Transport Židů z Vídně-Aspangbahnhofu do Sobibóru 14. června 1942
Zpráva o zkušenostech revírního poručíka Schutzpolizei Fischmanna o transportu Židů z Vídně-Aspangbahnhofu do Sobibóru v Generálním gouvernementu z 14. června 1942. Zpráva popisuje detaily strážní služby 1. záložního policejního praporu Východ z tohoto transportu a obsahuje dokonce návrhy "vylepšení" strážní služby.
152. policejní revír
27/11, Reichbrückenstraße 46
Vídeň, 20. června 1942
Zpráva o zkušenostech
Věc: Transportní oddíl pro židovský transport Vídeň-Aspangbahnhof - Sobibór,
14. června 1942
Transportní oddíl tvořil poručík v záloze Fischmann jako velitel, dva strážmistři a 13 policistů v záloze z 1. záložního policejního praporu Východ. Transportní oddíl nastoupil do služby 14. června 1942 v 11:00 na nádraží Aspangbahnhof po předchozí telefonické žádosti
SS-Hauptsturmführera Brunnera.
1. Nakládání Židů:
Nakládání Židů do zvláštního vlaku čekajícího na nádraží Aspangbahnhof začalo v poledne a probíhalo hladce pod vedením a dohledem SS-Hauptsturmführera Brunnera a SS-Hauptscharfiihrera Girziga z Ústřední úřadovny pro židovské vystěhovalectví. V té době začala strážní služba transportního oddílu. Celkem bylo deportováno 1 000 Židů. K převzetí Židů podle seznamu došlo v 16:00. Z důvodu nedostatku vagónů se musel transportní oddíl spokojit s vozem třetí třídy místo druhé.
2. Cesta z Vídně do Sobibóru:
Vlak Da 38 byl vypraven z Vídně 14. června 1942 v 19:08 a jel přes Kundenburg [Břeclav], Brünn [Brno], Neisse [Nisu], Oppeln [Opole], Częstochovou, Kielce, Radom, Deblin, Lublin a Chelm do Sobibóru, a nikoli do Izbice, jak bylo plánováno. Příjezd do Sobibóru 17. června 1942 v 8:05. V Lublinu, příjezd 16. června 1942 ve 21:00, čekal na vlak ve stanici SS-Obersturmführer Pohl a z vlaku nechal vystoupit a odvézt do pracovního tábora 51 práceschopných Židů ve věku 15 až 50 let. Současně vydal rozkaz, aby zbylých 949 Židů bylo odvezeno do pracovního tábora v Sobibóru. Oba jmenné seznamy, tři zavazadlové vozy (s potravinami) byly v Lublinu předány SS-Oberstutmführerovi Pohlovi. Ve 23:00 vlak odjel z Lublinu směrem na Sobibór. V židovském táboře v Trawnikách zhruba30 kilometrůod Lublinu byly tři vozy se zavazadly a potravinami předány SS-Scharführerovi Mayerhoferovi.
3. Předání Židů v Sobibóru
17. června v 8:15 vlak přijel do pracovního tábora poblíž sobibórského nádraží, kde velitel tábora, nadporučík Stangl, převzal 949 Židů a okamžitě začalo vykládání vagónů, které skončilo v 9:15.
4. Cesta ze Sobibóru do Vídně
Zvláštní vlak odjel ihned po dokončení vykládky Židů v 10:00 ze Sobibóru zpět do Lublinu, kam přijel 18. června ve 2:30. Za tento vlak nebylo vyplaceno žádné cestovné. Cesta pokračovala z Lublinu 18. června v 8:13 pravidelným rychlíkem do Krakova, kam jsme přijeli téhož dne v 17:30. V Krakově jsme přenocovali u 3. roty 74. policejního záložního praporu; 19. června tato rota vydala každému ze 16 mužů jednodenní příděl proviantu. Zpáteční cesta pak znovu pokračovala z Krakova pravidelným rychlíkem 19. června ve 20:08. Příjezd do nádraží Vídeň-Ost 20. června 1942 v 6:00.
5. Přerušení cesty transportního oddílu v Krakově:
Přerušení cesty transportního oddílu v Krakově trvalo26 apůl hodiny.
6. Přejezd hranic
Zvláštní vlak přejel hranice mezi říší a Generálním gouvernementem při jízdě tam 15. června ve 13:45, pravidelný rychlík při zpáteční jízdě 20. června v 0:15.
7. Proviant
Příslušníkům transportního oddílu byla vydána studená strava na čtyři dny. Skládala se ze salámu, chleba, marmelády a másla, avšak nebyla dostatečná. U 3. roty 74. záložního praporu v Krakově byl denní příděl proviantu dobrý a postačující.
8. Návrhy
V budoucnosti bude třeba vybavit příslušníky transportního oddílu pochodovými příděly, protože příděly studené stravy v letních měsících nevydrží. Salám (jednalo se o měkký salám) byl již při vydání 15. června oloupaný a nakrájený, a musel být tedy spotřebován nejdéle do tří dnů, aby se nezkazil. Čtvrtý den se muži museli spokojit pouze s marmeládou, protože máslo bylo následkem strašlivého horka v železničním voze žluklé. Velikost přídělu byla také dosti skrovná.
9. Zvláštní události
Při cestě tam, při zastávkách v železničních stanicích ani při zpáteční cestě nedošlo k žádnému incidentu.
(podepsán) Fischmann
revírní poručík Schutzpolizei
YVA, 0-51/63/42-43 (Fischmanovo hlášení) in Christopher R. Browning: Obyčejní muži, 101. záložní policejní prapor a „konečné řešení“ v Polsku, Argo 2002
Související články
- Poslušnost - sociálně psychologický profil pachatelů masakru židů v Jósefówě (27.4.2016)
- Druhá světová válka II. část: 1941-1943 (31.3.2014)
- Geneze nacistického vyhlazovacího programu - část první (3.8.2013)
- Geneze nacistického vyhlazovacího programu - část druhá (3.8.2013)
- Pronásledování a likvidace Židů v Protektorátě (7.7.2013)
- Smutný příběh zaprášeného obrazu (12.10.2012)
- Historie Holocaustu (Šoa) s přihlédnutím k Protektorátu Čechy a Morava (12.11.2011)
- Osvětim-Březinka - stručná historie táborového komplexu (21.9.2011)
- Transporty do Niska nad Sanem. První deportace evropských Židů (5.3.2011)
- Osvětimské album (25.11.2010)
- Ghetto Terezín, holokaust a dnešek (17.1.2010)
- Každodenní život ve varšavském ghettu 1941 (14.1.2010)
- Historie terezínského ghetta (23.11.2009)
- Koncentrační tábor Osvětim (14.8.2009)