Vzpomínáme na válku
Dějepisný projekt o 2. světové válce s využitím (nejen) orálních historických pramenů pro kvarty víceletého gymnázia, deváté třídy ZŠ i pro střední školy.
Tento materiál vznikl v rámci projektu „Moderní dějiny do škol“, který je financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Projekt přibližuje studentům události 2. světové války skrze seznámení se záznamy vzpomínek přímých účastníků, které lze získat na internetu (zejména na serveru Paměť národa). Vycházím z toho, že není nutné, aby se všichni studenti seznámili podrobně se všemi frontami a válečnými událostmi, ale je pro ně mnohem užitečnější a zajímavější, když stejný čas věnují tomu, že se s jednou frontou seznámí velmi důkladně, ale především že se sami seznámí s prameny, budou nuceni se podívat do několika různých zdrojů informací (weby o válce, literatura). Budou tak schopni si kdykoliv v budoucnosti vyhledat potřebné informace, budou vědět, že nějaké takové zdroje existují, jak se v nich hledá, co od nich mohou čekat.
Pokud projekty a aktivity zaměřené na práci s prameny, s různými zdroji informací, na vyhledávání faktů a prezentaci nalezeného zařazujete pravidelně, nejsou pro studenty ničím novým. Takto zkušení studenti si pak poradí i s náročnější a dlouhodobější prací, jakou je tento projekt. Vycházím také z toho, že 2. světové válce bylo vždy věnováno až moc času ve srovnání s jinými úseky světových i českých dějin, zejména 2. polovině 20. století. Je to vidět i na některých učebnicích. Tuto dobu projekt nezkracuje, ale snaží se využít čas efektivněji a zaměřuje se především na aktivní podíl studentů na získávání a vstřebávání informací. Je tedy alternativou k běžnému výkladu, který tak efektivní není. Na přípravu prezentací jsem dal studentům 3-4 týdny, tj. 6-8 hodin dějepisu. Pracuje se v hodinách (každá skupina by měla mít jednoho člena, který je schopen nosit do výuky notebook), ale nutné je pracovat i doma. Průběh práce sleduji na fórech v prostředí moodle. Na vlastní prezentace pak potřebuje každá skupina jednu vyučovací hodinu.
Práce na projektu je pro studenty příležitostí k vlastní realizaci, každý může uplatnit jinou stránku své kreativity. Projekt dává možnost těm studentům, kteří mají zájem, pracovat intenzivněji než ostatní. Odpadá také stres ze špatné známky, protože prezentace není zkoušení – jsou na ni dostatečně připraveni a o své věci toho ví většinou mnohem více, než mohou říci.
Obsah příloh:
1. Vzpomínáme na válku (PDF) - pokyny pro učitele, smysl závěrečného dotazníku, hypertextové odkazy na jednotlivé pamětníky a pokyny žákům pro práci
2. Pracovní listy pro žáky (Word) - záklaní informace k pamětníkům, ukázka ze vzpomínek některého z pamětníků
3. Závěrečný dotazník pro žáky (Word)
Přílohy
Související články
- Odboj na Ostravsku v době Protektorátu - pracovní list (15.6.2012)
- 2. světová válka 1939-1941 (20.12.2011)
- 2. světová válka 1941-1943 (20.12.2011)
- Historie Jugoslávie II. - druhá světová válka a osvobození (26.2.2011)
- Formování československého zahraničního odboje v prvním roce okupace (9.3.2010)
- Válka v Tichomoří 1944-1945 (5.3.2010)
- Válka v Tichomoří 1940-1943 (16.2.2010)
- Domácí a zahraniční odboj v letech 1939-45 (26.1.2010)
- Válka v Atlantiku - vítězství Spojenců (24.1.2010)
- Válka v Atlantiku – německý nápor (10.1.2010)
- 17. 11. 1939 – zavření českých vysokých škol: svědectví pamětníků ze sbírky Post Bellum (28.11.2009)
- Okupovaná Evropa - II. světová válka (16.9.2009)