Moderní-Dějiny.cz

Filmová propaganda v letech 1938-1945

Publikováno: 28.5.2013, Aktualizováno: 10.6.2013 17:01

Pracovní list se zaměřuje na období druhé světové války, jež bylo na propagandu obzvláště plodným. V jednohodinové verzi se zaměřuje na animovanou propagandu, ve dvouhodinové pak přidává srovnání s propagandistickými týdeníky a dalšími polodokumentárními díly.

Filmová propaganda v letech 1938-1945

Tento materiál vznikl v rámci projektu „Moderní dějiny do škol“, který je financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.

Filmová propaganda
Základem pracovního listu je soubor zkrácených a sestříhaných ukázek z propagandistických filmů doplněný o úkolové listy pro studenty, jež jim mají pomoci v hlubší analýze a následném pochopení toho, jak funguje filmová propaganda a jakým vývojem a proměnami prošla.
Otázky se zaměřují na rozbor použitých manipulativních mechanismů a audiovizuální rétoriky (stylu) vybraných ukázek a nabádají studenty k propojení jednotlivých témat se skutečnými historickými událostmi, k nimž odkazují.
Vybrané ukázky pocházejí především z produkce nejvýznamnějších tvůrců propagandy dvacátého století: Spojených států amerických a Sovětského svazu.
Obecným a hlavním cílem pracovního listu je zvýšit vnímavost studentů vůči audiovizuálním materiálům a posílit tendence k jejich kritickému nahlížení, neboť problematika propagandy či jiného masového ovlivňování – v totalitních i demokratických režimech – maskovaného jako zábava je dnes aktuální stejně, jako byla na počátku minulého století.

Pracovní list předkládá otázky týkající se vztahu animovaného a neanimovaného filmu a také obecnější otázky týkající se role a účinnosti propagandy.

Navrhovaný průběh výuky:
(45 minut)
Studenti se rozdělí do skupin po dvou až čtyřech. Po projekci ukázky vyplní studenti pracovní list (možno rozdat už před projekcí, aby bylo jasné, na co je třeba se při sledování zaměřit) a následuje diskuse nad odpověďmi. Na promýšlení odpovědí každé strany by měli mít 10-15 minut.

(90 minut)
Průběh je stejný – na promýšlení odpovědí každé strany by měli studenti mít 10-15 minut, s tím, že na poslední stranu s obecnějšími otázkami by měli mít více prostoru než na předchozí a získají tak dost času na úkol č. 6.

Pro horší kvalitu některých archivních snímků je doporučeno promítat v co možná nejlepších projekčních podmínkách.

 

Přílohy

pdf
Filmová propaganda 1938-1945
Typ souboru: *.pdf | Velikost: 1,42 MB
Pro přístup k souboru musíte být přihlášen.

Související články

_Zajímavé odkazy

Archiv bezp. složekDigi. archiv časopisůCentropaSlovník české literaturyElektronická knihovnaASUDLiteratura ke staženíBibliografie od roku 1961Biografický archivMene Tekeljanpalach.czNárodní archivPamátník Vojna My jsme to nevzdaliPamátník LidicePolitičtí vězni.czPříběhy bezprávíMetodický portál RVPSorelaÚstav pamäti národaVONS.czmultikulturalita.czŽivá paměťAnna FrankováRomano Džaniben17. november 1989Demokratická revoluce 1989Cesta k listopaduHolocaust Memorial CenterTerror HázaExil 20. stoletíHlocaust.czTváří tvář historiiDeportálEuropeanaZmizelí sousedéSvobodně!Ośrodek KARTAMuezum Varšavského povstáníScriptum.czSlezské zemské muzeumČs. vizuální kultura v 50. letechMapováníProjekt Věrný zůstanuJeden svět na školáchStopy totalityo. s. Asi-milovaníProjekt Školákem v ProtektorátuGulag.czRyszard Siwiec 1909–1968Společnost Edvarda Beneše_Příběh Jana ZajíceOśrodek Pamięć i PrzyszłośćLogo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Neviditelné oběti komunismuCentrum pro studium holokaustu a židovské literatury
Více...

_Související články

20.1.

