Moderní-Dějiny.cz

10 otázek ke státní maturitě z dějepisu

Publikováno: 6.3.2011, Aktualizováno: 30.3.2012 23:24
Rubrika(y): Aktuality

Nespokojení pedagogové kladou v souvislosti s novou státní maturitou z dějepisu otázky řediteli CERMATu Ing. Pavlu Zelenému. K ochotě diskutovat o tématu se přihlásil po vlně kritiky ze strany učitelů až v živém vysílání ČT (3.3.2011, Události v regionech plus).

10 otázek ke státní maturitě z dějepisu

Vzhledem k tomu, že CERMAT na kritiku cvičného maturitního testu z dějepisu (uveřejněnou ZDE a zaslanou v otevřeném e-mailu jeho tvůrcům ZDE jako výzvu) reagoval pouze několika prohlášeními ředitele Ing. Pavla Zeleného v České televizi, ve kterých výhrady učitelů a historiků rozhodně odmítá (k diskusi o testech se ovšem hlásí), uveřejňujeme zde soubor 10 otázek, jejichž zodpovězení považujeme za zásadní pro další debatu nad podobou testování žáků v rámci tzv. nové maturity.

1) O jaký výzkum / studii ap. se opírá tvrzení p.Ing. Zeleného, že "encyklopedický charakter" testu odpovídá hlavnímu proudu výuky na českých školách? Prováděl CERMAT nebo jím pověřená organizace či odborník nějakou analýzu metodiky vyučování na školách s maturitou? Kdy? V jakém rozsahu? Kde jsou dostupné její výsledky?
 

2) Kdo test připravoval? Můžete konkrétně jmenovat odborníky didaktiky a zkušené pedagogy z praxe, kteří se na tvorbě testu podíleli? Spolupracovali jste při přípravě testů z nějakou vysokou školou? Konzultovali jste jeho podobu s některou z fakult,  katedrou didaktiky apod.  Se kterou? Využili jste nějakých zahraničních inspirací? Jakých?
 

3) Kde, na které škole / školách byly testy pilotně ověřovány a s jakým výsledkem?
 

4) Proč jsou v testu hojně využívány materiály z internetové encyklopedie Wikipedia (6x citace historických dokumentů), když tato je odborně negarantovaným zdrojem diskutabilního obsahu a může obsahovat nepřesnosti, úmyslná zkreslení, chyby, překlepy nebo úpravy skutečných originálů?
 

5) Jak to, že jako zdroj textu u ot.č. 10, je označen CERMAT, když se ve skutečnosti jedná o materiál převzatý kompletně (až na jediné vypuštěné slovo) z internetové encyklopedie Wikipedie? Podobné podvůdky a pochybení v oblasti autorství jsou na školách, jejichž studenty má test prověřovat, přísně potírány...
 

6) Z jakého důvodu jsou do testu zařazeny matoucí a nejednoznačné otázky, o kterých sám ředitel CERMATu p. Zelený prohlašuje, že se o jejich správné odpovědi vede diskuse mezi odborníky historiky? (např. ot.č. 28 - papež jako hlava křesťanství, ot.č.41 portrét dámy se psem - datace oděvu) Otázky v maturitním testu by měly být zcela jednoznačné, student nemůže u zkoušky suplovat historiky a dělat rozhodčího jejich debat!
 

7) Proč nebyla podoba testu konzultována s poradním sborem MŠMT, který tvoří učitelé dějepisáři ze ZŠ a SŠ, tedy s tzv. Pracovní skupinou pro výuku dějepisu?
 

8) Proč na webové stránce CERMATu chybí kontaktní údaje na osoby, které jsou zodpovědné za přípravu testů pro konkrétní předměty a je k dispozici pouze obecná adresa info@cermat.cz , ze které na podněty nikdo nereaguje?
 

9) Jak dlouho byl cvičný test k maturitě z dějepisu připravován?
 

10) Kolik jeho tvorba stála?

 

Pokud se chcete podívat na reportáže České televize, které byly odvysílány k tématu kritiky nové maturitní zkoušky z dějepisu, zvolte níže uvedené odkazy:

Týden v regionech (cca 5 min)
Události v regionech (cca 2 min)
Události v regionech plus (cca 7 min)

Pod článkem opět najdete ke stažení kritizované testy. V odkazech na další články pak oficiální vyjádření CERMATu ke kritice učitelů.

Přílohy

rar
Typ souboru: *.rar | Velikost: 1,87 MB | Stáhnout soubor...

