Jiří Tůma
Články tohoto autora
Film: Obvinění mimo hru
Bývalý československý reprezentant v hokeji, mistr světa z roku 1949, Augustin Bubník v rozhovoru vzpomíná na okolnosti vykonstruovaného procesu z roku 1950, kdy byl spolu s ostatními účastníky odsouzen ke čtrnácti letům odnětí svobody. Důvody k jeho věznění, které nakonec trvalo celých deset let, při němž dral peří či rubal uran v Jách...
Odsun Němců - pracovní aktivity pro žáky
Soubor obsahuje ucelený soubor pracovních aktivit pro žáky rozčleněných do jednotlivých fází, každá z nich je zaměřena na jiný způsob přístupu či přemýšlení a nabízí jiné typy úkolů.
Popírači holocaustu - metodika pro práci se studenty
Náměty jak s tímto aktuálním tématem v hodinách pracovat, jak dát žákům informace „druhé strany“ a možnost konfrontace protichůdných tvrzení. Dnešním žákům, obklopeným množstvím informací, určitě nebude stačit tradiční "takto přesně to bylo, zapiš si to, nauč se…", vše ostatní je lež. Tímto bychom mohli tvrzení popíračů paradoxně podpořit...
Pan Artur R. ze Slezské Ostravy
Co a kdo způsobil to, že se Artur ocitl 26. října 1939 ve velkém transportu via Weimar – Buchenwald? Metoda "Analýza příčin" studentům pomáhá pracovat s příčinami: spouštěcí (trigger), přispívající (contributory) a podstatné-zásadní (fundamental). Metoda pomáhá k větší motivaci, zvědavosti, pozornosti, skýtá možnost vžití se do příběhu a ...
Graf života - Život na Těšínsku v letech 1914-1940
Pracovní materiál má umožnit žákům vcítit se do situace/pozice někoho jiného: Čecha z Karviné, Poláka z Těšína, resp. později z Českého Těšína a Poláka z Jastrzębia. Ukazuje žákům rozdílnost názorů tří různých lidí na politické události. Někdy ovšem mohli mít tito lidé i podobné pocity a zájmy. Graf života může být použit k diskusi o soci...
Mapa Těšínské Slezsko
Metoda, při které žáci reprodukují nějakou mapu tak, aby vznikla její co možná nejlepší kopie. Podporuje týmovou práci, vizuální paměť a představivost, registrování detailů a rozpoznávání symbolů, interpretaci dobových událostí a samozřejmě lokalizaci na mapě. Toto konkrétní cvičení je zaměřeno na oblast Těšínska a uměle vytvořenou hranic...
Interpretace obrazu z polsko-sovětské války
Pracovní list pro studenty, který je založen na metodě "pěti základních zjišťovacích otázek / Five W´s", je vhodným doplněním výukové prezentace k danému tématu. Vede studenty k interpretaci ikonického pramene ve tříčlenných skupinách.
Námět pro práci s filmem Katyń
Jednou z možností, jak zatraktivnit výuku moderních dějin je jistě zhlédnutí filmu k probíranému tématu. Možností jak s filmem pracovat je určitě několik. Je možné film pustit celý, diskutovat s žáky po jeho přehrání, nebo je na film nachystat předem. V následujícím textu předkládám námět na vyučovací hodinu s postupným pouštěním jednotli...
Nálepky - najděte se beze slov
Na záda žáků, tak aby, neviděli, nalepte štítky se jmény osobností, států, slov...
Metoda Tabu
Účelem této aktivity je, aby žáci vysvětlili vlastními slovy nějaký pojem, nebo převyprávěli text, aniž by přitom použili "zakázaná slova". "Zakázaná slova" jsou slova, která jsou důležitá pro vysvětlení a tím, že jsou zakázána, ztěžují popis a nutí žáky myslet.
EduČaS - exkluzivní nabídka pro učitele Moravskoslezského kraje
Společně s učiteli D a OV jsme připravili tříletý projekt pro učitele Moravskoslezského kraje vzdělávací oblasti Člověk a společnost na ZŠ a SŠ.
Kolektivizace ve školním dějepise
V přiloženém dokumentu najdete tři snadno aplikovatelné metody pro práci se žáky v hodině - nejen pro téma kolektivizace.
Mnichovská dohoda - náměty do vyučování
Praktický námět pro skupinovou práci k mnichovské konferenci roku 1938 může pomocí kartiček s výroky pomoci žákům k vlastnímu názoru na tuto událost a může směřovat k dalším diskuzím. Součástí textu jsou i náměty pro práci s dobovou karikaturou a fotografií.
Pár jednoduchých námětů pro výuku dějepisu
Přiložený dokument obsahuje jednoduché a lehce aplikovatelné náměty pro hodiny dějepisu. Možnosti práce s fotografiemi, konfrontační Vennovy diagramy s příklady, témata pro volné psaní s ukázkami. Tyto metody a konkrétní příklady byly prezentovány na II. ročníku konference názvem "I mlčení je lež aneb jak učit o období komunismu".
Projekt k tématu dějin druhé poloviny 20. století
Námět na dlouhodobější projekt k tématu dějin druhé poloviny 20. století. Žákům a studentům by mohl pomoci dát do souvislosti světové, národní, regionální dějiny s historií jejich rodin a zvýšit jejich zájem o dané období. Text obsahuje i popis metody "volné psaní" s příklady jejího využití.
Život před Sametovou revolucí a dnes
Tento jednoduchý návod do vyučovací hodiny pomůže žákům si uvědomit rozdíly v běžném životě před listopadem 1989 a v současnosti. Je vhodný pro žáky ZŠ i za předpokladu, že jste s tímto tématem ještě ve škole nepracovali. Pomocí nastříhaných kartiček s výroky se žáci pokusí roztřídit tyto kartičky do dvou skupin. Před a po. Text obsahuje ...
- <<
- <
- 1
- >
- >>