Moderní-Dějiny.cz

Svoboda slova, cenzura a propaganda v Československu 1968

Publikováno: 3.4.2020, Aktualizováno: 17.4.2021 21:52

Představujeme vám novou aktivitu IWitness v českém jazyce. Tato e-learningová výuková aktivita zkoumá fenomén vlivu cenzury a propagandy na svobodu slova na konkrétním historickém příkladu Československa v roce 1968.

Svoboda slova, cenzura a propaganda v Československu 1968

Aktivita IWitness je určena středoškolským studentům. Jejím absolvováním si žáci/žákyně rozvíjí svoji mediální a digitální gramotnost a občanské kompetence prostřednictvím analýzy a interpretace různých typů primárních historických pramenů. Tyto vybrané dokumenty jim přiblíží období pražského jara a nastupující normalizace. Vytvoří si svůj vlastní názor na omezování svobody slova a vyjadřování zejména v totalitních nebo autoritářských režimech.

Úvodní stránku aktivity "Svoboda slova, cenzura a propaganda v Československu 1968" naleznete ZDE
(k zobrazení aktivity je nutná registrace - viz text níže)

Návod, jak s platformou IWitness naleznete ZDE

Využívá svědectví pamětníků, kteří přežili holocaut z databáze Archivu vizuální historie (VHA) spravovaný Univerzitou Jižní Kalifornie Shoah Foundation (USC SF). E-learningová aktivita IWitness vznikla v rámci projektu Information versus manipulation podporovaného z fondu Erasmus+. Hlavním koordinátorem tohoto projektu je Muzeum dějin polských Židů POLIN. S vývojem vzdělávací aktivity s didaktickou stránkou mentorovala Andrea Szónyi ze Zachor Foundation z Budapešti a po odborné stránce lektoroval Martin Šmok - Senior International Program Consultant USC SF. Aktivita využívá digitalizované archivní dokumenty dostupné na www.moderni-dejiny.cz Autor aktivity je středoškolský učitel dějepisu a člen spolku PANT.

E-learningová aktivita v platformě IWitness s názvem "Svoboda slova, cenzura a propaganda v Československu 1968" v českém jazyce vznikla u příležitosti padesátiletého výročí událostí v Československu během pokusu o demokratizaci komunistického režimu -  pražského jara. V první polovině roku došlo v komunisty ovládaném Československu k velkým proměnám. Personální výměnou ve vedení komunistické strany, do jejíhož vedení se dostal dosud neznámý, sověty zpočátku tolerovaný, Alexandr Dubček a prezidentem byl zvolen Ludvík Svoboda, se nastarovaly významné změny. Byla zrušena cenzura a masmédia jako noviny, rozhlas a televize se stala otevřeným prostorem veřejné diskuze a místem, kde se poprvé po se dvaceti letech začala objevovat objektivní kritika dosavadních hlavním zločinů komunistické strany. Nastal proces uvolnění a demokratizace. Sovětské vedení, stejně jako vedoucí činitelé okolních států východního bloku se tímto procesem cítili být ohroženi. To se projevilo jejich zvýšeným tlakem na československé vedení, aby znovuobnovilo cenzuru. Definitivní konec demokratizačního procesu přišel s okupací Československa pěti armádami Varšavské smlouvy. Přes velké protesty obyčejných lidí se československé vedení v průběhu Moskevských jednání podvolilo sovětskému tlaku a rezignovalo. V Československu byla opět obnovena cenzura a v oficiálních médiích se publikovala pouze prosovětská propaganda, která překrucovala objektivní fakta. Pomalu nastupovala "normalizace".

Z reakcí studentů, kteří aktivitu absolvovali, vybíráme následující hodnocení:
„Efektivnější a příjemnější než mechanické učení ze sešitu či učebnice.“
„Velice mě překvapilo, že mě vyplňování otázek bavilo. Přiložené materiály mi pomohly pochopit éru komunismu do důsledků. Vymýšlením odpovědí jsem si o tomto tématu zapamatovala víc informací, než drtěním se učiva nazpaměť z učebnice a určitě to bylo záživnější.“
„Tato aktivita mě bavila a líbí se mi její interaktivní zpracování.“
„Rozhodně se mi líbí aktivní práce s dobovými materiály a ukázkami.“
„Líbí se mi tento systém učení, kdy musím formulovat své myšlenky a argumenty. Oceňuji pomocné přílohy ve formě autentických dokumentů.“
„Tato aktivita mi přiblížila události v roce 1968. A ukázala mi, jak je lehké manipulovat s informacemi.
„Na aktivitě se mi velmi líbili rozhovory s pamětníky. Když to člověk slyší od někoho, kdo to zažil, je to mnohem silnější než o tom jen číst. Co se týče nových informací, překvapilo mne to domácí vězení prezidenta Svobody.“
„Tato aktivita byla velkým zpestřením výuky a určitě si z toho člověk odnese více než z pouhého poslechu či čtení z učebnice. „Škola hrou!"“
„Beru to jako kladné obohacení výuky.“
„Nevěděla jsem, že ruská média stále ještě hrají na tuhle strunu bratrské pomoci a věří tomu. Tahle aktivita určitě byla obohacující v tom, že si teď více budeme vážit toho, že si můžeme říkat, co chceme a nebudeme za to pronásledováni.“

