Moderní-Dějiny.cz

Politika appeasementu a ČSR ikonograficky a v kombinovaných textech

Publikováno: 22.3.2011, Aktualizováno: 30.3.2012 21:11

Přinášíme vám analytický model, který prostřednictvím karikatur jako školního historického pramene umožňuje studentům i učitelům pracovat s obrazem jako ikonickým textem. Jeho prostřednictvím názorně konkretizujeme kontext politiky appeasementu a jejích důsledků pro Československo v roce 1938.

Politika appeasementu a ČSR ikonograficky a v kombinovaných textech

Jednotlivé portrétní a zejména událostní historické karikatury tvoří ucelený a mnohostranný model pro analýzu a interpretaci jednotlivých problémů, které souvisejí s uvedeným historickým kontextem.

Struktura pracovního materiálu

- historické a umělecké aspekty karikatury
- historické kořeny karikatury
- karikatura jako historický pramen
- katalog otázek pro analýzu karikatury
- analytický model přímo využitelný ve výuce

Analytický model vám nabízíme v českém i slovenském jazyce.

Přílohy

pdf
Politika appeasementu a ČSR ikonograficky a v kombinovaných textech
Typ souboru: *.pdf | Velikost: 1,37 MB
Pro přístup k souboru musíte být přihlášen.

Související články

_Zajímavé odkazy

Archiv bezp. složekDigi. archiv časopisůCentropaSlovník české literaturyElektronická knihovnaASUDLiteratura ke staženíBibliografie od roku 1961Biografický archivMene Tekeljanpalach.czNárodní archivPamátník Vojna My jsme to nevzdaliPamátník LidicePolitičtí vězni.czPříběhy bezprávíMetodický portál RVPSorelaÚstav pamäti národaVONS.czmultikulturalita.czŽivá paměťAnna FrankováRomano Džaniben17. november 1989Demokratická revoluce 1989Cesta k listopaduHolocaust Memorial CenterTerror HázaExil 20. stoletíHlocaust.czTváří tvář historiiDeportálEuropeanaZmizelí sousedéSvobodně!Ośrodek KARTAMuezum Varšavského povstáníScriptum.czSlezské zemské muzeumČs. vizuální kultura v 50. letechMapováníProjekt Věrný zůstanuJeden svět na školáchStopy totalityo. s. Asi-milovaníProjekt Školákem v ProtektorátuGulag.czRyszard Siwiec 1909–1968Společnost Edvarda Beneše_Příběh Jana ZajíceOśrodek Pamięć i PrzyszłośćLogo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Neviditelné oběti komunismuCentrum pro studium holokaustu a židovské literaturyPandorina skrinka
Více...

_Související články

5.6.

Rozhodování o přijetí či nepřijetí Mnichovské dohody

Výběr textů ke studiu a interpretaci, nabízející různé pohledy českých historiků, spisovatelů a publicistů na ...
19.5.

Mnichovské rozhodnutí z podzimu 1938

Pracovní listy pro žáky nabízejí sadu textů a dobových pramenů, pomocí kterých žáci analyzují příčiny těžké si...
25.3.

Válka začala Mnichovem - unikátní české vydání karikatur Davida Lowa (1945)

Přinášíme kompletní digitální verzi jedinečné publikace Válka začala Mnichovem, která vyšla v Londýně v roce 1...
31.1.

Obsazování Těšínska polskou armádou

Soubor pracovních listů k tématu vojenského obsazení Těšínska polskou armádou na počátku října roku 1938. Úkol...
9.1.

Vyhnanci z Těšínska v roce 1938

Soubor pracovních materiálů obsahuje několik dobových pramenů, na jejichž základě mohou žáci samostatně či ve ...
1.1.

Mnichov 1938 a jeho důsledky na stránkách dobového tisku

Soubor pracovních materiálů obsahuje několik článků z dobového tisku, fotografii a karikaturu, na jejichž zákl...
16.12.

Školní historický písemný pramen ve výuce dějepisu

Text slovenského didaktika Viliama Kratochvíla se zabývá možnostmi využití a analýzy písemného pramene ve škol...
10.5.

