Jaký byl letošní ročník Letní školy moderních dějin?
Co v dějepise učit? Jak začlenit do výuky výpovědi pamětníků? Jak vytvořit k filmovému svědectví pracovní list? Existuje v dějepise kontroverzní téma? Jak s ním pracovat? Jaké jsou základní způsobilosti učitele dějepisu a jak je rozvíjet? Co zařadit do hodin, aby se děti na výuku těšily? Jak posílit čtenářskou gramotnost žáků? Na tyto a mnohé další otázky hledali odpověď učitelé z celé republiky v Ostravě 29. a 30. srpna 2011.
Téměř čtyři desítky učitelů strávily dva dny z přípravného týdne v Krajském zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v ulici Na Hradbách i na jiných místech Ostravy a načerpaly inspiraci zejména k výuce událostí 20. století. Zajímavý dvoudenní program Letní školy moderních dějin tvořila série podnětných workshopů vedených zkušenými lektory, s nimiž se účastníci věnovali praktické metodologii, aplikovatelné jak v dějepise, tak ve výchově k občanství, základech společenských věd, mediální výchově, českém jazyce a literatuře či dalších humanitních předmětech. Jak se účastníci shodli, dějiny 2. poloviny 20. století jsou pro školáky vzdáleným dávnověkem, přestože dospělí tuto dobu považují téměř za současnost.
Workshopy
Mgr. Jiří Tůma, vyučující na Základní škole Mendlova v Karviné a koordinátor projektů EduČas a Škola pro život, nazval svou dílnu příznačně Pančelko, kdy už bude dějepis? Účastníci si pod jeho vedením vyzkoušeli několik jednoduchých a v pedagogické praxi ověřených námětů pro práci ve třídě.
Dokumentarista Martin Šmok ze Spielbergovy nadace (Shoah Visual History Foundation), která spravuje 52 000 svědectví pamětníků holokaustu ve 32 jazycích, se zaměřil na metodologii práce s filmovým interview. „Velká politická historie se skládá z malých osobních příběhů jednotlivých lidí,“ uvedl na svém semináři, „a zachycené interview je zdrojem regionální, malé historie.“ Vybral tři výpovědi vztahující se k moravsko-slezskému regionu. Mgr. Marcel Mahdal z Gymnázia Pavla Tigrida v Ostravě-Porubě představil pracovní listy k těmto videonahrávkám a oba spolu s účastníky hledali další nápady pro práci s nimi.
Mgr. Josef März, vyučující na Gymnáziu Mostecká v Chomutově a na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, navázal na projekt Tragická místa paměti/Tragische Erinnerungsorte – Průvodce po historii jednoho regionu 1938–1945 obecně prospěšné společnosti Collegium Bohemicum a sdružení Antikomplex. Jak uchopit období protektorátu Čechy a Morava? S jakými zajímavými historickými materiály vztahujícími se k tomuto období se dá pracovat? Jsou pro žáky srozumitelné? Na tyto a další otázky hledali účastníci společně odpověď.
Z Komenského univerzity v Bratislavě přicestoval doc. PaeDr. Viliam Kratochvíl, PhD., a přivezl metodické podněty pro rozvíjení kompetencí učitele. Seznámil účastníky s metaforou stromu, prakticky ukázal konkrétní výukové figury a možnosti práce s fotografií, karikaturou či jiným uměleckým dílem.
Doprovodné akce
Jiří Tejkal zavítal na Letní školu z Židovského muzea v Praze, aby představil projekt Naši nebo cizí? Židé v českém 20. století, realizovaný pražským Židovským muzeem v partnerství s Institutem Terezínské iniciativy. Učitelé se zajímali o vzdělávací programy probíhající v Židovském muzeu, řeč přišla na několikrát oceněný dokument Pavla Štingla Ghetto jménem Baluty o současnosti lodžského ghetta.
Další vzácný host přijel rovněž z Prahy a byla jím novinářka a překladatelka Petruška Šustrová. V klubu Fiducia proběhla v pondělí večer projekce tří kratších dokumentů o válce v Náhorním Karabachu a o jejích důsledcích, které Petruška Šustrová a Martin Mahdal natočili pro Českou televizi. Následující debata se týkala jak současné situace na Jižním Kavkaze, tak domácího politického dění.
Program letošní Letní školy moderních dějin uzavřela úterní návštěva Archivu města Ostravy. Návštěvníky přivítala ředitelka PhDr. Blažena Przybylová, představila, co může archiv nabídnout školám a zajímala se o konkrétní nápady učitelů týkající se propojení výuky dějepisu s návštěvou takové instituce.
Výstupy
Materiály ze všech workshopů budou zpracovány na DVD, ze kterého budou moci účastníci dále čerpat náměty a realizovat je ve své učitelské praxi.
OHLASY V MÉDIÍCH
Události v regionech plus (Ostrava)
29. 8. 2011, 12:20
Události v regionech (Ostrava)
29. 8. 2011, 18:00
ČRo Ostrava, magazín Koktejl
1.9.2011 10:05
Magazín CVH Malach
2/2011
Občanské sdružení PANT
Letní školu moderních dějin pořádalo občanské sdružení PANT. Zaměřuje se na problematiku lidských práv a jejich porušování. Vzdělává učitele v oblasti novodobých dějin, pomáhá jim zavádět inovativní metody, být kreativní a používat dokumentární a publicistická filmová díla při výuce. Spolupracuje s historiky, politology, pedagogy, pracovníky médií či politickými vězni. Realizuje vzdělávací projekty mapující historii a kulturní dědictví v českém, středoevropském i celoevropském regionu. Více na www.pant.cz.
Jaké další akce plánuje o. s. PANT pro učitele?
„V letošním a příštím roce zrealizujeme pro učitele sérii tematických exkurzí,“ uvedl Petr Pánek, předseda občanského sdružení. „Vezmeme je na dva dny do Polska, kde se vydáme po stopách předválečné židovské kultury i na místa utrpení za II. světové války. Tato akce je plánována na 20.–21. říjen tohoto roku. V březnu 2011 se vydáme do Berlína a Postupimi. Stranou naší pozornosti nezůstanou ani místa utrpení a bolesti na našem území. Zájemci se mohou přihlásit na dvoudenní exkurzi do Prahy a tábora Vojna u Příbrami, na místa represí v dobách nacistické či komunistické totality. Jednodenní výjezd bude po stopách předválečného československého opevnění a bojů II. světové války. Na těchto akcích získají učitelé i praktické rady, které jim pomohou zorganizovat a tematicky připravit dějepisnou exkurzi na významná místa. Účast, ubytování, doprava a vstupné do památníků budou pro učitele zdarma, školám může být poskytnuta finanční kompenzace za nepřítomnost vyučujícího.“
Vzdělávací programy o. s. PANT jsou akreditované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR a tvoří součást projektu Moderní dějiny pro učitele atraktivně a inspirativně, který je financován v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost ze státního rozpočtu České republiky a Evropského sociálního fondu.
Související články
- Seminář Romové v Československu (1.4.2012)
- Fotogalerie Letní škola moderních dějin 2011 (2.9.2011)
- Moderní dějiny pro učitele (18.7.2011)
- Program letní školy moderních dějin (26.7.2010)
- Pozvánka na letní školu moderních dějin (19.6.2010)