Moderní-Dějiny.cz

Film a dějiny – dějiny moderně

Publikováno: 31.8.2009, Aktualizováno: 11.2.2012 22:31
Rubrika(y): Základní škola

Výuka dějepisu má (mimo jiné) směřovat k rozvoji kritického myšlení, k rozlišování mezi reálnými a fiktivními ději, k rozpoznání manipulací. Jednou z účinných strategií naplňující deklarované cíle je i práce s filmovým médiem. Právě to umožňuje variabilitu, neukončenost, proměnlivost, interpretaci, ne-dogmatičnost vnímání minulosti snad ještě lépe než text. Vstupujeme do éry obrazů, které vítězí nad slovem.

Film a dějiny – dějiny moderně

Nastupující generace jsou zahlceny různými typy obrazů a psané slovo se stává stále více relikvií, sice opatrovanou a uctívanou elitami, ale žactvem spíše ignorovanou. Můžeme plakat, můžeme s tím i nesouhlasit, ale taková je realita. Také proto je třeba posilovat ikonografickou stránku výuky a postupně transformovat klasické učební pomůcky do multimediální podoby. To jistě neznamená zásadní redefinici smyslu školního dějepisu, pouze modifikaci jeho forem a metod (přičemž u filmů by nemělo zůstat, měly by se využívat i PC hry, rozhodně bychom se tím měli začít zabývat – hledat vhodnou metodiku, použití).
   

Film je jedním z nejdůležitějších médií (otázkou zůstává zda není vůbec nejdůležitější) skrze které vnímá současný člověk minulost. „Neboť médium jde v ústrety potřebám vědy, to co divák vidí na plátně je neotřesitelně viditelné, a to i tehdy, jde-li o trik či iluzi… Filmový týdeník je i po padesáti letech stále dokumentem – a nedokumentuje-li všechny reálné události, tedy dokládá naprosto reálné způsoby manipulace s reálnými fakty, a v tomto ohledu je jeho věrnost realitě fascinující“. Použití filmu ve výuce tedy může být skutečně mnohostranné a sahá od hraného filmu, přes dokumenty až třeba k reklamám (reklamní kampaň nejmenovaného plzeňského pivovaru pracuje s historickými stereotypy programově).

přečtěte si celý text na webu Ústavu pro studium totalitních režimů v sekci vzdělávání.

 

Související články

_Zajímavé odkazy

Archiv bezp. složekDigi. archiv časopisůCentropaSlovník české literaturyElektronická knihovnaASUDLiteratura ke staženíBibliografie od roku 1961Biografický archivMene Tekeljanpalach.czNárodní archivPamátník Vojna My jsme to nevzdaliPamátník LidicePolitičtí vězni.czPříběhy bezprávíMetodický portál RVPSorelaÚstav pamäti národaVONS.czmultikulturalita.czŽivá paměťAnna FrankováRomano Džaniben17. november 1989Demokratická revoluce 1989Cesta k listopaduHolocaust Memorial CenterTerror HázaExil 20. stoletíHlocaust.czTváří tvář historiiDeportálEuropeanaZmizelí sousedéSvobodně!Ośrodek KARTAMuezum Varšavského povstáníScriptum.czSlezské zemské muzeumČs. vizuální kultura v 50. letechMapováníProjekt Věrný zůstanuJeden svět na školáchStopy totalityo. s. Asi-milovaníProjekt Školákem v ProtektorátuGulag.czRyszard Siwiec 1909–1968Společnost Edvarda Beneše_Příběh Jana ZajíceOśrodek Pamięć i PrzyszłośćLogo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Neviditelné oběti komunismuCentrum pro studium holokaustu a židovské literaturyPandorina skrinka
Více...

_Související články

9.5.

Jak učit historii pomocí filmu

Praktický materiál, shrnuje základní informace a rady pro učitele dějepisu k smysluplnému využití dokumentární...
8.8.

Filmová 50. léta

Tato výkladová prezentace přináší základní pohled na poválečnou éru světového (zejména hollywoodského) filmu, ...
8.8.

Filmová 70. léta

Tato prezentace se zabývá zejména hollywoodskou a zmínkou také britskou a ostatní evropskou kinematografií 70....
8.8.

Filmová 80. léta

Tato prezentace řeší jedno z přelomových období hollywoodské historie - 80. léta, tzn. úpadek mnoha tradičních...
11.12.

Nacismus, nacisté, okupace – jak je zobrazoval československý film let 1945–1989

Výuková prezentace se zabývá proměnami zobrazování nacismu, jeho přisluhovačů, obětí a života v protektorátu Č...
21.10.

Unikátní film Andrzeje Wajdy Kanály

Druhý celovečerní film Andrzeje Wajdy není pouhou historickou freskou Varšavského povstání a jeho hrdinů, ale ...
1.4.

Gulag ve filmovém dokumentu

Zvůle a bezpráví ve stalinských nápravně-pracovních táborech zvaných gulag je hlavním námětem celého souboru d...
28.11.

Námět pro práci s filmem Katyń

Jednou z možností, jak zatraktivnit výuku moderních dějin je jistě zhlédnutí filmu k probíranému tématu. Možno...
1.9.

Dětská literatura a film v době normalizace

Materiál s nímž autor vystoupil na Letní škole historiků v Ostravě může pomoci se základní orientací v tématu ...
12.4.

Téma kolektivizace a obraz venkova v literatuře a filmu

Náčrt uměleckých schémat a klišé v poúnorové literatuře a československém filmu o kolektivizaci a proměnách ve...
5.9.

Poetika normalizace: filmové obrazy Československa sedmdesátých a osmdesátých let v školním dějepisu

Normalizace nepatří v kontextu českého dějepisu k protěžovaným tématům. Celá řada učitelů zakončí výuku rokem ...

_Prameny

Jak vylepšit svět

Aktualizováno: 7.4.2020 16:08 | Rubrika: Napříč stoletím
Jak vylepšit svět

Představujeme vám novou videoaktivitu IWitness v českém jazyce, ve které si žáci vyrobí vlastní film. Tato e-learningová výuková aktivita se zaměřuje na práci žáků s online střižnou, unikátním nástrojem platformy IWitness. Proto s...

_Metodika

Vznik Československa

Aktualizováno: 30.10.2019 11:10 | Rubrika: Počátek století a první světová válka
Vznik Československa

Stručná výkladová prezentace pojednává o krystalizaci boje za samostatné Československo. Je založena na studii Rozpad rakousko-uherské monarchie a nové politické uspořádání středoevropského prostoru, jejímž autorem je doc. PhDr. J...

_Aktuality

Instruktážní videa a manuály jak pracovat s elearningem na IWitness

Aktualizováno: 3.4.2020 21:24 | Rubrika: Vzdělávání
Instruktážní videa a manuály jak pracovat s elearningem na IWitness

Martin Šmok vám v instruktážních videích poradí jak pracovat s elearningovou platformou IWitness. Odpoví na otázky jak se registrovat, jak vytvořit třídu a jak zadávat a stavět aktivity?

_Dějiny v médiích

Festival svobody Na školách

Aktualizováno: 30.11.2019 18:58 | Rubrika: Česko
Festival svobody Na školách

Projekt několika neziskových organizací působících na poli vzdělávání, které na jednom místě středním školám nabízejí soubor aktivit a materiálů připomínajících 30. výročí sametové revoluce. Tento soubor má studentům představit ne...

 
© Všechna práva vyhrazena 2009 - 2020 Občanské sdružení PANT
Materiály na tomto portálu jsou určeny pouze pro vzdělávací účely.
Občanské sdružení PANT