Moderní-Dějiny.cz

CERMAT reaguje na kritiku nespokojených učitelů

Publikováno: 7.3.2011, Aktualizováno: 30.3.2012 22:21
Rubrika(y): Aktuality
Autor: (red)

Cermat prohlášením Hlavního metodika pro humanitní předměty Františka Brože reaguje na ostrou kritiku učitelů nespokojených s podobou cvičných testů k nové maturitě z dějepisu. Materiál předkládáme v podobě, jak byl našemu portálu zaslán Petrem Habáněm, tiskovým mluvčím Cermatu.

CERMAT reaguje na kritiku nespokojených učitelů

"Signatáři výzvy k veřejné diskusi o nové maturitě z dějepisu opírají své výhrady a priori o tvrzení, že ilustrační test neodráží pojetí výuky podle rámcových a školních vzdělávacích programů. Mají pravdu, ono tak ani v letošním roce být nemůže. Základním podkladem pro konstrukci zkoušky je Katalog požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky – dějepis, který je platný od školního roku 2009/2010. Tento dokument byl MŠDMT schválen 11. 3. 2008, to znamená, že fyzicky vznikal v druhé polovině roku 2007, tedy v době, kdy zejména gymnaziální rámcový program byl teprve ověřován na několika školách v České republice. Skutečnost, že vznikají rámcové vzdělávací programy, byla do vývoje katalogu přesto promítnuta, nicméně v současné době nemohou být testy vyvíjeny v souladu s RVP. Maturitní testy mohou být konstruovány tak, aby vycházely z RVP, až v okamžiku, kdy maturanti v daném školním roce budou mít absolvovaný kompletní vzdělávací cyklus podle tohoto dokumentu. To rozhodně o letošních maturantech neplatí – jejich studium bylo založeno na jiných dokumentech (např. Učební dokumenty pro gymnázia). Není proto možné postavit test pro tyto žáky na základě dokumentu, podle něhož jsou vzděláváni až jejich mladší spolužáci. Maturita musí tuto skutečnost respektovat.
 

Vezmeme-li v potaz skutečnost, že testem jako evaluačním nástrojem lze ověřovat pouze určitý výsek dějepisných znalostí a dovedností, je zřejmé, že se faktografie bude do testu promítat ve větší míře, než je tomu například u komplexních zkoušek. Maturitní zkouška z dějepisu ve společné části maturitní zkoušky další části, jimiž by mohly být ověřovány produktivní dovednosti a které by samozřejmě učinily zkoušku z tohoto úhlu pohledu přitažlivější, nemá.  Chceme-li zároveň společnou částí maturity oslovit vysoké školy, musí, a to zejména „jednoúrovňové“ zkoušky a zkoušky na vyšší úrovni obtížnosti, reflektovat i stávající podobu nástrojů užívaných k potřebám přijímacího řízení na vysokých školách.

Dalším kritizovaným momentem je mezní hranice úspěšnosti 33 %. Tato hranice je shodná pro všechny tzv. jednoúrovňové zkoušky, neexistuje žádný důvod, aby tomu bylo v dějepisu jinak. K tomu dlužno podotknout, že 33 % je mezní hranice úspěšnosti, tedy hranice nutná k dosažení toho, aby žák v testu uspěl, nebo ještě jinak vyjádřeno, hranice mezi „pětkařem a čtyřkařem“. Od mezní hranice úspěšnosti směrem nahoru maturantem dosažený výsledek rozlišován bude, přece jen jistý rozdíl mezi např. 85% a 45 % úspěšností existuje.

Některé úlohy v testu jsou považovány za banální, jiné za obtížné či zkoušející podrobnosti. V této oblasti vždy bude existovat různost názorů – co je pro jednoho studenta či vyučujícího snadné až zkoušení nehodné, může se jevit jinému jako obtížné, nebo dokonce opět zkoušení nehodné. Moment objektivity do toho vnáší až proces pretestování, v ostatních případech zbývá pouze vlastní názor, pocit, dojem. Do tohoto kontextu zapadá i výhrada k úloze 4, kterou se autor přiznává k tomu, že za 17 let své praxe nikdy neučil jednu konkrétní událost moderních dějin. Taková skutečnost ale nemůže mít vliv na obsah testů, podobně neučí stovky učitelů dějepisu tisíce různých událostí či jevů.
 
