Moderní-Dějiny.cz

Metodické semináře PANTu vzbudily nebývalý zájem učitelů dějepisu!

Publikováno: 15.12.2012, Aktualizováno: 29.11.2013 17:37
Autor: (red)

Občanské sdružení PANT uspořádalo v průběhu listopadu 2012 další metodické semináře pro pedagogy v rámci projektu Moderní dějiny do škol. Čtyři z nich vedl inovativní slovenský didaktik, autor moderních učebnic Viliam Kratochvíl, který představil multiperspektivní model výuky a invenční práci s prameny. O seminář projevili učitelé opravdu velký zájem a odcházeli z něj podle zpětných dotazníků velice spokojeni.

Metodické semináře PANTu vzbudily nebývalý zájem učitelů dějepisu!

Semináře byly součástí projektu s názvem „Moderní dějiny do škol“, který je financován v rámci OP VK ze státního rozpočtu ČR a Evropského sociálního fondu.

Zmíněné semináře v Jihlavě, Zlíně, Ostravě  a Šumperku byly rovněž akreditovány MŠMT a učitelé obdrželi osvědčení o jejich absolvování. Zúčastnili se jich pedagogové 2. stupně ZŠ a učitelé SŠ - vyučující humanitních předmětů, především dějepisu, českého jazyka či občanské výchovy.

Kdy se semináře konaly o kolik učitelů se jich zúčastnilo?
9. listopadu - Gymnázium Jihlava - 24 učitelů
26. listopadu - Gymnázium Zlín – Lesní čtvrť - 37 učitelů
27. listopadu - Gymnázium Olgy Havlové v Ostravě-Porubě - 49 učitelů
14. prosince - Gymnázium Šumperk - 12 učitelů

Program seminářů v Jihlavě, Zlíně, Ostravě i Šumperku zahajoval seznámením s projektem Moderní dějiny do škol předseda Občanského sdružení PANT Petr Pánek.

Po něm se již slova vždy ujal Doc. PaedDr. Viliam Kratochvíl, PhD., který tento metodický seminář, nazvaný „Pátráme po minulosti“, rozdělil na dvě části. V prvním hodinovém bloku se soustředil na základní problémy a koncepce výuky dějepisu - jak modelovat, konstruovat analytické výzkumné a interpretační postupy žáků ve výuce dějepisu.

Na teoretická východiska pak navázal v rozsáhlejším bloku, de facto tvůrčím workshopu, v němž se soustředil na smysluplné využití multiperspektivity ve vyučování dějepisu. Vše na konkrétních příkladech, což učitelé velice oceňovali. Viliamovi Kratochvílovi se podařilo rozproudit diskusi s učiteli o možnostech využití konkrétních historických pramenů. K tomu napomohly pracovní materiály (cca 30 stran s prameny a texty na volných listech), které každý účastník obdržel a mohl s nimi pracovat. Učitelé pod vedením zkušeného a kreativního didaktika sami nalézali cesty k úspěšnému použití textových pramenů, karikatur, historických fotograií ve výuce. Na závěr semináře se rovněž učili, jak efektivně formulovat otázky pro žáky a studenty při tvorbě pracovních listů či testů.

Učitelé si kromě velmi pozitivních zážitků a nových poznatků odnesli bohatě okomentované pracovní materiály a také DVD s dalšími podklady k danému tématu.

Doc. PaedDr. Viliam Kratochvíl, PhD.
Třináct roků učil dějepis na základní škole, šest let na gymnáziu, od roku 1989 působí na katedře Filozofické fakulty univerzity Komenského v Bratislavě. Specializuje se na výzkum a tvorby učebnic, je autorem a spoluautorem 19 titulů učebnic dějepisu a desítek studií. Od května 2012 je ředitelem slovenského Státního pedagogického ústavu.

Fotografie

Diskuse

Metodické semináře PANTu vzbudily nebývalý zájem učitelů dějepisu!

