Moderní-Dějiny.cz

Metafora stromu jako model didaktiky dějepisu

Publikováno: 10.9.2019, Aktualizováno: 12.9.2019 21:20
Rubrika(y): Aktuality, Metodika
Autor: (red)

Vyšla nejnovější didaktika dějepisu od uznávaného autora s dlouholetou praxí výuky dějepisu na ZŠ a gymnáziu – výsledek mnoha seminářů pro učitele dějepisu na Slovensku i v ČR, nebo pro studenty učitelství, kteří společně po několika letech shrnuli všechny důležité předpoklady pro kvalitní výuku dějepisu.

Metafora stromu jako model didaktiky dějepisu

Knihu si můžete zakoupit ZDE

Slovenská publikace je výsledkem dlouhodobého autorova hledání způsobů, jak efektivně a srozumitelně vyučovat didaktiku a metodiku dějepisu.
Autor se domnívá, že stále chybí model výuky, který by výrazněji konkretizoval a zjednodušoval teoretický i praktický koncept výuky didaktiky a metodiky dějepisu. Měl by to být model, který současně zdůrazňuje větší sepjetí mezi didaktikou a metodikou dějepisu. Publikace teoreticky i prakticky ilustruje cílové záměry - jak ve škole spolupracovat s mladšími žáky a postupně z nich vytvářet kriticky myslící celistvé osobnosti prostřednictvím neobvyklé metafory, která přibližuje podstatná témata ve vizuálně ztvárněném pohybu "nahoru a dolů", od kořenů ke koruně a zpět ke kořenům metaforického stromu. Publikace tak shrnuje důležité předpoklady výuky (nejen) dějepisu na základních a středních školách.

Uvedený model didaktiky dějepisu umožní učitelům:
* neobvyklou cestou hledat to, co může být nepsanou "gramatikou" dějepisu,
* uvažovat o aktivním přítomném vztahu k minulosti,
* vstoupit do různých sociálních rolí bez ztráty cíle výuky,
* organizovat metody výuky jako cestu učebním labyrintem,
* uvědomovat si svůj ustavičný "pohyb nahoru a dolů" ve výuce dějepisu,
* aplikovat tento "pohyb" na ostatní učební předměty.   
Ukázku si můžete prolistovat ZDE

ODBORNÁ GARANCE:

Autor:
doc. PaedDr. Viliam Kratochvíl, PhD. 

Má dlouholetou praxi ve výuce dějepisu na ZŠ a gymnáziu. V současnosti působí jako docent na Katedře všeobecných dějin FiF UK v Bratislave, kde se věnuje budoucím učitelům dějepisu. Zaobírá se didaktikou dějepisu, konkrétně teoretickými i praktickými problémy tvorby učebníc. Je autorem a spoluautorem komplexu 21 učebnic dějepisu pro základní školy a nižší stupně osmiletých gymnázií z let 1994 – 2012. I proto již dlouho spolupracuje s Ústavem Georga Eckerta pro mezinárodní výzkum učebnic v Braunschweigu ve Spolkové republice Německo, kde i publikoval některé svoje studie (také v Maďarsku, Polsku a České republice). Je členem Mezinárodní společnosti pro didaktiku dějepisu (ISHD). Dlouhodobě také vede doma i v zahraničí workshopy o moderní výuce dějepisu, protože „minulost je vždy nová".

Recenzenti:
* prof. PhDr. Zdeněk Beneš, CSc., Filozofická fakulta, Univerzita Karlova
* prof. PhDr. Roman Holec, Dr.Sc., Filozofická fakulta, Univerzita Komenského

Obálka: Miroslav Cipár

_Zajímavé odkazy

Archiv bezp. složekDigi. archiv časopisůCentropaSlovník české literaturyElektronická knihovnaASUDLiteratura ke staženíBibliografie od roku 1961Biografický archivMene Tekeljanpalach.czNárodní archivPamátník Vojna My jsme to nevzdaliPamátník LidicePolitičtí vězni.czPříběhy bezprávíMetodický portál RVPSorelaÚstav pamäti národaVONS.czmultikulturalita.czŽivá paměťAnna FrankováRomano Džaniben17. november 1989Demokratická revoluce 1989Cesta k listopaduHolocaust Memorial CenterTerror HázaExil 20. stoletíHlocaust.czTváří tvář historiiDeportálEuropeanaZmizelí sousedéSvobodně!Ośrodek KARTAMuezum Varšavského povstáníScriptum.czSlezské zemské muzeumČs. vizuální kultura v 50. letechMapováníProjekt Věrný zůstanuJeden svět na školáchStopy totalityo. s. Asi-milovaníProjekt Školákem v ProtektorátuGulag.czRyszard Siwiec 1909–1968Společnost Edvarda Beneše_Příběh Jana ZajíceOśrodek Pamięć i PrzyszłośćLogo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Neviditelné oběti komunismuCentrum pro studium holokaustu a židovské literatury
Více...

_Prameny

Genocida Romů a Sintů

Aktualizováno: 12.3.2019 13:26 | Rubrika: Druhá světová válka
Genocida Romů a Sintů

Představujeme vám novou aktivitu IWitness v českém jazyce. Tato e-learningová výuková aktivita se zaměřuje na pochopení rozsahu genocidy Romů a Sintů za druhé světové války. 

_Metodika

Metafora stromu jako model didaktiky dějepisu

Aktualizováno: 12.9.2019 21:20 | Rubrika: Aktuality, Metodika
Metafora stromu jako model didaktiky dějepisu

Vyšla nejnovější didaktika dějepisu od uznávaného autora s dlouholetou praxí výuky dějepisu na ZŠ a gymnáziu – výsledek mnoha seminářů pro učitele dějepisu na Slovensku i v ČR, nebo pro studenty učitelství, kteří společně po někol...

_Aktuality

Stáhněte si metodiky občankářů

Aktualizováno: 12.9.2019 21:26 | Rubrika: Vzdělávání
Stáhněte si metodiky občankářů

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd vydala souhrn více než 75 metodik, které vznikly v rámci projektu VOSK. Řada témat je bytostně spjata s moderními dějinami, proto jej sdílíme i na našem webu. VOSK je zkratka n...

_Dějiny v médiích

Požár říšského sněmu

Aktualizováno: 12.3.2019 13:25 | Rubrika: Zaostřeno na Moderní dějiny, Evropa a svět mezi válkami
Požár říšského sněmu

Historici se dodnes přou, zda byl požár Říšského sněmu z 27. února 1933 zinscenován nacisty, kteří ho každopádně obratně využili k pošlapání zbytků německé demokracie. Otázkou také zůstává, zda čtyřiadvacetiletý Marinus van der Lu...

 
© Všechna práva vyhrazena 2009 - 2019 Občanské sdružení PANT
Materiály na tomto portálu jsou určeny pouze pro vzdělávací účely.
Občanské sdružení PANT