Stefan Zweig o Anglii ve stínu Mnichovské dohody

V textu přinášíme ukázku z vynikající knihy rakouského spisovatele Stefana Zweiga Svět včerejška. Autor líčí a...
18.3.

Dokumentární film jako školní historický pramen

Jeden z dosud nejrozsáhlejších empirických výzkumů „Mládež a dějiny“ potvrdil, že dokumentární i hraný film má...
22.2.

Karikatura a fotografie jako školský historický obrazový pramen

Metodické modely konkretizují možné postupy práce se školskými historickými obrazovými prameny, které napomáha...
1.1.

Mnichov 1938

Výkladová perezentace k mnichovské konferenci roku 1938 sleduje příčiny mnichovské krize, výsledky a důsledky ...
15.11.

Golo Mann se zamýšlí nad německým odporem proti Hitlerovi v září 1938

Německý historik Golo Mann se zamýšlí nad příčinami rostoucího odporu vůči Adolfu Hitlerovi na podzim roku 193...
4.11.

Ústavní zákon o autonomii Slovenské země

Ústavní zákon přijatý Národním shromážděním 22. listopadu 1938. Platný a účinný byl od 23. listopadu 1938. Náv...
29.10.

Manifest slovenského národa - tzv. Žilinská dohoda

6. října 1938 byla přijata tzv. Žilinská dohoda a stala se tak faktickým vyhlášením slovenské autonomie. Dohod...
1.10.

Fotogalerie Občanská válka ve Španělsku

Prohlédněte si propagandistické plakáty z období občanské války ve Španělsku (1936-1939). Jsou doplněním výuko...
Více souvisejících...

_Prameny

Oslavte Den vítězství a projděte se historií s videi a pracovními listy

Aktualizováno: 27.4.2020 19:59 | Rubrika: Speciály, Video
Oslavte Den vítězství a projděte se historií s videi a pracovními listy

ČT edu vytvořilii speciál kolekci videí a pracovních listů k druhé světové válce. Znalost historie nám pomáhá určit směr našich budoucích kroků. Konec druhé světové války je důležité si připomínat, a proto vám přinášíme speciální ...

_Metodika

Údaje o zemřelých obětech protektorátního „Cikánského tábora I“ v Letech u Písku

Aktualizováno: 16.5.2020 20:59 | Rubrika: Aktuality, Československo v letech 1938-1945
Údaje o zemřelých obětech protektorátního „Cikánského tábora I“ v Letech u Písku

Po čtyřech letech usilovné výzkumné a dokumentační práce Institutu Terezínské iniciativy došlo ke zveřejnění jmen a základních údajů o mužích, ženách a dětech, kteří zemřeli během let 1942 a 1943 jako vězni v „Cikánském táboře I“ ...

_Aktuality

Seminář památníku Terezín pro učitele Jak vyučovat o holokaustu

Aktualizováno: 28.5.2020 23:09 | Rubrika: Vzdělávání
Seminář památníku Terezín pro učitele Jak vyučovat o holokaustu

Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolujeme si Vás informovat, že Památník Terezín ve dvou termínech (11. – 13. září a 2. - 4. října 2020) opět pořádá seminář pro učitele Jak vyučovat o holokaustu. V příloze článku najdete letáče...

_Dějiny v médiích

Oslavte Den vítězství a projděte se historií s videi a pracovními listy

Aktualizováno: 27.4.2020 19:59 | Rubrika: Speciály, Video
Oslavte Den vítězství a projděte se historií s videi a pracovními listy

ČT edu vytvořilii speciál kolekci videí a pracovních listů k druhé světové válce. Znalost historie nám pomáhá určit směr našich budoucích kroků. Konec druhé světové války je důležité si připomínat, a proto vám přinášíme speciální ...

 
© Všechna práva vyhrazena 2009 - 2020 Občanské sdružení PANT
Materiály na tomto portálu jsou určeny pouze pro vzdělávací účely.
Občanské sdružení PANT