Moderní-Dějiny.cz

Moc bezmocných - workshop pro studenty

Publikováno: 14.3.2012, Aktualizováno: 2.9.2012 20:44

Pracovní list k nejznámějšímu a pro běžnou práci ve výuce příliš rozsáhlému Havlovu eseji. Interpretace tří klíčových částí textu umožňuje popsat fungování a charakter totalitního státu, ilustrovat tyto postřehy na konkrétním situaci, do níž může být člověk režimem vmanipulován a předvést autora jako myslitele, jenž se už v 70.letech vyjadřoval k problémům konzumní a industriální společnosti. Tedy veskrze k tématům současným!

Moc bezmocných - workshop pro studenty

Foto: Bohdan Holomíček



Tento materiál vznikl v rámci projektu ESF a OPVK „Moderní dějiny pro učitele, atraktivně a inspirativně“.

Aktivity se účastní 3 x 3 skupiny studentů, rozsah práce je přizpůsoben časové dotaci 1 vyučovací hodiny, jako vhodnější se ovšem jeví využít úkoly pro dvouhodinovku semináře...
Samozřejmě, že by bylo ideální, aby si studenti před hodinou celý esej přečetli už doma a byli tak na debatu o něm připraveni. Současný stav vytíženosti úkoly a náročnost textu vás však spíše povedou k rozhodnutí analyzovat jej přímo ve výuce.

Výtah z textu (viz přílohu) je třeba namnožit tak, abychom třídu (seminář) rozdělenou do tří skupin plně pokryli materiály k analýze.
Každá skupina bude zpracovávat jinou část textu a v každé by měli mít zadání (samozřejmě jen "tu svou" část) k dispozici všichni její členové. Materiál je náročný už svou stylistikou a pracovat hromadně nad jednou či dvěma kopiemi nedoporučuji.

Časová dotace: 45 min, lépe pro dějepisný seminář (2 x 45 min)
Počet účastníků: 3 skupiny , maximálně o 10 lidech

Postup práce:
Nejdříve několika slovy komentujeme význam textu, dobu jeho vzniku a připomeneme, že materiály, které mají studenti k dispozici, jsou jen výtahem několika kapitol z rozsáhlého eseje. Můžeme krátce nastínit, které části byly vypuštěny - především objemná pasáž o tom kdo jsou disidenti a podobně široká analýza podoby současné opozice. V úvodním slovu autor ostatně "plán svého uvažování" sám krátce představil, tak ho můžeme ocitovat.

Máte-li čas (seminář), lze se zastavit nad první větou celé práce, která je parafrází úvodní pasáže Marxova Komunistického manifestu z roku 1848 (původní verze ke srovnání) a vysvětlit, v čem jde u Havla vlastně o vtipný posun. Většina studentů dnes tento "vtip" neodhalí.

Rozdělíme třídu tak, abychom vytvořili tři (ideálně stejně početné) skupiny, rozdáme účastníkům namnožené kopie (ve skupině mají všichni stejnou část textu), vyzveme je, aby si přečetli zadání své analýzy (je za ukázkou z textu) a poskytneme jim čas cca 10-12 min ke čtení. Doporučíme jim, aby si klíčové informace v textu podtrhávali.

Po přečtení ukázek se každá skupina pokusí diskutovat o svých úkolech a na jeden papír jejich řešení sepsat. Máme-li možnost nechat některou ze skupin své postřehy psát rovnou na tabuli, nebo na flipchart, ušetříme čas. V žádném případě je nenecháme pracovat déle než 15 min.

V průběhu plnění úkolů skupinky navštěvujeme a pomáháme jim s pochopením zadání či inspirujeme v přemýšlení o tématu.

Posledních 10-15 min věnujeme prezentaci výsledků (ideálně jen otočí tabuli, či papír na flipchartu), práci skupiny komentuje jeden její zástupce a seznamuje ostatní s výsledky jejich interpretace. Postupujeme v pořadí, které je dáno označením úkolů a jejich umístěním v původním textu.
Ke každému postřehu dáme možnost krátkého vyjádření publiku.

V závěru hodiny v několika větách podtrhneme význam a aktuálnost Havlových myšlenek. Věřím, že pro většinu třídy bude překvapivé, jak jsou současné a platné. Havlovy vývody lze samozřejmě dobře aplikovat na řadu současných problémů (existenciální krize, mravní krize politiky, korupce, konzumní životní styl, industriální zátěž ap.).
Nejlépe se pochopitelně pracuje v semináři, kde můžeme tématu (a především diskusi o něm) věnovat více času.

 

Přílohy

pdf
Moc bezmocných - workshop pro studenty
Typ souboru: *.pdf | Velikost: 1,98 MB
Pro přístup k souboru musíte být přihlášen.

Související články

_Zajímavé odkazy

Archiv bezp. složekDigi. archiv časopisůCentropaSlovník české literaturyElektronická knihovnaASUDLiteratura ke staženíBibliografie od roku 1961Biografický archivMene Tekeljanpalach.czNárodní archivPamátník Vojna My jsme to nevzdaliPamátník LidicePolitičtí vězni.czPříběhy bezprávíMetodický portál RVPSorelaÚstav pamäti národaVONS.czmultikulturalita.czŽivá paměťAnna FrankováRomano Džaniben17. november 1989Demokratická revoluce 1989Cesta k listopaduHolocaust Memorial CenterTerror HázaExil 20. stoletíHlocaust.czTváří tvář historiiDeportálEuropeanaZmizelí sousedéSvobodně!Ośrodek KARTAMuezum Varšavského povstáníScriptum.czSlezské zemské muzeumČs. vizuální kultura v 50. letechMapováníProjekt Věrný zůstanuJeden svět na školáchStopy totalityo. s. Asi-milovaníProjekt Školákem v ProtektorátuGulag.czRyszard Siwiec 1909–1968Společnost Edvarda Beneše_Příběh Jana ZajíceOśrodek Pamięć i PrzyszłośćLogo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Neviditelné oběti komunismuCentrum pro studium holokaustu a židovské literatury
Více...

