Moderní-Dějiny.cz

Učebnice dějepisu ve službách ideologie

Publikováno: 3.6.2011, Aktualizováno: 29.3.2012 15:47

ÚSTR - Školní dějepis představoval v kontextu lidově demokratického Československa významný nástroj ideologické indoktrinace. Dějepisné vzdělání se mělo podstatnou měrou podílet na výchově nového socialistického člověka. Analýza a interpretace ukázek z učebnic dějepisu může vést ke kritické reflexi persvazivních strategií a mechanismů ideologické manipulace.

Učebnice dějepisu ve službách ideologie

Výklad dějin se samozřejmě v průběhu let měnil, podléhal proměnám ideologického kontextu. V učebnicích tak lze zachytit zajímavé posuny v koncepci školního dějepisu. Srovnání těchto různých modelů učebnic a odlišné konceptualizace dějepisné látky může pomoci blíže vymezit funkce, jež dějepisné vzdělání mělo v kontextu socialistické výchovy plnit. Takové úvahy nás mohou dovést ke srovnání s dnešní dobou, k úvahám o smyslu dějepisné výuky dnes.

V západní Evropě došlo v posledních desetiletích k zásadní proměně dějepisných učebnic, kdy klesá podíl syntetického výkladového textu na úkor analytické části (obrázky, novinové či odborné texty, vzpomínky aj. – doplněné otázkami a úkoly) a zdůrazňuje se pluralita a konstruktivismus dějepisného poznání. Reprezentativním příkladem takových učebnic může být třeba společný německo-francouzský model učebnice Geschichte/Histoire. Tento úspěšný projekt založený na multiperspektivnosti dějepisného vzdělávání vznikl roku 2003 na základě společného rozhodnutí francouzské a německé vlády. Nejde přitom „jen“ o vytvoření jedné učebnice, ale o stabilní pracovní skupinu, která se zabývá tvorbou materiálů pro školní výuku dějepisu (viz: http://www.klett.de/projekte/geschichte/dfgb/). Využití ukázek ze starších (nejlépe ideologicky deformovaných) učebnic představuje nejen efektivní způsob analytické práce s textem, ale především do výuky (a následně do historického vědomí žáků) nenápadně vnáší povědomí o konstruktivismu, pluralitě a multiperspektivnosti dějepisného poznání.

V rámci tématu je prezentováno pět ukázek z učebnic vlastivědy a dějepisu pro základní školy. Konkrétně se jedná o učebnici pro žáky čtvrté třídy základní školy od širšího kolektivu autorů s názvem Obrázky z dějin, učebnice vlastivědy pro 4. postupný ročník národních škol (Praha, SPN 1952), z níž jsme vybrali výklad o první světové válce. Dále o učebnici autorů Miloslava Trapla a Vratislava Čapka Dějepis pro devátý ročník základní devítileté školy (Praha, SPN 1959), kde zaměříme pozornost na interpretaci husitství. Dějepisnou produkci 60. let představuje učebnice Karla Bartoška Dějepis pro 9. ročník základní devítileté školy (Praha, SPN 1963) – pozdějšího spoluautora Černé knihy komunismu (vydávaná v letech 1963–1967). Z této učebnice vybíráme ukázku ze závěrečného textu, která se pokouší o shrnutí smyslu dějepisného poznání a apeluje na dětského čtenáře. Normalizační dějepis zastupuje Dějepis 9 pro závěrečnou třídu základní školy (Praha, SPN 1972), z nějž nabízíme výklad o Mnichově, a druhý díl učebnice Miloně Dohnala a Otakara Káni Dějepis 8 pro 8. ročník základní školy (Praha, SPN 1983), zde se výklad zaměřuje na zcela nedávnou minulost – 70. léta.

Vcelku tak ukázky zachycují nejen reprezentativní témata (výklad první světové války, husitství a Mnichova), která sehrála významnou roli v rámci ideologické reinterpretace dějin, ale též charakteristické principy ideologické manipulace a běžné persvazivní strategie. Výběr ukázek se pokouší zachytit hlavní proměny školního dějepisu od počátku padesátých do osmdesátých let. Zároveň ukazuje konvenční styl dějepisných učebnic, přináší ukázky standardních žánrů (výklad, otázky, apelativní text, shrnutí).

Proč se při výuce soudobých dějin věnovat zrovna starým učebnicím dějepisu? Práce s tímto materiálem může být mimořádně efektivní. Žáky s textem spojuje recepční kontext: i oni jsou ve škole a i jim kdosi vykládá něco o dějinách. Tato souvislost je může nejen pozitivně motivovat, ale především přirozeně generuje otázky, jež snadno přejdou v hlubší analýzu a interpretaci textu. Nad ukázkou z učebnice může dojít k nebývale efektivní koncentraci témat: hovoříme o první světové válce jako o historické události, zároveň o ideologické dezinterpretaci a účelovém využití zkresleného obrazu války k legitimaci moci a navíc též o socialistické škole a jejím výchovném tlaku na žáka. Staré učebnice žáky nenásilně vedou k tomu, aby si uvědomovali proměnlivost recepčního kontextu (situace žáků i učitelů ZŠ se v 50. letech lišila od té dnešní), aby pochopili, že historický kontext ovlivňuje jednání lidí, aby k hodnocení tohoto jednání přistupovali s vědomím toho, že bylo historicky kontextualizováno, a ptali se po specifikách tohoto kontextu.

