
Desatero inspirativních metodických materiálů pro výuku dějepisu
Počátkem roku 2010 byl Výzkumný ústav pedagogický v Praze (dále jen VÚP) pověřen MŠMT zmapováním současné nabídky materiálů používaných učiteli na základních školách a odpovídajících ročníků nižšího stupně víceletých gymnázií při výuce Dějepisu a Výchovy k občanství (Občanské výchovy).
Hned na začátku si pracovní tým složený z interních zaměstnanců VÚP a externích spolupracovníků z řad praktikujících učitelů i odborníků z akademické sféry musel přesně vymezit „výukové materiály“. Za základní rozlišovací kritérium výukových materiálů, které vyplynulo ze zadání MŠMT, je třeba považovat to, že se na ně nevztahují podmínky pro udělování schvalovací doložky MŠMT. V souvislosti s tím byly tedy z dalšího procesu vyřazeny učebnice a učební texty, na které se vztahuje udělování schvalovací doložky. Za metodické materiály rovněž nelze považovat „soukromé“ přípravy učitelů, jejichž zařazení by v podstatě znemožnilo reálné provedení výzkumu z hlediska jeho takřka neomezeného rozsahu.
Základním nástrojem k realizaci průzkumu bylo zvoleno dotazníkové šetření, které VÚP uskutečnil v létě roku 2010 a jehož se zúčastnilo 115 respondentů. Cílem šetření bylo zjistit, jaké materiály pedagogové používají pro výuku Dějepisu a Výchovy k občanství (Občanské výchovy). Kromě otázek, zaměřených na výukové materiály, obsahoval dotazník také další položky, zjišťující osobní údaje (např. pohlaví, vystudovaný obor, délku praxe aj.) a doplňující informace týkající se materiálů. Výsledky sondy byly zpracovány ve formě článku s názvem „Analýza dotazníkového šetření k výukovým materiálům ze společenskovědní oblasti“ a zveřejněny na Metodickém portálu.
Na základě výsledků zjištěných v dotazníkovém šetření vznikl přehled výukových materiálů pro vzdělávací obor Dějepis čítající více než 200 položek (viz příloha). Další redukcí učiněnou pracovním týmem vznikl užší přehled 10 materiálů určených k podrobnější anotaci. K základním kritériím volby patřily:
a) aktuálnost (novost) materiálu;
b) inspirativnost (inovativnost) materiálu;
c) elektronická podoba materiálu.
V souvislosti s výše uvedenými kritérii je třeba dodat, že přihlédnutí k aktuálnosti a inspirativnosti (inovativnosti) bylo uplatněno u všech deseti materiálů, pouze elektronická podoba nemohla být dodržena u všech materiálů. Výběrem obsahově a metodicky nejhodnotnějších souborů, na nichž se shodli všichni členové expertního týmu, vznikla dvě „desatera“ anotovaných materiálů, tj. jedno za Dějepis a jedno za Výchovu k občanství.
Seznam anotovaných materiálů za Dějepis najdete na webu rvp.cz zde
Související články
- Moderní dějiny pro učitele (18.7.2011)
- Moderní dějiny se dají učit moderně! (1.9.2009)