffmann a Bernhard Walter a proto dokumentují skutečnosti nacistickým objektivem. Při vyučování je nutné objasnit roli a identitu fotografů, ale také zdůraznit důležitost používání dalších materiálů a zdrojů pro vytvoření komplexního obrazu vyhlazovacího tábora jako součásti „Konečného řešení“.
Svět nacistických koncentračních a vyhlazovacích táborů tvoří jedno z nejobtížnějších vyučovacích témat. Většina fotografií z táborů zachycuje mrtvoly. Osvětimské album dává možnost nahlédnout do tváří obětí několik okamžiků před ohlášenou smrtí. Tento způsob je pro pedagogické účely vhodnější. Pedagogický princip Mezinárodní školy pro výuku holocaustu v Jad Vašem zdůrazňuje zaměření se na osudy jednotlivců během holocaustu. Proto se s lidmi nesetkáváme pouze jako s oběťmi.
Cílová skupina: Pro studenty středních škol od 16 let.
Cíle:
- Dozvědět se o Osvětimi prostřednictvím fotografického alba, které má jak historickou tak osobní hodnotu. Ojedinělé album dokumentuje židovské transporty do Osvětimi-Birkenau.
- Poznat zkušenosti a osud Židů, kteří byli deportováni do vyhlazovacího tábora Osvětim.
- Naučit se o rychlém dehumanizačním procesu, jak se z obyčejných lidí stávají vězni.
- Při prozkoumávání detailů fotografického alba doufáme, že se nám podaří obnovit lidskou důstojnost u jednotlivců, kterým byla odebrána a byli určeni k likvidaci.
- Prostudovat nacistickou ideologii, německé protižidovské zákony a „Konečné řešení židovské otázky.“
- Zabývat se otázkou německého utajení a plánech na likvidaci židovského obyvatelstva.
- Jedná se o interdisciplinární učební jednotku, která kombinuje fotky z alba, dokumentaci a výpovědi. Z pedagogického hlediska představuje využití rozličných zdrojů a tímto způsobem vytváří komplexnější pohled na holocaust.
Související články
- Antisemitismus včera a dnes (5.2.2018)
- Maxmilián Maria Kolbe (30.11.2016)
- Vychovatelem v táboře smrti - Fredy Hirsch (30.12.2015)
- Pamětnice krutosti nacistů: Přežila jsem díky náhodě a štěstí (12.12.2015)
- Příjezd do Osvětimi - fotografie a osobní prožitky na Iwitness (26.5.2015)
- Člověk ve válce a válka v člověku – holocaust (23.5.2015)
- Film: Eva Erbenová – z Terezína do Izraele (1.2.2015)
- Buchenwald (24.2.2014)
- Luděk Eliáš - hygiena v táboře (19.10.2013)
- Geneze nacistického vyhlazovacího programu - část první (3.8.2013)
- Geneze nacistického vyhlazovacího programu - část druhá (3.8.2013)
- Nacistická antisemitská čítanka Der Giftpilz (1.5.2013)
- Protokol z konference ve Wannsee (20. ledna 1942) (31.7.2012)
- Fotogalerie „Klisze Pamięci. Labirynty“ vězně č. 432 Mariana Kolodzieja (1.1.2012)
- Fotogalerie Památník obětí a hrdinů holocaustu Jad Vašem v Jeruzalémě (1.1.2012)
- Popírači holocaustu - metodika pro práci se studenty (30.11.2011)
- Osvětim-Březinka - stručná historie táborového komplexu (21.9.2011)
- Luděk Eliáš vzpomíná na Terezín a osvětimský lágr (23.6.2011)
- Osvětimský svědek (2.5.2011)
- Vzpomínky Samuela Putermana z varšavského ghetta (1.4.2011)
- Terezínský časopis VEDEM na internetu (15.12.2010)
- V Osvětimi našli nástroje, které nacisté používali k pokusům na ženách (28.8.2010)
- Jaké je umění o holocaustu? (21.6.2010)
- Transport Židů z Vídně-Aspangbahnhofu do Sobibóru 14. června 1942 (24.5.2010)
- Unikátní výstava osvětimského vězně č. 432 Mariana Kolodzieja - „Klisze Pamięci. Labirynty“ (20.4.2010)
- Dějiny holocaustu pro děti (20.1.2010)
- Dětský svět v terezínském ghetu (11.1.2010)
- Koncentrační tábor Osvětim (14.8.2009)