OBSAH:
Učebnice dějepisu – Úvod
Ukázka textu I.
Ukázka textu II.
Ukázka textu III.
Ukázka textu IV.
Ukázka textu V.
Historický kontext
Literatura
Texty ke stažení (PDF)

Antologii textů najdete v rubrice Vzdělávání na webu Ústavu pro studium totalitních režimů ZDE




   

Související články

_Zajímavé odkazy

Archiv bezp. složekDigi. archiv časopisůCentropaSlovník české literaturyElektronická knihovnaASUDLiteratura ke staženíBibliografie od roku 1961Biografický archivMene Tekeljanpalach.czNárodní archivPamátník Vojna My jsme to nevzdaliPamátník LidicePolitičtí vězni.czPříběhy bezprávíMetodický portál RVPSorelaÚstav pamäti národaVONS.czmultikulturalita.czŽivá paměťAnna FrankováRomano Džaniben17. november 1989Demokratická revoluce 1989Cesta k listopaduHolocaust Memorial CenterTerror HázaExil 20. stoletíHlocaust.czTváří tvář historiiDeportálEuropeanaZmizelí sousedéSvobodně!Ośrodek KARTAMuezum Varšavského povstáníScriptum.czSlezské zemské muzeumČs. vizuální kultura v 50. letechMapováníProjekt Věrný zůstanuJeden svět na školáchStopy totalityo. s. Asi-milovaníProjekt Školákem v ProtektorátuGulag.czRyszard Siwiec 1909–1968Společnost Edvarda Beneše_Příběh Jana ZajíceOśrodek Pamięć i PrzyszłośćLogo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Neviditelné oběti komunismuCentrum pro studium holokaustu a židovské literatury
Více...

_Související články

1.5.

Nacistická antisemitská čítanka Der Giftpilz

Pracovní listy s ukázkami z nacistické antisemitské čítanky pro německé školáky vydané v roce 1938 nakladatels...
13.9.

Čeští spisovatelé korejským dětem (1952)

V příloze najdete kopii propagandistické knihy Čeští spisovatelé korejským dětem, která byla vydána ještě v pr...
11.11.

Marxismus a husitství ve Vávrově husitské trilogii z 50. let

Prezentace si klade za cíl ozřejmit vztah marxistické ideologie a husitského hnutí na příkladu filmové husitsk...
17.2.

Ferda Mravenec ve službách ideologie

Tato antologie vznikla jako webová interaktivní učebnice, která by měla usnadnit výuku moderních dějin na stře...
7.1.

Čítanka kolektivizace

Členové skupiny vzdělávání Ústavu pro studium totalitních režimů předtavují webový projekt Čítanka kolektiviza...
7.10.

Němci a Češi si dějiny vykládají různě, ukázalo unikátní studentské bádání

iDNES - Trojice vysokoškolských studentů srovnávala německé a české učebnice dějepisu. Češi na rozdíl od souse...
6.8.

Multilaterální učebnice dějepisu plní spíše politické než pedagogické zadání

Na nedávném summitu v Jekatěrinburgu se ruský prezident Dmitrij Medveděv a německá kancléřka Angela Merkelová ...
7.4.

Kolektivizace ve školním dějepise

V přiloženém dokumentu najdete tři snadno aplikovatelné metody pro práci se žáky v hodině - nejen pro téma kol...
5.9.

Poetika normalizace: filmové obrazy Československa sedmdesátých a osmdesátých let v školním dějepisu

Normalizace nepatří v kontextu českého dějepisu k protěžovaným tématům. Celá řada učitelů zakončí výuku rokem ...

_Prameny

Genocida Romů a Sintů

Aktualizováno: 12.3.2019 13:26 | Rubrika: Druhá světová válka
Genocida Romů a Sintů

Představujeme vám novou aktivitu IWitness v českém jazyce. Tato e-learningová výuková aktivita se zaměřuje na pochopení rozsahu genocidy Romů a Sintů za druhé světové války. 

_Metodika

Antonín Novotný - komunistický politik a prezident

Aktualizováno: 9.5.2019 12:17 | Rubrika: Šedesátá léta 20. století, Československo v letech 1948-1968
Antonín Novotný -  komunistický politik a prezident

Prezentace přináší základní údaje o osobnosti československého komunistického politika a prezidenta Antonína Novotného, za jehož vedení se na přelomu 50. a 60. let 20. století musel režim potýkat s neustále se zhoršující hospodářs...

_Aktuality

Plzeňský seminář Nucená práce 1939-1945

Aktualizováno: 14.5.2019 14:10 | Rubrika: Vzdělávání
Plzeňský seminář Nucená práce 1939-1945

Živá paměť zve učitele dějepisu a ZSV na vzdělávací seminář k tématu nucené a otrocké práce za druhé světové války, v jehož rámci se zájemci naučí pracovat s online výukovou platformou „Nucená práce 1939-1945". ...

_Dějiny v médiích

Požár říšského sněmu

Aktualizováno: 12.3.2019 13:25 | Rubrika: Zaostřeno na Moderní dějiny, Evropa a svět mezi válkami
Požár říšského sněmu

Historici se dodnes přou, zda byl požár Říšského sněmu z 27. února 1933 zinscenován nacisty, kteří ho každopádně obratně využili k pošlapání zbytků německé demokracie. Otázkou také zůstává, zda čtyřiadvacetiletý Marinus van der Lu...

 
© Všechna práva vyhrazena 2009 - 2019 Občanské sdružení PANT
Materiály na tomto portálu jsou určeny pouze pro vzdělávací účely.
Občanské sdružení PANT