
Kritická a čtenářská gramotnost ve školách
Co mají společného Chammurapiho zákoník a americká Deklarace nezávislosti? Na to přicházeli žáci tercie osmiletého gymnázia během dvouhodinové lekce. Učitel nechtěl, aby si materiály „jen“ přečetli, ale aby začali přemýšlet o tom, na jakých základech je naše současná společnost postavena a jak a proč se v průběhu časů její uspořádání mění.
Studenti během lekce porovnávali dva autentické dokumenty, vysuzovali závěry o uspořádání společnosti na základě historického pramene a přemýšleli, jestli platí, že všichni lidé si jsou rovni a jaké argumenty by pro toto tvrzení použili v případné diskuzi.
Tuto lekci představoval uprostřed horkého srpna učitel Petr Albrecht z gymnázia Nový PORG dalším učitelům, kteří se účastnili srpnové Letní školy čtenářství. Ta byla organizována obecně prospěšnou společností Pomáháme školám k úspěchu, kterou iniciovala a financuje Nadace The Kellner Family Foundation.
Šest dní se tak 120 pedagogů z více než 45 škol zabývalo čtenářskou a kritickou gramotností nejenom v dějepise, ale také v dalších předmětech. Dílny se zaměřovaly například na odhalování literárního prostoru v hodinách literatury, formativní hodnocení v praxi nebo třeba zkoumání různých úhlů pohledu vypravěče. Kromě mnoha dalších dílen a programu si všichni účastníci užívali i společná ranní a večerní čtení.
Také vás zajímá kritická a čtenářská gramotnost a to, jak ji zapojovat do výuky? Odebírejte zdarma online časopis Kritická gramotnost a na stránkách pomahameskolam.cz si projděte starší čísla.