Moderní-Dějiny.cz

Rána za ranou – fáze nacistické genocidy ve vzpomínkách přeživších či svědků

Publikováno: 27.6.2016, Aktualizováno: 1.7.2016 21:11

Pracovní list pro žáky je založen na interpretaci vzpomínek pamětníků, do jejichž životů zasáhly jednotlivé stupně nacistického vyhlazovacího programu. Textové ukázky jsou vybrány ze zaznamenaných poválečných svědectví, biografických memoárových knih či autentických deníků z doby války.

Rána za ranou – fáze nacistické genocidy ve vzpomínkách přeživších či svědků

Žáci čtou jednotlivé texty, pojmenovávají úřední postupy represivních orgánů státní moci a také modely chování pachatelů i obětí, řadí je podle stupně omezování svobody či prvků násilí, a tímto způsobem vytvářejí linku postupné gradace jednotlivých stupňů genocidy. Pozvolna se v průběhu práce dobírají vlastních definic jednotlivých fází genocidy – zpočátku latentních, neznatelných, nevypadajících nebezpečně, až po ty otevřené a decimační.

PŘEDMĚT: základy společenských věd, případně dějepis či mediální výchova v rámci předmětu český jazyk
ČAS: vyučovací hodina, 45 minut
VĚK: II. stupeň ZŠ, SŠ a víceletá gymnázia

"Kdykoli se seznamuji s dokumenty o holokaustu, o koncentračních táborech, o Hitlerově masovém vyhlazování Židů, o rasových zákonech a o nekonečném utrpení židovského národa za druhé světové války, cítím se být zvláštním způsobem ochromen. /.../ Ten stav ochromení pramení především z hlubokého — a řekl bych dokonce metafyzického studu. Stydím se, lze-li to tak říct, za člověka, za lidstvo, za lidský rod, cítím, že je to jeho zločin a jeho hanba, a tudíž i zločin a hanba má. Toto ochromení jako by mne náhle vrhalo až na samé dno prožitku lidské viny a spoluzodpovědnosti za lidské počínání a za stav světa, v němž žijeme a který tvoříme. /.../ je třeba si trvale připomínat hrůzy, které potkaly židovský národ, vyvolený k tomu, aby svým utrpením burcoval svědomí lidstva".
Václav Havel

NAVRHOVANÝ PRACOVNÍ POSTUP
1. Seznámení s tématem – 10 min
2. Práce s texty – 10 min
3. Vyhodnocení odpovědí a řazení jednotlivých postřehů – 25 min

PRACOVNÍ TEXTY PRO ŽÁKY
Sebastian Haffner, Příběh jednoho Němce
Lotte Kozová, Útoky na Čechy a Židy v Teplicích v roce 1938
Henryk Grynberg, Děti Sionu
Hana Greenfieldová, Z Kolína do Jeruzaléma
Jiří Orten, deníkový záznam z 27. října 1940
Luděk Eliáš, vzpomínka Luděk Eliáš vzpomíná na Terezín a osvětimský lágr
Edward Anders z Liepaji (Lotyšsko), vzpomínka
Eva Erbenová, Sen

Pracovní list byl vytvořen pro publikaci PANTu z Edice Moderní dějiny Holokaust a jiné genocidy, která se věnuje nejpodstatnějším genocidám 20. století – holokaustu, genocidě Arménů, hladomoru na Ukrajině, kambodžské, rwandské a jugoslávské genocidě. Součástí publikace je i DVD s filmy, vzpomínkami pamětníků a pracovními listy. Publikaci můžete zakoupit ZDE a podrobnou charakteristiku si můžete přečíst ZDE

Nakladatel: Občanské sdružení PANT, Edice Moderní dějiny
IBAN 978-80-905942-7-2
Překlad: Petruška Šustrová a Rita Kindlerová
Popis: brožovaná, 196 stran
Rok vydání: leden 2016

Kniha a metodické materiály vznikly ve spolupráci s portálem Moderní dějiny.cz a Asociací učitelů občanské výchovy a společenských věd Občankáři.cz

Česká televize: Jak vzniká nenávist? Její následky líčí Holokaust a jiné genocidy ZDE

časopis Orer: Křest knihy Holocaust a jiné genocidy v Knihovně Václava Havla ZDE

Přílohy

pdf
Rána za ranou – fáze nacistické genocidy ve vzpomínkách přeživších či svědků
Typ souboru: *.pdf | Velikost: 0,27 MB
Pro přístup k souboru musíte být přihlášen.

Související články

_Zajímavé odkazy

Archiv bezp. složekDigi. archiv časopisůCentropaSlovník české literaturyElektronická knihovnaASUDLiteratura ke staženíBibliografie od roku 1961Biografický archivMene Tekeljanpalach.czNárodní archivPamátník Vojna My jsme to nevzdaliPamátník LidicePolitičtí vězni.czPříběhy bezprávíMetodický portál RVPSorelaÚstav pamäti národaVONS.czmultikulturalita.czŽivá paměťAnna FrankováRomano Džaniben17. november 1989Demokratická revoluce 1989Cesta k listopaduHolocaust Memorial CenterTerror HázaExil 20. stoletíHlocaust.czTváří tvář historiiDeportálEuropeanaZmizelí sousedéSvobodně!Ośrodek KARTAMuezum Varšavského povstáníScriptum.czSlezské zemské muzeumČs. vizuální kultura v 50. letechMapováníProjekt Věrný zůstanuJeden svět na školáchStopy totalityo. s. Asi-milovaníProjekt Školákem v ProtektorátuGulag.czRyszard Siwiec 1909–1968Společnost Edvarda Beneše_Příběh Jana ZajíceOśrodek Pamięć i PrzyszłośćLogo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Neviditelné oběti komunismuCentrum pro studium holokaustu a židovské literatury
Více...