Slovenský didaktik v Čechách

Teším sa, že v Čechách je život dejepisárov živší. Občas zablúdim na príslušné české stránky, vidno, že je to o dosť lepšie ako na Slovensku. Na svedomí to má aj dosť ne/...

počet příspěvků: 1 | poslední příspěvek: 4.12.2012 12:08Vstup do diskuse >>

Související články

_Zajímavé odkazy

Archiv bezp. složekDigi. archiv časopisůCentropaSlovník české literaturyElektronická knihovnaASUDLiteratura ke staženíBibliografie od roku 1961Biografický archivMene Tekeljanpalach.czNárodní archivPamátník Vojna My jsme to nevzdaliPamátník LidicePolitičtí vězni.czPříběhy bezprávíMetodický portál RVPSorelaÚstav pamäti národaVONS.czmultikulturalita.czŽivá paměťAnna FrankováRomano Džaniben17. november 1989Demokratická revoluce 1989Cesta k listopaduHolocaust Memorial CenterTerror HázaExil 20. stoletíHlocaust.czTváří tvář historiiDeportálEuropeanaZmizelí sousedéSvobodně!Ośrodek KARTAMuezum Varšavského povstáníScriptum.czSlezské zemské muzeumČs. vizuální kultura v 50. letechMapováníProjekt Věrný zůstanuJeden svět na školáchStopy totalityo. s. Asi-milovaníProjekt Školákem v ProtektorátuGulag.czRyszard Siwiec 1909–1968Společnost Edvarda Beneše_Příběh Jana ZajíceOśrodek Pamięć i PrzyszłośćLogo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Neviditelné oběti komunismuCentrum pro studium holokaustu a židovské literatury
Více...

_Související články

25.4.

Pátráme po minulosti

Soubor materiálů ze seminářů projektu Moderní dějiny do škol, které pro účastníky připravil didaktik Viliam Kr...

_Prameny

Rozhodování o postoji ke stalinským procesům v SSSR

Aktualizováno: 28.7.2017 15:53 | Rubrika: Československo v letech 1918-1938
Rozhodování o postoji ke stalinským procesům v SSSR

Výběr textů ke studiu a interpretaci, nabízející různé pohledy českých intelektuálů a umělců na politické procesy se Stalinovými oponenty ve straně, které se odehrávaly v SSSR v druhé půli 30. let 20. století. Tento komplet materi...

_Metodika

Kdyby při tom nešlo o kejhák - Čechoslováci a vstup do čs. dobrovolnických oddílů na Rusi za Světové války

Aktualizováno: 18.8.2017 00:38 | Rubrika: Počátek století a první světová válka
Kdyby při tom nešlo o kejhák - Čechoslováci a vstup do čs. dobrovolnických oddílů na Rusi za Světové války

Otázka motivace českých a slovenských mužů ke vstupu do dobrovolnických jednotek v Rusku v letech 1914–1918 je komplexní záležitost, z níž však doslova vyčnívají dva hlavní motivy. A těmi jsou v první řadě skutečné vlastenectví a ...

_Aktuality

Beseda s ukrajinským disidentem Zorjanem Popaďjukem

Aktualizováno: 18.8.2017 00:36 | Rubrika: Aktuality
Beseda s ukrajinským disidentem Zorjanem Popaďjukem

Na pozvání Ústavu pro studium totalitních režimů přijede do České republiky bývalý ukrajinský disident Zorjan Popaďjuk, který byl za svou činnost a protesty proti invazi vojsk Varšavské smlouvy do Československa v srpnu 1968 odsou...

_Dějiny v médiích

Proč Japonsko zahájilo a prohrálo válku v Pacifiku?

Aktualizováno: 14.8.2017 08:41 | Rubrika: Svět
Proč Japonsko zahájilo a prohrálo válku v Pacifiku?

Echo24.cz - Před několika dny jsme si připomněli výročí shození atomových pum na Hirošimu a Nagasaki a následný konec druhé světové války v Pacifiku. Samozřejmě se opět objevily diskuse o tom, zda to opravdu byly jaderné zbraně, k...

 
© Všechna práva vyhrazena 2009 - 2017 Občanské sdružení PANT
Materiály na tomto portálu jsou určeny pouze pro vzdělávací účely.
Občanské sdružení PANT