František Brož,
Hlavní metodik pro humanitní předměty CERMAT"

Pro zájemce o náhled k celé diskuzi dodáváme, že předchozí články, včetně výzvy nespokojených učitelů adresované Cermatu najdete v odkazech pod článkem.  /redakce/

Související články

_Zajímavé odkazy

Archiv bezp. složekDigi. archiv časopisůCentropaSlovník české literaturyElektronická knihovnaASUDLiteratura ke staženíBibliografie od roku 1961Biografický archivMene Tekeljanpalach.czNárodní archivPamátník Vojna My jsme to nevzdaliPamátník LidicePolitičtí vězni.czPříběhy bezprávíMetodický portál RVPSorelaÚstav pamäti národaVONS.czmultikulturalita.czŽivá paměťAnna FrankováRomano Džaniben17. november 1989Demokratická revoluce 1989Cesta k listopaduHolocaust Memorial CenterTerror HázaExil 20. stoletíHlocaust.czTváří tvář historiiDeportálEuropeanaZmizelí sousedéSvobodně!Ośrodek KARTAMuezum Varšavského povstáníScriptum.czSlezské zemské muzeumČs. vizuální kultura v 50. letechMapováníProjekt Věrný zůstanuJeden svět na školáchStopy totalityo. s. Asi-milovaníProjekt Školákem v ProtektorátuGulag.czRyszard Siwiec 1909–1968Společnost Edvarda Beneše_Příběh Jana ZajíceOśrodek Pamięć i PrzyszłośćLogo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Neviditelné oběti komunismuCentrum pro studium holokaustu a židovské literatury
Více...

_Související články

29.6.

Ministerstvo zveřejnilo testy státních maturit

Ve středu 29. června byly na stránkách CERMATu zveřejněny testy letošních státních maturit. Níže uvedený odkaz...
6.3.

10 otázek ke státní maturitě z dějepisu

Nespokojení pedagogové kladou v souvislosti s novou státní maturitou z dějepisu otázky řediteli CERMATu Ing. P...
3.3.

Otevřený dopis CERMATu v reportáži ČT

Znepokojení odborné veřejnosti, které vyvolaly cvičné testy k nové maturitě z dějepisu si všimla i Česká telev...
28.2.

Státní maturita z dějepisu - DISKUTUJTE S CERMATEM

Cvičné testy k nové maturitě z dějepisu vyvolaly kritické ohlasy ze stran učitelů i metodiků. Jako obvykle se ...
19.2.

Nová státní maturita z dějepisu? Ne, děkujeme!

Státní maturita z dějepisu ignoruje snahu učitelů vést žáky ke kritickému poznávání historie. Důraz klade na f...
19.2.

Státní maturita z dějepisu – jen pro otrlé

Z blogu Václava Klause ml.: Po velkém úspěchu:-) převzatého článku si princip dovolím zopakovat. Tentokrát je ...

_Prameny

Genocida Romů a Sintů

Aktualizováno: 12.3.2019 13:26 | Rubrika: Druhá světová válka
Genocida Romů a Sintů

Představujeme vám novou aktivitu IWitness v českém jazyce. Tato e-learningová výuková aktivita se zaměřuje na pochopení rozsahu genocidy Romů a Sintů za druhé světové války. 

_Metodika

Antonín Novotný - komunistický politik a prezident

Aktualizováno: 9.5.2019 12:17 | Rubrika: Šedesátá léta 20. století, Československo v letech 1948-1968
Antonín Novotný -  komunistický politik a prezident

Prezentace přináší základní údaje o osobnosti československého komunistického politika a prezidenta Antonína Novotného, za jehož vedení se na přelomu 50. a 60. let 20. století musel režim potýkat s neustále se zhoršující hospodářs...

_Aktuality

Letní škola - Výchova k respektu a toleranci

Aktualizováno: 11.6.2019 15:10 | Rubrika: Vzdělávání
Letní škola - Výchova k respektu a toleranci

Institut terezínské iniciativy vás zve do Brna na mezinárodní letní školu pro pedagogy Výchova k respektu a toleranci. Role příběhů ve výuce, kterou pořádá Institut Terezínské iniciativy ve spolupráci s Anne Frank House v Amsterda...

_Dějiny v médiích

Požár říšského sněmu

Aktualizováno: 12.3.2019 13:25 | Rubrika: Zaostřeno na Moderní dějiny, Evropa a svět mezi válkami
Požár říšského sněmu

Historici se dodnes přou, zda byl požár Říšského sněmu z 27. února 1933 zinscenován nacisty, kteří ho každopádně obratně využili k pošlapání zbytků německé demokracie. Otázkou také zůstává, zda čtyřiadvacetiletý Marinus van der Lu...

 
© Všechna práva vyhrazena 2009 - 2019 Občanské sdružení PANT
Materiály na tomto portálu jsou určeny pouze pro vzdělávací účely.
Občanské sdružení PANT