Moc bezmocných - workshop pro studenty
Pracovní list k nejznámějšímu a pro běžnou práci ve výuce příliš rozsáhlému Havlovu eseji. Interpretace tří klíčových částí textu umožňuje popsat fungování a charakter totalitního státu, ilustrovat tyto postřehy na konkrétním situaci, do níž může být člověk režimem vmanipulován a předvést autora jako myslitele, jenž se už v 70.letech vyjadřoval k problémům konzumní a industriální společnosti. Tedy veskrze k tématům současným!
Foto: Bohdan Holomíček
Tento materiál vznikl v rámci projektu ESF a OPVK „Moderní dějiny pro učitele, atraktivně a inspirativně“.
Aktivity se účastní 3 x 3 skupiny studentů, rozsah práce je přizpůsoben časové dotaci 1 vyučovací hodiny, jako vhodnější se ovšem jeví využít úkoly pro dvouhodinovku semináře...
Samozřejmě, že by bylo ideální, aby si studenti před hodinou celý esej přečetli už doma a byli tak na debatu o něm připraveni. Současný stav vytíženosti úkoly a náročnost textu vás však spíše povedou k rozhodnutí analyzovat jej přímo ve výuce.
Výtah z textu (viz přílohu) je třeba namnožit tak, abychom třídu (seminář) rozdělenou do tří skupin plně pokryli materiály k analýze.
Každá skupina bude zpracovávat jinou část textu a v každé by měli mít zadání (samozřejmě jen "tu svou" část) k dispozici všichni její členové. Materiál je náročný už svou stylistikou a pracovat hromadně nad jednou či dvěma kopiemi nedoporučuji.
Časová dotace: 45 min, lépe pro dějepisný seminář (2 x 45 min)
Počet účastníků: 3 skupiny , maximálně o 10 lidech
Postup práce:
Nejdříve několika slovy komentujeme význam textu, dobu jeho vzniku a připomeneme, že materiály, které mají studenti k dispozici, jsou jen výtahem několika kapitol z rozsáhlého eseje. Můžeme krátce nastínit, které části byly vypuštěny - především objemná pasáž o tom kdo jsou disidenti a podobně široká analýza podoby současné opozice. V úvodním slovu autor ostatně "plán svého uvažování" sám krátce představil, tak ho můžeme ocitovat.
Máte-li čas (seminář), lze se zastavit nad první větou celé práce, která je parafrází úvodní pasáže Marxova Komunistického manifestu z roku 1848 (původní verze ke srovnání) a vysvětlit, v čem jde u Havla vlastně o vtipný posun. Většina studentů dnes tento "vtip" neodhalí.
Rozdělíme třídu tak, abychom vytvořili tři (ideálně stejně početné) skupiny, rozdáme účastníkům namnožené kopie (ve skupině mají všichni stejnou část textu), vyzveme je, aby si přečetli zadání své analýzy (je za ukázkou z textu) a poskytneme jim čas cca 10-12 min ke čtení. Doporučíme jim, aby si klíčové informace v textu podtrhávali.
Po přečtení ukázek se každá skupina pokusí diskutovat o svých úkolech a na jeden papír jejich řešení sepsat. Máme-li možnost nechat některou ze skupin své postřehy psát rovnou na tabuli, nebo na flipchart, ušetříme čas. V žádném případě je nenecháme pracovat déle než 15 min.
V průběhu plnění úkolů skupinky navštěvujeme a pomáháme jim s pochopením zadání či inspirujeme v přemýšlení o tématu.
Posledních 10-15 min věnujeme prezentaci výsledků (ideálně jen otočí tabuli, či papír na flipchartu), práci skupiny komentuje jeden její zástupce a seznamuje ostatní s výsledky jejich interpretace. Postupujeme v pořadí, které je dáno označením úkolů a jejich umístěním v původním textu.
Ke každému postřehu dáme možnost krátkého vyjádření publiku.
V závěru hodiny v několika větách podtrhneme význam a aktuálnost Havlových myšlenek. Věřím, že pro většinu třídy bude překvapivé, jak jsou současné a platné. Havlovy vývody lze samozřejmě dobře aplikovat na řadu současných problémů (existenciální krize, mravní krize politiky, korupce, konzumní životní styl, industriální zátěž ap.).
Nejlépe se pochopitelně pracuje v semináři, kde můžeme tématu (a především diskusi o něm) věnovat více času.
Přílohy
Související články
- Dvě stovky fotografií Václava Havla od Bohdana Holomíčka z let 1974-1989 (19.10.2012)
- Politická kultura v Československu v letech 1968-1989 (11.6.2012)
- Zpráva o třetím českém hudebním obrození (únor 1975) (29.3.2012)
- Václav Havel vzpomíná na dobu po zveřejnění prohlášení Charty 77 (26.3.2012)
- Charta 77 a tzv. Anticharta (pracovní listy) (19.3.2012)
- Normalizace v dobových textech - pracovní list (16.3.2012)
- Vyšetřování prvních signatářů Charty 77 (12.3.2012)
- Nečekat, co udělají oni. Příběh jednoho dopisu, který změnil Československo (12.3.2012)
- Vzpomínky Pavla Kohouta na zveřejnění Charty 77 (12.3.2012)
- Reflexe Charty 77 a československého disentu v západní politice a politickém myšlení (22.12.2011)
- Dopis Václava Havla Gustávu Husákovi (8.4.1975) (16.11.2011)
- NORMALIZACE - pracovní list k cyklu Abeceda komunistických zločinů (16.11.2011)
- Cesta k listopadu: komunistický režim, společnost a opozice v éře normalizace (22.5.2011)