Čemu nás učí umění sovětských mistrů (1951)
Úvodní stať Vladimír Šolty ke knize "Bojový příklad sovětské grafiky", která byla vydána v nakladatelstvím Orbis v roce 1951. Text je unikátním dobovým pramenem, který odhaluje míru adorace a nekritického přijímání dogmatických pravidel sovětského umění, vydávaného za příklad a vzor pro "novou" tvorbu československých umělců.
Tento materiál vznikl v rámci projektu „Moderní dějiny do škol“, který je financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Úvodní stať Vladimír Šolty ke knize "Bojový příklad sovětské grafiky", která byla vydána v nakladatelstvím Orbis v roce 1951. Text je unikátním dobovým pramenem, který odhaluje míru adorace a nekritického přijímání dogmatických pravidel sovětské umění, které bylo bráno jako příklad a vzor pro tvorbu československých umělců. Kniha Vladimíra Šolty je rovněž cenným souborem reprodukcí grafické produkce sovětských umělců, jelikož je v ní reprodukována podstatná část děl, která byla instalována na výstavě sovětské grafiky v Praze v roce 1950. Jsou názornými ukázkami podob socialisticko-realistické umělecké produkce v zemi sovětů od porevolučních časů do poválečného období (1917-1950).
Právě v samotném úvodu publikace najdeme dobový text "Čemu nás učí umění sovětských mistrů", v němž autor v souladu s dobovou ideologií a instrumentálním přístupem definuje agitační a propagandistické cíle umělecké tvorby v socialistickém státě. Zároveň adoruje a zcela nekriticky vyzdvihuje sovětské umění, které vydává za příklad a vzor pro uměleckou tvorbu v Československu. Je smutnou skutečností, že socialistický realismus sovětské provenience jako závazná doktrína svázal uměleckou tvorbu přísnými formálními a především obsahovými dogmaty na dlouhá léta. Znamenal konec svobodné, nezávislé a pestré umělecké scény typické pro demokratické poměry první republiky a z české i slovenské kultury vytvořil pouhý poslušný klon nedotknutelného a vyzdvihovaného sovětského vzoru.
Text úvodu i stati "Čemu nás učí umění sovětských mistrů" si můžete pro další práci stáhnout v příloze článku ve větším rozlišení vhodném pro tisk.
Dobový text z obálky knihy:
V textové části publikace nastínil autor ve stručnosti vývoj ruského realistického umění v oboru grafiky od konce XVIII. století přes významné údobí tvorby ruských realistických umělců - peredvižníků až po rozvoj grafické tvorby za sovětského společenského zřízení. Všímá si přitom nejen volných grafických listů, ale také knižní ilustrace a plakátu, aby i v těchto uměleckých druzích ukázal hodnotu a významnou společenskou roli sovětského grafického umění, které je pro nás bojovým příkladem. Autor vyzdvihuje hlavní zásady socialistického realismu, ověřené konkrétně na uměleckých dílech souboru mistrovských děl sovětských výtvarných umělců grafiků, který byl předložen naší veřejnosti na výstavě sovětské grafiky v Praze v roce 1950. Tato výstava, která nám ukázala vysoce ideové a umělecky nejvýš vyspělé výtvarné práce z grafické tvorby Sovětského svazu za poslední několikaleté období, tvoří jádro obrazové části... Publikace plní po stránce textové i obrazové důležitý úkol seznámit náš pracující lid se sovětským výtvarným uměním, v němž je pravdivě zobrazován život sovětského člověka v továrnách i na kolchozech, za heroických bojů Vlastenecké války i za mocného poválečného budování nejpokrokovějšího společenského řádu.
Z autorova úvodu ke knize:
Veliký Sovětský svaz, mohutná opora míru a demokracie v celém světě, pomáhá svými nesmírnými zkušenostmi pracujícím úspěšně budovat socialismus v naší lidově demokratické republice. Sovětská kultura - nositelka velkých idejí socialistického humanismu, zrozená geniem Leninovým a stále se rozvíjející a mohutnící za Stalinské epochy, učí naši mladou, československou socialistickou kulturu a naše umění lásce a oddanosti k vlasti, hlubokému chápání života pracujícího člověka, odpovědnosti, vysokému uměleckému mistrovství. Každé setkání našeho lidu se sovětskou kulturou a uměním je posilujícím aktem, který naplňuje myšlenky a srdce našich lidí jasným vědomím nerozlučného spojenectví se sovětskými národy, jasným vědomím nepřekonatelné síly stále mohutnící kultury tábora míru a demokracie. Každé nové setkání se sovětským uměním je provázeno radostným nadšením a obdivem našeho lidu k Sovětskému svazu a znamená tak vždy nový krok v boji proti největším nepřátelům tisícileté světové kultury, imperialistickým válečným štváčům. Neboť umění, které k nám přichází ze Sovětského svazu, nejen že mobilisuje svým zdravým optimistickým duchem každého poctivého člověka k činorodé tvůrčí práci, ale také jej vychovává v úctě k této práci, k její ochraně a obraně před kterýmkoli ničitelem a škůdcem...
Bojový příklad sovětské grafiky
Vladimír Šolta
Graficky upravil a na redakci publikace spolupracoval Jiří Bursík
94 obrazy na křídovém papíře
Orbis výtvarné nakladatelství Praha 1951
Přílohy
Související články
- Socialistický realismus v Ostravě - architektura, sochy, plastiky a reliéfy (8.12.2015)
- Kultura ve stínu těžních věží (13.2.2015)
- Nové směry výtvarného umění (20.12.2014)
- Jan Zábrana o roli spisovatelů, literatury a umění v socialistickém státě (4.8.2014)
- Pracující člověk ve výtvarném umění všech dob (1949) (13.4.2014)
- 30 vítězných let SSSR (1947) (7.4.2014)
- Bojový příklad sovětské grafiky (1951) (15.3.2014)
- Karikatury Dikobrazu se sovětskou tematikou (2.10.2013)
- Václav Černý na příkladu Československa o pauperizaci národů pod sovětským panstvím (9.8.2013)
- Tajná zbraň: O podvratné činnosti imperialistických rozvědek proti táboru míru a socialismu (12.5.2013)
- Stalinův triumf po vítězné válce v dokumentech a obrazech sovětské propagandy (12.5.2013)
- V. I. Lenin v sovětském sochařském umění (22.3.2013)
- Sovětské revoluční karikatury, plakáty a agitační vlaky (24.2.2013)
- Sovětské revoluční umění - portréty, pomníky, obrazy a grafiky (22.2.2013)
- Fotogalerie Sovětské karikatury v českém vydání z roku 1952 (20.9.2012)
- Sovětský GULAG a československá zkušenost (26.6.2012)
- Česká avantgarda a propagace socialismu (28.1.2010)