PANT se neztratil ani na Colours of Ostrava
Paul Wilson – normalizace očima cizince. Tak se jmenuje jeden z dokumentů nové série výukových snímků Moderních dějin, O.s. PANT a studentů Audiovizuální tvorby Slezské univerzity v Opavě. V předpremiéře se představil na letošní Diskusní scéně Reflexu festivalu Colours of Ostrava, a to v rámci besedy s Paulem Wilsonem.
Besedu moderovala Monika Horsáková, vedoucí oddělení Audiovzuální tvorby uvedené univerzity, dramaturgyně a spoluscenáristka dokumentu. „Film viděla poprvé nejen veřejnost, ale i Paul. Hodně se mu líbil. Nejen obsahově. Ocenil i obrazové pojetí, které vychází z metaforických záběrů, natočených na šestnáctimilimetrovou kameru, jež má na svědomí režisérka Klára Řezníčková, která s námi na sérii spolupracuje,“ upřesňuje Monika Horsáková.
Beseda s Paulem Wilsonem v pátek 18. července otevírala třídenní program Diskusní scény Reflexu, a byť bylo teprve 14 hodin, bylo plno. Mezi diváky byli třeba i hudebník a skladatel Josef Ostřanský s manželkou Dagmar, bývalou ředitelkou Českého centra v Kyjevě a iniciátorkou českých koncertů na jazzovém festivalu Koktebel na Krymu v letech před ruskou invazí. „Hodně mě zaujal právě dokument o Paulu Wilsonovi a těším se, až se podívám na další snímky Moderních dějin. Je to potřebná iniciativa,“ myslí si Dagmar Ostřanská.
Dokumentů bude v novém cyklu patnáct a věnovat se budou například romskému holocaustu, skautskému hnutí, perzekuci sportovců, bitvě o Tobruk, Hlučínsku nebo rodinám obětí politických procesů.
Paul Wilson
Hudební publicista, literární kritik, překladatel a vydavatel. V letech 1967–1977 žil v Československu a byl zpěvákem The Plastic People of the Universe. Po vyhoštění založil v Kanadě label Boží mlýn, vydávající alba Plastic People, Svatopluka Karáska a Charlieho Soukupa. Do angličtiny přeložil knihy Václava Havla, Ivana Klímy, Josefa Škvoreckého a Bohumila Hrabala. V roce 2012 vydal v nakladatelství TORST knihu Bohemian Rapsodies. V souboru esejů a článků s českou tematikou, které vyšly původně anglicky, nahlíží na český underground, disent, literaturu a politiku zvnějšku, a umožňuje tak čtenáři vidět českou společnost z nového a neobvyklého úhlu pohledu.
Děkujeme ostravskému fotografu Martinu Strakovi za souhlas s použitím jeho fotografií.