_Související články

19.10.

Dvě stovky fotografií Václava Havla od Bohdana Holomíčka z let 1974-1989

Dvě stě fotografií zachycujících Václava Havla v letech 1974-1989 je k nahlédnutí na webu Archivu Knihovny Vác...
11.6.

Politická kultura v Československu v letech 1968-1989

Studie Oldřicha Tůmy (ÚSD) se zaměřuje z různých perspektiv na politickou kulturu 70. a 80. let v Českoslovens...
29.3.

Zpráva o třetím českém hudebním obrození (únor 1975)

Stěžejní historiografická a manifestační práce Zpráva o třetím českém hudebním obrození, která se stala progra...
26.3.

Václav Havel vzpomíná na dobu po zveřejnění prohlášení Charty 77

Úryvek z knihy Dálkový výslech. Novinář Karel Hvížďala položil Václavu Havlovi otázku: „Co následovalo po zveř...
19.3.

Charta 77 a tzv. Anticharta (pracovní listy)

Pracovní texty - ukázky z textů prohlášení Charty 77 a oficiálního komunistického prohlášení "Za tvůrčí činy v...
16.3.

Normalizace v dobových textech - pracovní list

Pracovní listy k normalizační literatuře - "jazyk moci", analýza textů Státní bezpečnosti, undergroundová poet...
12.3.

Vyšetřování prvních signatářů Charty 77

Text historika Petra Blažka je anotací rozsáhlejšího článku, který byl v roce 2008 publikován ve sborníku DEVÁ...
12.3.

Nečekat, co udělají oni. Příběh jednoho dopisu, který změnil Československo

„Následující řádky podávají stručný návod k tomu, jak se může člověk proměnit z celkem nenápadného umělce a bo...
12.3.

Vzpomínky Pavla Kohouta na zveřejnění Charty 77

Úryvek z „memoárorománu“ Pavla Kohouta „Kde je zakopán pes“ popisující přípravy zveřejnění Charty 77 na sklonk...
22.12.

Reflexe Charty 77 a československého disentu v západní politice a politickém myšlení

Spolu s polskou Solidaritou byla a dodnes je Charta 77 nejznámějším projevem občanského odporu a demokratické ...
16.11.

NORMALIZACE - pracovní list k cyklu Abeceda komunistických zločinů

Pracovní list pro učitele je součástí sady 26 metodických materiálů, které lze využít jako jako navazující akt...
16.11.

Dopis Václava Havla Gustávu Husákovi (8.4.1975)

Dopis Václava Havla tehdejšímu prezidentovi Gustávu Husákovi je řazen mezi nejzásadnější Havlovy texty a zákla...
22.5.

Cesta k listopadu: komunistický režim, společnost a opozice v éře normalizace

Text rozebírá charakter československého komunistického režimu v dvou dekádách předcházejících listopadu 1989....

_Prameny

Genocida Romů a Sintů

Aktualizováno: 12.3.2019 13:26 | Rubrika: Druhá světová válka
Genocida Romů a Sintů

Představujeme vám novou aktivitu IWitness v českém jazyce. Tato e-learningová výuková aktivita se zaměřuje na pochopení rozsahu genocidy Romů a Sintů za druhé světové války. 

_Metodika

Metafora stromu jako model didaktiky dějepisu

Aktualizováno: 12.9.2019 21:20 | Rubrika: Aktuality, Metodika
Metafora stromu jako model didaktiky dějepisu

Vyšla nejnovější didaktika dějepisu od uznávaného autora s dlouholetou praxí výuky dějepisu na ZŠ a gymnáziu – výsledek mnoha seminářů pro učitele dějepisu na Slovensku i v ČR, nebo pro studenty učitelství, kteří společně po někol...

_Aktuality

Stáhněte si metodiky občankářů

Aktualizováno: 12.9.2019 21:26 | Rubrika: Vzdělávání
Stáhněte si metodiky občankářů

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd vydala souhrn více než 75 metodik, které vznikly v rámci projektu VOSK. Řada témat je bytostně spjata s moderními dějinami, proto jej sdílíme i na našem webu. VOSK je zkratka n...

_Dějiny v médiích

Požár říšského sněmu

Aktualizováno: 12.3.2019 13:25 | Rubrika: Zaostřeno na Moderní dějiny, Evropa a svět mezi válkami
Požár říšského sněmu

Historici se dodnes přou, zda byl požár Říšského sněmu z 27. února 1933 zinscenován nacisty, kteří ho každopádně obratně využili k pošlapání zbytků německé demokracie. Otázkou také zůstává, zda čtyřiadvacetiletý Marinus van der Lu...

 
© Všechna práva vyhrazena 2009 - 2019 Občanské sdružení PANT
Materiály na tomto portálu jsou určeny pouze pro vzdělávací účely.
Občanské sdružení PANT