Fašistická propaganda

Prezentace analyzuje fungování fašistické propagandy v Itálii, a to jak obecně, tak i na konkrétních případech...
24.11.

Vývoj evropské kinematografie od konce 1. světové války do 60. let 20. století

Studie se zabývá evropskou kinematografií od konce první světové války do 60. let minulého století. Mapuje výv...
12.7.

Hitler a jeho smečka v karikaturách Borise Jefimova

Sada pracovních listů k interpretaci karikatur významného ruského kreslíře a karikaturisty Borise Jefimova. Vz...
28.5.

Filmová propaganda do roku 1938

Pracovní list se zaměřuje na propagandistické a manipulativní filmy především z období první světové války. Je...
23.5.

Propaganda v boji proti „americkému brouku“

Přinášíme vám sérii propagandistických materiálů z Československa a západní Evropy (zejména z Německa). V jedn...
16.5.

Propaganda - představení fenoménu

Pojem propaganda je často a v různých souvislostech zmiňován, aniž by používání tohoto termínu bylo podloženo ...
15.5.

Propagandistické karikatury Antonína Pelce

Rozsáhlý soubor propagandistických karikatur významného československého tvůrce Antonína Pelce (1895-1967) z k...
1.5.

Působení nacistické propagandy na děti a mladé Němce

Prezentace pomůže učitelům rozkrýt mechanismy působení propagandy na mladé Němce a Němky v nacistickém Německu...
27.1.

Propaganda lidového Polska – komentované prameny s otázkami pro studenty

Výbor komentovaných pramenů, propagandistických textů z komunistického Polska, které jsou opatřeny otázkami pr...
14.1.

Propagandistické plakáty a anekdoty z lidového Polska

Soubor polských propagandistických plakátů z doby po II. světové válce a následujícího komunistického období. ...
20.9.

Sovětské propagandistické karikatury v českém vydání z roku 1952

V příloze najdete kvalitní scany dvanácti politických karikatur sovětských autorů z publikace, která byla vydá...
18.10.

Nacistická válečná propaganda v Lotyšsku - Pracovní list

Metodika pracovního listu určeného středoskolským studentům je založena na dekonstrukci a dešifrování nacistic...

_Prameny

Genocida Romů a Sintů

Aktualizováno: 12.3.2019 13:26 | Rubrika: Druhá světová válka
Genocida Romů a Sintů

Představujeme vám novou aktivitu IWitness v českém jazyce. Tato e-learningová výuková aktivita se zaměřuje na pochopení rozsahu genocidy Romů a Sintů za druhé světové války. 

_Metodika

Metafora stromu jako model didaktiky dějepisu

Aktualizováno: 12.9.2019 21:20 | Rubrika: Aktuality, Metodika
Metafora stromu jako model didaktiky dějepisu

Vyšla nejnovější didaktika dějepisu od uznávaného autora s dlouholetou praxí výuky dějepisu na ZŠ a gymnáziu – výsledek mnoha seminářů pro učitele dějepisu na Slovensku i v ČR, nebo pro studenty učitelství, kteří společně po někol...

_Aktuality

Stáhněte si metodiky občankářů

Aktualizováno: 12.9.2019 21:26 | Rubrika: Vzdělávání
Stáhněte si metodiky občankářů

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd vydala souhrn více než 75 metodik, které vznikly v rámci projektu VOSK. Řada témat je bytostně spjata s moderními dějinami, proto jej sdílíme i na našem webu. VOSK je zkratka n...

_Dějiny v médiích

Požár říšského sněmu

Aktualizováno: 12.3.2019 13:25 | Rubrika: Zaostřeno na Moderní dějiny, Evropa a svět mezi válkami
Požár říšského sněmu

Historici se dodnes přou, zda byl požár Říšského sněmu z 27. února 1933 zinscenován nacisty, kteří ho každopádně obratně využili k pošlapání zbytků německé demokracie. Otázkou také zůstává, zda čtyřiadvacetiletý Marinus van der Lu...

 
© Všechna práva vyhrazena 2009 - 2019 Občanské sdružení PANT
Materiály na tomto portálu jsou určeny pouze pro vzdělávací účely.
Občanské sdružení PANT