Moderní-Dějiny.cz

"Francie je dobrá a štědrá vůči lidem, které si podrobila." Tematická sonda: imperialismus a kolonialismus

Publikováno: 18.7.2017, Aktualizováno: 5.9.2017 05:17
Autor: (red)

Pracovní listy k tématu kolonialismu a imperialismu konce 19. a počátku 20. století jsou určeny studentům středních škol. Cvičení se zaměřují na dlouhodobé souvislosti snah evropských mocností o budování koloniálních impérií – místo „dějin dobývání“ se studenti věnují „dějinám motivů a intepretací“. Základem je analýza psaného textu se zohledněním dobových pramenů i současné historiografie.

"Francie je dobrá a štědrá vůči lidem, které si podrobila." Tematická sonda: imperialismus a kolonialismus

„Francie je dobrá a štědrá vůči lidem, které si podrobila.“
Tematická sonda: Imperialismus a kolonialismus

Čím bylo odůvodňováno „šíření Evropy do světa“?
Jak získávali podporu ti, kdo měli na přelomu 19. a 20. století možnost rozhodovat o rozšiřování území svých států v mimoevropských oblastech?
Jaké protichůdné názory se v diskusi o kolonialismu objevují dnes?


Podkapitola pracovního sešitu z učebnicové sady „Dějiny 19. století pro střední školy“ konfrontuje středoškolské studenty s tématem budování koloniálních říší evropských mocností. Snaží se je vést k pochopení hlubších motivací a souvislostí, nikoliv k pouhému memorování (např. výčtu území jednotlivých impérií a dat jejich prohlášení za kolonie). Všechna cvičení úzce navazují na obsah stejnojmenné učebnice; pouze kombinace sešitu a učebnice pak umožňuje plné využití potenciálu učebnicové sady. Pracovní listy k tématu imperialismu a kolonialismu tak pracují s informacemi uvedenými v učebnici na stranách 136–137. Základem úkolů není ověřování faktických znalostí osvojených v učebnici. Studenti se zaměřují na „duchovní dějiny“ imperialismu, na motivace podpory budování koloniálních impérií (přesvědčení o civilizačním „poslání“ aj.), na souvislost rodícího se moderního rasismu a imperialismu. Ve snaze nevnímat dějiny jako hotový a závazný obraz minulosti jsou součástí pracovního sešitu také analýzy protichůdných interpretací evropského kolonialismu (problém jeho přínosnosti a nepřínosnosti).

Učebnicová sada nakladatelství Didaktis „Dějiny 19. století pro střední školy“ (ve složení učebnice, pracovní sešit a průvodce pro učitele) je určena studentům středních škol (primárně gymnázií) a jejich učitelům. Sada přistupuje odlišně ke středoškolskému dějepisu – zohledňuje nejen některá dosud spíše opomíjená témata, ale především celé nové linky pojetí: rovinu interpretací minulosti (ve vztahu k minulosti jako takové), rovinu dlouhodobých kauzálních vazeb a výklad dějin jako otevřeného problému (právě s pomocí pracovního sešitu).

Pracovní list a odpovídající strany učebnice si stáhněte v příloze článku.

Pokud Vás titul „Dějiny 19. století pro střední školy“ zaujal a rádi byste se dozvěděli více, podívejte se na www.didaktis.cz

V případě, že byste si chtěli publikaci zakoupit, můžete tak učinit na www.knihcentrum.cz

  

Přílohy

pdf
Imperialismus a kolonialismus: tematická sonda
Typ souboru: *.pdf | Velikost: 8,18 MB | Stáhnout soubor...
pdf
Imperialismus a kolonialismus: učebnicový text
Typ souboru: *.pdf | Velikost: 1,53 MB | Stáhnout soubor...

_Zajímavé odkazy

Archiv bezp. složekDigi. archiv časopisůCentropaSlovník české literaturyElektronická knihovnaASUDLiteratura ke staženíBibliografie od roku 1961Biografický archivMene Tekeljanpalach.czNárodní archivPamátník Vojna My jsme to nevzdaliPamátník LidicePolitičtí vězni.czPříběhy bezprávíMetodický portál RVPSorelaÚstav pamäti národaVONS.czmultikulturalita.czŽivá paměťAnna FrankováRomano Džaniben17. november 1989Demokratická revoluce 1989Cesta k listopaduHolocaust Memorial CenterTerror HázaExil 20. stoletíHlocaust.czTváří tvář historiiDeportálEuropeanaZmizelí sousedéSvobodně!Ośrodek KARTAMuezum Varšavského povstáníScriptum.czSlezské zemské muzeumČs. vizuální kultura v 50. letechMapováníProjekt Věrný zůstanuJeden svět na školáchStopy totalityo. s. Asi-milovaníProjekt Školákem v ProtektorátuGulag.czRyszard Siwiec 1909–1968Společnost Edvarda Beneše_Příběh Jana ZajíceOśrodek Pamięć i PrzyszłośćLogo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Neviditelné oběti komunismuCentrum pro studium holokaustu a židovské literatury
Více...

_Prameny

Genocida Romů a Sintů

Aktualizováno: 8.10.2019 01:17 | Rubrika: Druhá světová válka
Genocida Romů a Sintů

Představujeme vám novou aktivitu IWitness v českém jazyce. Tato e-learningová výuková aktivita se zaměřuje na pochopení rozsahu genocidy Romů a Sintů za druhé světové války. 

_Metodika

"Kdo si dnes vzpomene na Armény?"

Aktualizováno: 8.10.2019 01:17 | Rubrika: Počátek století a první světová válka, Napříč stoletím
"Kdo si dnes vzpomene na Armény?"

Představujeme vám novou aktivitu IWitness v českém jazyce. Tato e-learningová výuková aktivita se zaměřuje na historii genocidy Arménů za první světové války. Název vychází z dochovaného textu projevu Adolfa Hitlera v Obersalzberg...

_Aktuality

Ocenění vítězů XI. ročníku mezinárodní dějepisné soutěže EUSTORY

Aktualizováno: 15.10.2019 14:42 | Rubrika: Akce Moderních Dějin
Ocenění vítězů XI. ročníku mezinárodní dějepisné soutěže EUSTORY

V Centru PANT v Ostravě proběhlo v pátek 11. 10. 2019 slavnostní vyhlášení cen XI. ročníku EUSTORY. Ceny předal herec Ondřej Malý, režisérka Marta Nováková a předseda spolku PANT Petr Pánek. Za Ostravskou univerzitu promluvila Nin...

_Dějiny v médiích

Festival svobody Na školách

Aktualizováno: 7.10.2019 20:13 | Rubrika: Česko
Festival svobody Na školách

Projekt několika neziskových organizací působících na poli vzdělávání, které na jednom místě středním školám nabízejí soubor aktivit a materiálů připomínajících 30. výročí sametové revoluce. Tento soubor má studentům představit ne...

 
© Všechna práva vyhrazena 2009 - 2019 Občanské sdružení PANT
Materiály na tomto portálu jsou určeny pouze pro vzdělávací účely.
Občanské sdružení PANT