Historické dílny ÚSTRu a FF UK
Ústav pro studium totalitních režimů zve zájemce na sérii workshopů, „historické dílny“, které připravuje společně s Filozofickou fakultou Univerzity Karlovy. Jejich nabídku tvoří témata zaměřená na média, jež vstupují do školní výuky o minulosti. Budeme se tak zabývat tradičními médii poznávání minulosti (muzeum, učebnice) i dynamickými fenomény (Wikipedie).
Ústřední myšlenku dílen tvoří propojení akademického prostředí s praktickou školní výukou, historické dílny jsou akreditovány jako kurz dalšího vzdělávání MŠMT.
Historické dílny navazují na konferenci Škola vs. paměť? Konflikt, identita, soužití (střední Evropa), jež se uskutečnila v Praze na podzim 2014. Na přípravě se podílejí studenti magisterského a doktorského studia historie na FF UK v Praze. Na projektu spolupracují Ústav pro studium totalitních režimů a Ústav českých dějin FF UK.
Nejaktuálnější dílna se 9. 10. na téma panelová sídliště v Praze.
Další chystané dílny:
Fotografie ve výuce (dějepisu)
15. 10. 2015 Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 17:30–20:00
V posledních desetiletích se fotografie stala součástí každodenního života většiny z nás. Fotoalbum je neodmyslitelnou součástí rodinného vzpomínání. Kromě fotografií nás a našich blízkých všichni důvěrně známe fotografie, které jednoznačně vyvolávají obrazy z naší kulturní paměti: Osvětim, pohřeb Jana Palacha, vylodění v Normandii, hroutící se Dvojčata 11. září 2001 a další.
Zveme vás k dialogu o využití fotografie ve školním prostředí. Seminář je určen pro všechny zájemce o didaktiku dějepisu z řad studentů, ale také pro učitele dějepisu a příbuzných společenskovědních předmětů bez ohledu na to, zda s fotografiemi již ve výuce pracují či ne. V rámci semináře bude možnost diskutovat nad významy fotografie, předat a sdílet zkušenosti z praxe či pracovat s konkrétním materiálem.
Otázky
Jaké otázky můžeme fotografiím klást při výuce dějepisu?
U jakých témat můžeme fotografie využívat jako prameny?
Jsou fotografie jen vhodnou ilustrací do učebnice, nebo se mohou stát i předmětem přemýšlení a tvůrčí práce studentů?
Film ve výuce (dějepisu)
16. 10. 2015 Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 10:00 - 16:30
Současnou historickou kulturu a kolektivně sdílené představy o minulosti ve stále větší míře ovlivňují filmové obrazy. Vedle historických dokumentů vznikají hraná dramata, ale též různé hybridní žánry, v nichž se hranice mezi fikcí a skutečností vymezuje obtížně (příkladně České století). Film se stále častěji objevuje i ve školní výuce. V této historické dílně se zaměříme na dokumentární a historický film jako na médium, které umožňuje vytvářet prostor pro dialog mezi minulostí a přítomností. Nad konkrétními ukázkami prověříme možnosti, jak film využít ve výuce. Účastníci si také vyzkoušejí konkrétní metody práce s filmem a budou moci navzájem sdílet vlastní zkušenosti. Obsahová analýza filmů rozvíjí vizuální gramotnost žáků a vede je k tomu, aby vůči obrazům minulosti, jež cirkulují ve veřejném prostoru, zaujímali kritický odstup. Učiteli mohou audiovizuální média pomoci při formulaci náročnějších otázek a vzdělávacích cílů, které se netýkají pouze historie, ale též specifik filmu jako média kolektivní paměti.
Otázky
Jakým způsobem můžeme dokumentární film nebo historické drama využít ve výuce dějepisu?
Existují nějaké vazby mezi utvářením (kolektivní) paměti a filmovou produkcí?
Jakým způsobem může “kritické čtení” filmových obrazů ovlivnit vizuální gramotnost?
Libeň mnoha tváří
21. 10. 2015, Libeň, 15:15–18:30
V rámci této historické dílny se budeme formou procházky zajímat o minulost i přítomnost pražské čtvrti a dříve samostatného města Libeň. Prostorový workshop proběhne ve spolupráci s místním gymnáziem. Libeň pro někoho možná nečekaně nabízí mnoho rozličných míst, které z ní činí didakticky zajímavý prostor, ve kterém se propojuje velké množství historických i kulturních vrstev. V úvahu připadá například vrstva raně novověká, romantická, dělnická, měšťanská, česká, židovská, romská, hrabalovská, normalizační i současná. Můžeme nahlédnout do urbanistického rozvoje této čtvrti. Do dílny se zapojí i studenti, kteří se v Libni pohybují každý den. Účastníci z řad učitelů získají představu o tom, jak okolí své školy vnímají studenti a nakolik se jejich názor v rámci práce v prostoru pozmění. Návštěvník dílny se tak nejen dozví informace o této čtvrti, ale zúčastní se projektu, který mu může poskytnout inspiraci pro didakticky produktivní práci s prostorem v okolí školy. Metody práce nejsou vázány na zvláštnosti Libně, ale jsou přenosné.
Otázky
Jak vnímáme místa, kde se každý den pohybujeme? Jak komplexně je vnímáme? Je nám zřejmý vztah mezi těmito místy a „velkými dějinami“?
Jak lze zapojit nejbližší okolí školy do výuky dějepisu? Jak se liší například od výletů do ne tak známých míst?
Kompletní program historických dílen si stáhněte v příloze článku.
Všechny informace včetně přihlašovacího formuláře naleznete ZDE