Moderní-Dějiny.cz

Školní historický písemný pramen ve výuce dějepisu

Publikováno: 16.12.2014, Aktualizováno: 18.12.2014 07:34

Text slovenského didaktika Viliama Kratochvíla se zabývá možnostmi využití a analýzy písemného pramene ve školní výuce. Autor se s pomocí konkrétních příkladů věnuje modelování postupů a z nich vyplývajících analytických otázek, které v písemném prameni vyhledává a klade žák či učitel. V úvodní teoretické části se zaměřuje na specifika a klasifikaci písemných pramenů, následují katalogy k tvorbě otázek a pracovních postupů při práci s prameny. Studii uzavírá řada inspirativních ukázek analýzy a interpretace konkrétních pramenů.   

Školní historický písemný pramen ve výuce dějepisu

Tento materiál vznikl v rámci projektu „Moderní dějiny do škol“, který je financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.

OBSAH: 
Specifika historie: historik jako „stopař“ odhalující „stopy života“ 
Klasifikace písemných pramenů a jejich specifika
Metodické postupy při interpretaci pramenů 
Katalogy k tvorbě otázek a pracovních postupů
Multiperspektivita
Konkrétní příklady a ukázky interpretace  
 
 
O autorovi:
Doc. PaedDr. Viliam Kratochvíl, PhD.
Třináct roků učil dějepis na základní škole, šest let na gymnáziu, od roku 1989 působí na katedře Filozofické fakulty univerzity Komenského v Bratislavě. Specializuje se na výzkum a tvorby učebnic, je autorem a spoluautorem 19 titulů učebnic dějepisu a desítek studií. Od května 2012 je ředitelem slovenského Státního pedagogického ústavu.


Přílohy

pdf
TEXT: Školní historický písemný pramen ve výuce dějepisu
Typ souboru: *.pdf | Velikost: 0,55 MB
Pro přístup k souboru musíte být přihlášen.

Související články

_Zajímavé odkazy

Archiv bezp. složekDigi. archiv časopisůCentropaSlovník české literaturyElektronická knihovnaASUDLiteratura ke staženíBibliografie od roku 1961Biografický archivMene Tekeljanpalach.czNárodní archivPamátník Vojna My jsme to nevzdaliPamátník LidicePolitičtí vězni.czPříběhy bezprávíMetodický portál RVPSorelaÚstav pamäti národaVONS.czmultikulturalita.czŽivá paměťAnna FrankováRomano Džaniben17. november 1989Demokratická revoluce 1989Cesta k listopaduHolocaust Memorial CenterTerror HázaExil 20. stoletíHlocaust.czTváří tvář historiiDeportálEuropeanaZmizelí sousedéSvobodně!Ośrodek KARTAMuezum Varšavského povstáníScriptum.czSlezské zemské muzeumČs. vizuální kultura v 50. letechMapováníProjekt Věrný zůstanuJeden svět na školáchStopy totalityo. s. Asi-milovaníProjekt Školákem v ProtektorátuGulag.czRyszard Siwiec 1909–1968Společnost Edvarda Beneše_Příběh Jana ZajíceOśrodek Pamięć i PrzyszłośćLogo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Neviditelné oběti komunismuCentrum pro studium holokaustu a židovské literatury
Více...

_Související články

1.6.

Antologie školních historických pramenů na www.moderni-dejiny.cz

Text didaktika dějepisu Milana Hese představuje možnosti práce se školským historickým pramenem v prostředí we...
18.3.

Dokumentární film jako školní historický pramen

Jeden z dosud nejrozsáhlejších empirických výzkumů „Mládež a dějiny“ potvrdil, že dokumentární i hraný film má...
22.2.

Karikatura a fotografie jako školský historický obrazový pramen

Metodické modely konkretizují možné postupy práce se školskými historickými obrazovými prameny, které napomáha...
25.4.

Pátráme po minulosti

Soubor materiálů ze seminářů projektu Moderní dějiny do škol, které pro účastníky připravil didaktik Viliam Kr...
19.2.

Didaktické aspekty audiovizuálního svědectví

V českém prostředí neexistuje doposud v didaktice dějepisu významnější práce, která by se detailněji věnovala ...
27.8.

Rozchod Slováků s Uherskem a vznik ČSR

Pracovní materiál nabízí žákům a studentům možnost pracovat se slovenskými prameny k zániku Rakouska-Uherska a...
27.5.

„Výuka dějepisu pomocí historických pramenů“ (jak se učí dějepis ve Francii)

Prezentace Zuzany Loubet del Bayle předklándá několik možností jak interpretovat dobovou karikaturu a fotograf...
9.4.

Tvorba testových otázek na základě Bloomovy taxonomie

Doc. PaeDr. Viliam Kratochvíl, PhD. z Univerzity Komenského v Bratislavě se v rámci diskuse o kvalitě zkušební...
22.3.

Politika appeasementu a ČSR ikonograficky a v kombinovaných textech

Přinášíme vám analytický model, který prostřednictvím karikatur jako školního historického pramene umožňuje st...
4.2.

Pracovní list: Jedna žena?

Tato konstrukce třech fotografií je exemplárním příkladem, jak může obraz ve vyučování dějepisu nejúčinněji vy...
31.5.

Politická anekdota jako historický pramen

Studie zhodnocuje žánr anekdoty, vtipu, fóru jako specifického historického pramene a hledá místo politické an...

_Prameny

Genocida Romů a Sintů

Aktualizováno: 12.3.2019 13:26 | Rubrika: Druhá světová válka
Genocida Romů a Sintů

Představujeme vám novou aktivitu IWitness v českém jazyce. Tato e-learningová výuková aktivita se zaměřuje na pochopení rozsahu genocidy Romů a Sintů za druhé světové války. 

_Metodika

Antonín Novotný - komunistický politik a prezident

Aktualizováno: 9.5.2019 12:17 | Rubrika: Šedesátá léta 20. století, Československo v letech 1948-1968
Antonín Novotný -  komunistický politik a prezident

Prezentace přináší základní údaje o osobnosti československého komunistického politika a prezidenta Antonína Novotného, za jehož vedení se na přelomu 50. a 60. let 20. století musel režim potýkat s neustále se zhoršující hospodářs...

_Aktuality

Letní škola - Výchova k respektu a toleranci

Aktualizováno: 11.6.2019 15:10 | Rubrika: Vzdělávání
Letní škola - Výchova k respektu a toleranci

Institut terezínské iniciativy vás zve do Brna na mezinárodní letní školu pro pedagogy Výchova k respektu a toleranci. Role příběhů ve výuce, kterou pořádá Institut Terezínské iniciativy ve spolupráci s Anne Frank House v Amsterda...

_Dějiny v médiích

Požár říšského sněmu

Aktualizováno: 12.3.2019 13:25 | Rubrika: Zaostřeno na Moderní dějiny, Evropa a svět mezi válkami
Požár říšského sněmu

Historici se dodnes přou, zda byl požár Říšského sněmu z 27. února 1933 zinscenován nacisty, kteří ho každopádně obratně využili k pošlapání zbytků německé demokracie. Otázkou také zůstává, zda čtyřiadvacetiletý Marinus van der Lu...

 
© Všechna práva vyhrazena 2009 - 2019 Občanské sdružení PANT
Materiály na tomto portálu jsou určeny pouze pro vzdělávací účely.
Občanské sdružení PANT