Viliam Kratochvíl
Články tohoto autora
Školní historický písemný pramen ve výuce dějepisu
Text slovenského didaktika Viliama Kratochvíla se zabývá možnostmi využití a analýzy písemného pramene ve školní výuce. Autor se s pomocí konkrétních příkladů věnuje modelování postupů a z nich vyplývajících analytických otázek, které v písemném prameni vyhledává a klade žák či učitel. V úvodní teoretické části se zaměřuje na specifika a ...
Dokumentární film jako školní historický pramen
Jeden z dosud nejrozsáhlejších empirických výzkumů „Mládež a dějiny“ potvrdil, že dokumentární i hraný film má z hlediska oblíbenosti, důvěry i poučení na žáky silný vliv. Ve srovnání s minulostí, kdy se sledování filmu považovalo spíše za vyvrcholení výuky dějepisu, se film stále více stává častějším zdrojem historických informací....
Karikatura a fotografie jako školský historický obrazový pramen
Metodické modely konkretizují možné postupy práce se školskými historickými obrazovými prameny, které napomáhají recepci a pozdějšímu zapamatování si historických souvislostí lépe než tradiční, čistě verbální média. V tomto smyslu obraz funguje také jako "věšák na faktografii".
Pátráme po minulosti
Soubor materiálů ze seminářů projektu Moderní dějiny do škol, které pro účastníky připravil didaktik Viliam Kratochvíl. Soubor nabízí učitelům konkrétní ukázky pro práci s historickými prameny ve vučování dějepisu.
Rozchod Slováků s Uherskem a vznik ČSR
Pracovní materiál nabízí žákům a studentům možnost pracovat se slovenskými prameny k zániku Rakouska-Uherska a vzniku Československého státu, nejen výpověďmi známých politiků, ale také "obyčejných" lidí z ulice. Vzpomínky účastníků těchto událostí, jejich reakce na soudobé dění jsou opatřeny otázkami pro analýzu a interpretaci.
Tvorba testových otázek na základě Bloomovy taxonomie
Doc. PaeDr. Viliam Kratochvíl, PhD. z Univerzity Komenského v Bratislavě se v rámci diskuse o kvalitě zkušební verze státní maturity vytvořené CERMATEM zamyslel nad problematikou obecné tvorby kvalitních testů na základě Bloomových taxonomie kognitivních cílů. Přečtě si názor odborníka na didaktiku dějepisu.
Politika appeasementu a ČSR ikonograficky a v kombinovaných textech
Přinášíme vám analytický model, který prostřednictvím karikatur jako školního historického pramene umožňuje studentům i učitelům pracovat s obrazem jako ikonickým textem. Jeho prostřednictvím názorně konkretizujeme kontext politiky appeasementu a jejích důsledků pro Československo v roce 1938.
Pracovní list: Jedna žena?
Tato konstrukce třech fotografií je exemplárním příkladem, jak může obraz ve vyučování dějepisu nejúčinněji vyjádřit to, čeho často nedosáhneme verbálním výkladem, který zprostředkovává jistou historickou událost. V tomto příkladě dokonce může plně nahradit verbální text o jisté události. Jsou to fotografie, které zasahují, které do nás n...
- <<
- <
- 1
- >
- >>