Seminář Romové v Československu
Občanské sdružení PANT uspořádalo další seminář pro pedagogy v rámci projektu Moderní dějiny pro učitele. Konal se ve čtvrtek 23. února 2012 v budově Gymnázia Olgy Havlové v Ostravě-Porubě a byl věnován životu a dějinám Romů v Československu ve 20. století.
Seminář se konal od 9 do 15 hodin a byl tradičně určen pedagogům 2. stupně ZŠ a učitelům SŠ - vyučujícím humanitních předmětů, především dějepisu, českého jazyka či občanské výchovy. Více než dvacet zúčastněných učitelů získalo zásadní informace k dané problematice a také náměty a příklady, jak o tomto tématu učit. Seminář měl akreditaci MŠMT v rámci DVPP, takže po jeho absolvování obdrželi účastníci osvědčení. Získali také, jako při všech dosavadních seminářích, DVD s připravenými a prezentovanými výukovými materiály a sadu dobových pramenů kpro interpretaci.
Seminář byl rozdělen na dvě části. V teoretické se soustředila pozornost na pohled na dané téma z více úhlů - perspektiva historická i sociokulturní. Zde byla lektorkou historička a specializovaná romistka – prof. Nina Pavelčíková (FF OU v Ostravě), která se věnovala historii Romů, jejich kultuře a zvyklostem a zaměřila se především na život Romů v ČSR po roce 1945. Objasnila postupně tato dílčí témata:
dějiny romské pospolitosti v Českých zemích a na Slovensku za I. republiky s přesahem do starších údobí, sociokulturní charakteristika – Romové usedlí a Romové kočovní (příklady z pramenů), protiromská nařízení a zákony – jejich historie a konkrétní podoba v období II. republiky a Protektorátu, tábory v Hodoníně a Letech, holocaust Romů v období II. světové války – Německo a okupované země, transporty, tábory, vyhlazovací proces, poválečné osudy Romů v Československu, komunistické sociálně-inženýrské projekty - centrální stěhování a rozmísťování romských komunit po území celého státu), proměna romské společnosti, život na okraji společnosti, romská ghetta, sociálně vyloučené lokality jako výbušný problém dneška a dědictví politiky vůči Romům z dob socialistického režimu.
Na přednášku plynule navázala interpretační část semináře - metodika pro práci s archivními dokumenty, vybranými prameny k romským dějinám.
Poté následovala projekce filmového dokumentu "Ó, ty černý ptáčku", tematizujícího osudy českých a moravských Romů za Protektorátu a II. světové války, využívající unikátní svědectví pamětníků.
Ve druhé, poobědové praktické části byl seminář zaměřen na metodiku výuky o daném tématu, a to s přesahem využitelnosti do různých studijních předmětů (dějepis, český jazyk, občanská nauka). Jako první seznámil účastníky semináře s výukovými programy a konkrétními materiály ředitel o.p.s. Živá paměť Pavel Voves, po něm pak představil výukové DVD k semináři a jednotlivé metodické materiály na něm obsažené Petr Šimíček.
Seminář vyvrcholil setkáním s pamětnicí války a řízené genocidy Romů paní Elinou Machálkovou. Spolupracujeme s ní prostřednictvím o.p.s. Živá paměť a ve spolupráci s z Muzeem romské kultury v Brně již od roku 2006. Byla jedním z čestných hostů II. ročníku naší dvoudenní studentské konference věnované antisemitismu a holocaustu, zároveň každoročně navštěvuje naše historické semináře, v nichž studentům poodkrývá nepříliš známé skutečnosti z historie a tradic Romů na našem území v rámci projektu „Zmizelí Romové a Romové dnes“. Paní Emílie Machálková procítěně vzpomíná na své dětství za I. republiky, na bezproblémový život romské rodiny na jihomoravské vesnici a na české kamarády ze sousedství. Její vyprávění se časem výrazně zdramatizuje, když popisuje stupňující se tlak a pocit ohrožení romských obyvatel za protektorátu či první transporty některých příbuzných do koncentračního tábora. Paní Emílie v jistě nelehkém a vyčerpávajícím vzpomínání pokaždé líčí jakým zázrakem osudu byla ušetřena transportu, jak jí pomáhali čeští kamarádi, spolupracovníci a sousedé, dokonce studentům popisuje, jak se jí podařilo vyhnout nacisty nařízené sterilizaci. Poté trpělivě seznamuje studenty s životem v úkrytu a nekonečným čekáním na osvobození, kterého se nakonec dočkala. Často ještě dovádí svůj příběh do let poválečných a vypráví o tom, jak se okamžitě po válce se svým novomanželem vydali hledat klid a štěstí v pohraničí, kde po čase založili šťastnou rodinu. Bez nadsázky můžeme říci, že vystoupení paní Emílie je pokaždé naprostým vyvrcholením celé akce, studenti a na tomto semináři také učitelé jsou hluboce zasaženi jejím procítěným a strhujícím vyprávěním, laskavým přístupem a hlubokou životní moudrostí. Některé příběhy a události ženou slzy do očí či vyvolávají oprávněný odpor vůči nacistickým organizovatelům nelidského ponížení a utrpení. A to je vlastně smyslem celého setkání s paní Emílií – představit jeden konkrétní osud, nemluvit jen v číslech a statistikách obětí či trpících, ale naopak silným vyprávěním vyvolat empatický přístup. Mnozí z účastníků si sami sebe představují v podobně hraničních a vypjatých životních situacích, přemýšlejí o tom, jak by se zachovali, a dochází jim zcela jednoznačně, jakým darem je svoboda,kterou považujeme za naprostou samozřejmost...
Seminář byl součástí projektu s názvem „Moderní dějiny pro učitele , atraktivně a inspirativně“, který je financován v rámci OP VK ze státního rozpočtu ČR a Evropského sociálního fondu.
Fotografie
Související články
- Osvětim, Březinka, Krakov - manuál pro přípravu exkurze (1.9.2013)
- Romové v Československu - Materiály pro učitele (2.4.2012)
- Železná opona - materiály pro učitele (1.4.2012)
- Sborník z letní školy Moderních dějin (1.4.2012)
- Represivní složky komunistického státu - materiály pro učitele (1.4.2012)
- Seminář Železná opona (27.1.2012)
- Seminář Represivní složky komunistického státu (11.11.2011)
- Učitelé se vydali do Polska s Moderními dějinami.cz (29.10.2011)
- Jaký byl letošní ročník Letní školy moderních dějin? (2.9.2011)
- Moderní dějiny pro učitele (18.7.2011)
- Seminář o kolektivizaci (19.4.2010)