_Související články

28.2.

Genocida Romů a Sintů

Představujeme vám novou aktivitu IWitness v českém jazyce. Tato e-learningová výuková aktivita se zaměřuje na ...
14.5.

Krysy a švábi - 8 fází genocidy

Pracovní listy pro žáky, kteří ve vyučovací hodině pracují s pojmem genocida, dokáží rozpoznat podobné fáze ge...
3.4.

Beru si to na triko

Pracovní aktivita pro žáky k tématu kolektivní stigmatizace, genocidy, rasových teorií či k práci s výpověďmi ...
26.1.

Modernita a holocaust

Zygmunta Baumana inspirovala k napsání Modernity a holocaustu jeho žena Janina, která přežila holocaust a o sv...
23.5.

Člověk ve válce a válka v člověku – holocaust

Pracovní list doplňuje texty historiků na téma Člověk ve válce a válka v člověku, které vznikly v rámci meziná...
29.11.

Holocaust Židů během druhé světové války (šoa)

Výuková prezentace popisuje holocaust Židů v Evropě a se zvláštním zřetelem na Protektorát Čechy a Morava. V ú...
12.11.

Historie Holocaustu (Šoa) s přihlédnutím k Protektorátu Čechy a Morava

Studie shrnující perzekuci Židů a historii šoa s přihlédnutím na situaci Židů v Protektorátu Čechy a Morava. Z...
7.11.

Téma protektorát: Genocida Židů a Romů v protektorátu

- žáci si zpřesňují představy o šoa (holocaustu), které získali v předchozích činnostech - žáci se zamýšlejí ...
16.11.

3 básně, 3 obrazy - Průvodce učitele básněmi o holocaustu

Jad Vašem připravil novou metodiku v českém jazyce pro cílovou skupinu: 7.a 8. tříd. Tato lekce o holocaustu j...
21.6.

Jaké je umění o holocaustu?

Jeruzalémský památník holocaustu Jad Vašem připravil pro české studenty pracovní list na téma: umění o holocau...
3.2.

Genocida - vina a trest

Text vymezuje základní právní, politologické i filozofické pojetí "zločinů proti lidskosti" a "genocidy". Záro...
20.1.

Dějiny holocaustu pro děti

Další z pracovních listů jeruzalémského památníku holocaustu Jad Vašem je určen pro děti 3. a 4. tříd ZŠ. Je z...
12.12.

Popírači holocaustu – absolutní lháři

Výkladová prezentace vycházející z knihy D. Lipstadtové - Popírání holocaustu. Text je věnován genezi zpochybň...

_Prameny

Genocida Romů a Sintů

Aktualizováno: 12.3.2019 13:26 | Rubrika: Druhá světová válka
Genocida Romů a Sintů

Představujeme vám novou aktivitu IWitness v českém jazyce. Tato e-learningová výuková aktivita se zaměřuje na pochopení rozsahu genocidy Romů a Sintů za druhé světové války. 

_Metodika

Metafora stromu jako model didaktiky dějepisu

Aktualizováno: 12.9.2019 21:20 | Rubrika: Aktuality, Metodika
Metafora stromu jako model didaktiky dějepisu

Vyšla nejnovější didaktika dějepisu od uznávaného autora s dlouholetou praxí výuky dějepisu na ZŠ a gymnáziu – výsledek mnoha seminářů pro učitele dějepisu na Slovensku i v ČR, nebo pro studenty učitelství, kteří společně po někol...

_Aktuality

Stáhněte si metodiky občankářů

Aktualizováno: 12.9.2019 21:26 | Rubrika: Vzdělávání
Stáhněte si metodiky občankářů

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd vydala souhrn více než 75 metodik, které vznikly v rámci projektu VOSK. Řada témat je bytostně spjata s moderními dějinami, proto jej sdílíme i na našem webu. VOSK je zkratka n...

_Dějiny v médiích

Požár říšského sněmu

Aktualizováno: 12.3.2019 13:25 | Rubrika: Zaostřeno na Moderní dějiny, Evropa a svět mezi válkami
Požár říšského sněmu

Historici se dodnes přou, zda byl požár Říšského sněmu z 27. února 1933 zinscenován nacisty, kteří ho každopádně obratně využili k pošlapání zbytků německé demokracie. Otázkou také zůstává, zda čtyřiadvacetiletý Marinus van der Lu...

 
© Všechna práva vyhrazena 2009 - 2019 Občanské sdružení PANT
Materiály na tomto portálu jsou určeny pouze pro vzdělávací účely.
Občanské sdružení PANT