Žákům můžete IWitness aktivitu zadat domů, nebo v počítačové učebně během výuky. Nebo ji ukažte studentům přímo v hodině přes dataprojektor.

IWItness je e-learningová platforma jako každá jiná, učitelům a jejich žákům schopným komunikace v angličtině ale nabízí i možnost interaktivní střihové práce s více než 1000 filmových interview s plným minutovám indexem a databázemi fotografií a dokumentů. Jde o výborný nástroj k výuce mediální a digitální gramornosti. V anglickém prostředí platformy jsou ale k dispozici i aktivity v češtině. Umožňují práci s multimédii i využití digitálního prostoru ke komunikaci mezi studenty.

Jako pedagog si můžete aktivitu samozřejmě projít, můžete ji okopírovat a upravit. Své skupině studentů můžete aktivitu zadat přímo z její hlavní stránky, viz přiložený screenshot níže, a to použitím funkce Assign.

Učitel, který by měl zájem tuto aktivitu zadat svým žákům, se musí do e-learningového systému přihlásit coby pedagog, jinak nebude mít k dispozici nástroje řízení průběhu aktivity či zadávání jejího zpracování za domácí úkol. Žáci se poté přihlásí do skupiny vytvořené pedagogem. Obsah platformy je dostupný pouze po registraci, která není pouhým formálním krokem. Proto je důležité vyplňovat při registraci pravdivé informace. V pravém horním rohu úvodní obrazovky na http://iwitness.usc.edu/SFI/ je červené tlačítko Register now http://iwitness.usc.edu/SFI/Account/Register.aspx. Po jeho zmáčknutí se nabízí registrace pedagogů a studentů. Pedagog po registraci může procházet seznamy existujících aktivit pod záložkou Activities či vytvořit si vlastní skupiny studentů pod záložkou Students and Groups.

Vytvoření vlastní skupiny studentů
Pod záložkou Students and Groups zmáčkněte tlačítko vpravo nahoře - Make a Group. Skupinu pojmenujte, můžete jí přiradit i obrázek - a poté vám IWitness vygeneruje přístupový kód, který každého studenta registrujícího se do platformy IWitness automaticky umístí do vaší skupiny. Tento kód rozešlete svým studentům a požádejte je o registraci do platformy - jako studenty, tedy tlačítkem Students - a použití tohoto kódu. Kód se zadává do vůbec prvního políčka. Pro překlad termínů, kterým nerozumíte, použijte Google translator. Nezapomeňte, že součástí registrace je i souhlas s podmínkami - i zde se může Google translator hodit.

Související články

_Zajímavé odkazy

Archiv bezp. složekDigi. archiv časopisůCentropaSlovník české literaturyElektronická knihovnaASUDLiteratura ke staženíBibliografie od roku 1961Biografický archivMene Tekeljanpalach.czNárodní archivPamátník Vojna My jsme to nevzdaliPamátník LidicePolitičtí vězni.czPříběhy bezprávíMetodický portál RVPSorelaÚstav pamäti národaVONS.czmultikulturalita.czŽivá paměťAnna FrankováRomano Džaniben17. november 1989Demokratická revoluce 1989Cesta k listopaduHolocaust Memorial CenterTerror HázaExil 20. stoletíHlocaust.czTváří tvář historiiDeportálEuropeanaZmizelí sousedéSvobodně!Ośrodek KARTAMuezum Varšavského povstáníScriptum.czSlezské zemské muzeumČs. vizuální kultura v 50. letechMapováníProjekt Věrný zůstanuJeden svět na školáchStopy totalityo. s. Asi-milovaníProjekt Školákem v ProtektorátuGulag.czRyszard Siwiec 1909–1968Společnost Edvarda Beneše_Příběh Jana ZajíceOśrodek Pamięć i PrzyszłośćLogo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Neviditelné oběti komunismuCentrum pro studium holokaustu a židovské literaturyPandorina skrinkaMuzeum v krabičce
Více...

_Související články

11.1.