Související články

_Zajímavé odkazy

Archiv bezp. složekDigi. archiv časopisůCentropaSlovník české literaturyElektronická knihovnaASUDLiteratura ke staženíBibliografie od roku 1961Biografický archivMene Tekeljanpalach.czNárodní archivPamátník Vojna My jsme to nevzdaliPamátník LidicePolitičtí vězni.czPříběhy bezprávíMetodický portál RVPSorelaÚstav pamäti národaVONS.czmultikulturalita.czŽivá paměťAnna FrankováRomano Džaniben17. november 1989Demokratická revoluce 1989Cesta k listopaduHolocaust Memorial CenterTerror HázaExil 20. stoletíHlocaust.czTváří tvář historiiDeportálEuropeanaZmizelí sousedéSvobodně!Ośrodek KARTAMuezum Varšavského povstáníScriptum.czSlezské zemské muzeumČs. vizuální kultura v 50. letechMapováníProjekt Věrný zůstanuJeden svět na školáchStopy totalityo. s. Asi-milovaníProjekt Školákem v ProtektorátuGulag.czRyszard Siwiec 1909–1968Společnost Edvarda Beneše_Příběh Jana ZajíceOśrodek Pamięć i PrzyszłośćLogo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Neviditelné oběti komunismuCentrum pro studium holokaustu a židovské literatury
Více...

_Související články

29.6.

Ministerstvo zveřejnilo testy státních maturit

Ve středu 29. června byly na stránkách CERMATu zveřejněny testy letošních státních maturit. Níže uvedený odkaz...
7.3.

CERMAT reaguje na kritiku nespokojených učitelů

Cermat prohlášením Hlavního metodika pro humanitní předměty Františka Brože reaguje na ostrou kritiku učitelů ...
3.3.

Otevřený dopis CERMATu v reportáži ČT

Znepokojení odborné veřejnosti, které vyvolaly cvičné testy k nové maturitě z dějepisu si všimla i Česká telev...
28.2.

Státní maturita z dějepisu - DISKUTUJTE S CERMATEM

Cvičné testy k nové maturitě z dějepisu vyvolaly kritické ohlasy ze stran učitelů i metodiků. Jako obvykle se ...
19.2.

Nová státní maturita z dějepisu? Ne, děkujeme!

Státní maturita z dějepisu ignoruje snahu učitelů vést žáky ke kritickému poznávání historie. Důraz klade na f...
19.2.

Státní maturita z dějepisu – jen pro otrlé

Z blogu Václava Klause ml.: Po velkém úspěchu:-) převzatého článku si princip dovolím zopakovat. Tentokrát je ...
18.1.

Analýza VÚP: Jaké materiály využívají učitelé dějepisu a občanské výchovy

Do šetření se aktivně zapojilo celkem 115 respondentů, z toho 81 odpovídalo za vzdělávací obor Dějepis a 34 za...

_Prameny

Genocida Romů a Sintů

Aktualizováno: 12.3.2019 13:26 | Rubrika: Druhá světová válka
Genocida Romů a Sintů

Představujeme vám novou aktivitu IWitness v českém jazyce. Tato e-learningová výuková aktivita se zaměřuje na pochopení rozsahu genocidy Romů a Sintů za druhé světové války. 

_Metodika

Metafora stromu jako model didaktiky dějepisu

Aktualizováno: 12.9.2019 21:20 | Rubrika: Aktuality, Metodika
Metafora stromu jako model didaktiky dějepisu

Vyšla nejnovější didaktika dějepisu od uznávaného autora s dlouholetou praxí výuky dějepisu na ZŠ a gymnáziu – výsledek mnoha seminářů pro učitele dějepisu na Slovensku i v ČR, nebo pro studenty učitelství, kteří společně po někol...

_Aktuality

Stáhněte si metodiky občankářů

Aktualizováno: 12.9.2019 21:26 | Rubrika: Vzdělávání
Stáhněte si metodiky občankářů

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd vydala souhrn více než 75 metodik, které vznikly v rámci projektu VOSK. Řada témat je bytostně spjata s moderními dějinami, proto jej sdílíme i na našem webu. VOSK je zkratka n...

_Dějiny v médiích

Požár říšského sněmu

Aktualizováno: 12.3.2019 13:25 | Rubrika: Zaostřeno na Moderní dějiny, Evropa a svět mezi válkami
Požár říšského sněmu

Historici se dodnes přou, zda byl požár Říšského sněmu z 27. února 1933 zinscenován nacisty, kteří ho každopádně obratně využili k pošlapání zbytků německé demokracie. Otázkou také zůstává, zda čtyřiadvacetiletý Marinus van der Lu...

 
© Všechna práva vyhrazena 2009 - 2019 Občanské sdružení PANT
Materiály na tomto portálu jsou určeny pouze pro vzdělávací účely.
Občanské sdružení PANT