Když je rasismus zákonem

Zadejte žáků elearningovou aktivitu vhodnou zejména pro distanční vzdělávání. V této aktivitě se žáci prostřed...
26.10.

Genocida Tutsiů ve Rwandě

Zadejte žáků elearningovou aktivitu vhodnou zejména pro distanční vzdělávání. V této aktivitě se žáci prostřed...
14.4.

Zničte kulaky: Holodomor na Ukrajině

Zadejte žáků elearningovou aktivitu vhodnou zejména pro distanční vzdělávání. V této aktivitě se žáci prostřed...
6.4.

Jak vylepšit svět

Představujeme vám novou videoaktivitu IWitness v českém jazyce, ve které si žáci vyrobí vlastní film. Tato e-l...
14.3.

Zveřejňujeme manuál k obsluze a používání elearningové platformy IWitness

Zadejte vašim žákům online samostudium a využijte již připravené lekce. V příloze tohoto článku naleznete manu...
15.11.

Muži pražského jara I. část

Výuková prezentace určená pro výuku na středních školách Životopisné medailony politiků : Antonín Novotný, Lud...
15.11.

Muži pražského jara II. část

Výkladová prezentace určená pro výuku na středních školách. Medailony popisující kariéru významných českoslove...
8.11.

Pražské jaro ve fotografiích, symbolech a textech II. (duben - červen 1968)

Druhá část ilustrativní prezentace je vhodná jako pomůcka pro vylíčení atmosféry nadějí a očekávání zásadních ...
8.11.

Pražské jaro ve fotografiích, symbolech a textech III. (červenec - 21. srpen 1968)

Třetí část ilustrativní prezentace je vhodná jako pomůcka pro vylíčení atmosféry nadějí a očekávání zásadních ...
26.6.

Normalizace 1969-1971

Studie Oldřicha Tůmy (ÚSD) analyzuje základní aspekty problému normalizace. Samotný pojem, časové vymezení, hl...
25.6.

21. srpen 1968 v Ostravě

Prezentace s pomocí řady dobových fotografií, novinových článků a osobních svědectví dokumentuje klíčové momen...
25.6.

Deset dní srpna 1968 v Československu

Ilustrativní prezentace poskytuje s pomocí dobových fotografií a ukázek z denního tisku základní přehled o prv...
15.1.

Náběh, počátky a podoby normalizace

Výuková prezentace "Náběh, počátky a podoby normalizace" je vymezena obdobím od podzimu 1968 do XIV. sjezdu KS...
24.7.

CENZURA - pracovní list k cyklu Abeceda komunistických zločinů

Pracovní list pro učitele je součástí sady 26 metodických materiálů, které lze využít jako jako navazující akt...

_Prameny

IWALKS: VZDĚLÁVÁNÍ V MALÝCH SKUPINÁCH A NA ULICI

Aktualizováno: 11.1.2021 23:32 | Rubrika: Napříč stoletím
IWALKS: VZDĚLÁVÁNÍ V MALÝCH SKUPINÁCH A NA ULICI

IWalk je vzdělávací aktivita spojující unikátní filmové vzpomínky pamětníků z celého světa s kontextem každodenního prostoru, ve kterém žijeme.

_Metodika

Dějepis pro všechny a o všech!

Aktualizováno: 21.12.2022 11:43 | Rubrika: Československo v letech 1918-1938
Dějepis pro všechny a o všech!

Dějepis pro všechny a o všech je princip, kterým se řídil tým metodiček Multikulturního centra Praha při tvorbě nového vzdělávacího webu digitalnipracovna.cz.

_Aktuality

Finále XV. ročníku soutěže Eustory

Aktualizováno: 9.10.2024 12:52 | Rubrika: Akce Moderních Dějin
Finále XV. ročníku soutěže Eustory

18. října 2024 proběhne v ostravském Centu PANT slavnostní vyhlášení nejlepších prací soutěže Eustory. Poprvé budou uděleny ceny ve dvou kategoriích: odborná práce a multižánrový projekt.

_Dějiny v médiích

Oslavte Den vítězství a projděte se historií s videi a pracovními listy

Aktualizováno: 27.4.2020 19:59 | Rubrika: Speciály, Video
Oslavte Den vítězství a projděte se historií s videi a pracovními listy

ČT edu vytvořilii speciál kolekci videí a pracovních listů k druhé světové válce. Znalost historie nám pomáhá určit směr našich budoucích kroků. Konec druhé světové války je důležité si připomínat, a proto vám přinášíme speciální ...

 
© Všechna práva vyhrazena 2009 - 2024 Občanské sdružení PANT
Materiály na tomto portálu jsou určeny pouze pro vzdělávací účely.
Občanské sdružení PANT