Moderní-Dějiny.cz

Učitelé dějepisu se kontroverzních témat nebojí, vyplývá z výzkumu

Publikováno: 21.11.2012, Aktualizováno: 26.11.2012 10:41
Rubrika(y): Aktuality

Rozhlas.cz - Ústav pro studium totalitních režimů (ÚSTR) si nechal zpracovat výzkum, v němž se zaměřil na kvalitu výuky soudobých dějin na školách. Odpovídalo zhruba 1500 učitelů. Z výzkumu vyplývá, že učitelé mají raději kontroverzní témata a že zájem o soudobé dějiny mají i žáci – čtvrtina z dotázaných učitelů ho označila jako mimořádný. Podle pracovníka ústavu Jaroslava Pinkase výzkum vyvrátil celou řadu stereotypů a mediálních klišé.

Učitelé dějepisu se kontroverzních témat nebojí, vyplývá z výzkumu

Vzdor některým představám se prý učitelé k soudobým dějinám při chronologickém výkladu dostanou.

„Především bych rád zdůraznil, že soudobé dějiny po roce 1945 se učí. V průměru jim učitelé věnují dvacet osm hodin ročně. Dále můžeme říci, že témata z českých dějin výrazně převyšují témata evropská a globální. Můžeme i zdůraznit, že tradiční představa o dějepisu jako o memorování dat je také poněkud nepřesná,“ řekl Pinkas.

Jako prioritu podle něj označilo znalost faktů pouze sedm procent učitelů. „Naprostá většina oproti tomu označuje za naprostou prioritu vyhledávání informací, jejich třídění a také schopnost žáka formulovat obhájit svůj názor,“ uvedl pracovník ústavu.

Žáci prý mají podle učitelů zájem o dějiny obecně. Co se týká moderních dějin, čtvrtina učitelů je přesvědčena, že mají dokonce mimořádný zájem.

ÚSTR zajímalo, jak vlastně školy vyučují o nedávné minulosti včetně období komunistického režimu. Týkal se četnosti hodin věnovaných výuce po roce 1945, používaných metod výuky, cílů výuky, jak je vnímají učitelé, hodnot, které učitelé spojují s výukou, jejich názory na postoje žáků, jejich hodnocení vstřícnosti vedení školy či hodnocení kolegů. Odpovídalo více než 1500 učitelů.

Pinkase potěšilo, že co se týká výuky, nenašli velké rozdíly mezi těmi, kteří prožili velkou část života za komunismu, a těmi mladšími.

„Učitelé, které bychom mohli označit za služebně starší, se statisticky nijak neliší od průměru, jejich metody cíle i formy výuky se víceméně shodují s obecným obrazem učitele,“ řekl Pinkas. Doplnil, že starší učitelé jsou hodnotově konzervativnější. Což však nemusí souviset s působením v minulém režimu, ale s věkem.

Průzkum byl zaměřen i na používané materiály. Odhalil, že používání učebnic je méně rozšířené, než se obecně předpokládá. Učitelé prý deklarují, že nejčastěji pracují s vlastními materiály a pak s podklady, které jim poskytuje Česká televize, portál Moderní dějiny, Památník Terezín a právě ÚSTR.

Více než polovina prý učitelů dává přednost konfliktním tématům před konsenzuálními. „Což ukazuje na to, že jsou schopni a ochotni vnímat soudobé dějiny jako problematické, jejich výklad jako problematický a této problematičnosti se nebojí,“ podotkl Jaroslav Pinkas.

Upozorňuje, že výsledky je sice třeba brát s rezervou, protože se učitelé mohli stylizovat, ale výzkum měl i řadu kontrolních otázek, které měly tuto stylizaci odfiltrovat.

Průzkum zadal ÚSTR a provedla ho společnost Factum Invenio, učitelé odpovídali v květnu. Patronát nad výzkumem mělo ministerstvo školství.
ZDROJ: Rozhlas.cz

Výsledky výzkumu, stejně jako kompletní závěrečnou zprávu, nabízí Ústav na stránkách www.ustrcr.cz/cs/vyzkum-vyuky

 

_Zajímavé odkazy

Archiv bezp. složekDigi. archiv časopisůCentropaSlovník české literaturyElektronická knihovnaASUDLiteratura ke staženíBibliografie od roku 1961Biografický archivMene Tekeljanpalach.czNárodní archivPamátník Vojna My jsme to nevzdaliPamátník LidicePolitičtí vězni.czPříběhy bezprávíMetodický portál RVPSorelaÚstav pamäti národaVONS.czmultikulturalita.czŽivá paměťAnna FrankováRomano Džaniben17. november 1989Demokratická revoluce 1989Cesta k listopaduHolocaust Memorial CenterTerror HázaExil 20. stoletíHlocaust.czTváří tvář historiiDeportálEuropeanaZmizelí sousedéSvobodně!Ośrodek KARTAMuezum Varšavského povstáníScriptum.czSlezské zemské muzeumČs. vizuální kultura v 50. letechMapováníProjekt Věrný zůstanuJeden svět na školáchStopy totalityo. s. Asi-milovaníProjekt Školákem v ProtektorátuGulag.czRyszard Siwiec 1909–1968Společnost Edvarda Beneše_Příběh Jana ZajíceOśrodek Pamięć i PrzyszłośćLogo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Neviditelné oběti komunismuCentrum pro studium holokaustu a židovské literaturyPandorina skrinkaMuzeum v krabičce
Více...

_Prameny

IWALKS: VZDĚLÁVÁNÍ V MALÝCH SKUPINÁCH A NA ULICI

Aktualizováno: 11.1.2021 23:32 | Rubrika: Napříč stoletím
IWALKS: VZDĚLÁVÁNÍ V MALÝCH SKUPINÁCH A NA ULICI

IWalk je vzdělávací aktivita spojující unikátní filmové vzpomínky pamětníků z celého světa s kontextem každodenního prostoru, ve kterém žijeme.

_Metodika

Dějepis pro všechny a o všech!

Aktualizováno: 21.12.2022 11:43 | Rubrika: Československo v letech 1918-1938
Dějepis pro všechny a o všech!

Dějepis pro všechny a o všech je princip, kterým se řídil tým metodiček Multikulturního centra Praha při tvorbě nového vzdělávacího webu digitalnipracovna.cz.

_Aktuality

Přihlaste se do XV. ročníku soutěže Eustory

Aktualizováno: 8.4.2024 14:02 | Rubrika: Akce Moderních Dějin
Přihlaste se do XV. ročníku soutěže Eustory

Milí studenti, učitelé, tutoři, oficiálně vyhlašujeme již XV. ročník soutěže Eustory. Téma letošního ročníku: “Malé a velké dějiny 20. století”. Zajímá nás, jak “velké”, oficiální dějiny vstoupily do osudů jednotlivých konkrétních...

_Dějiny v médiích

Oslavte Den vítězství a projděte se historií s videi a pracovními listy

Aktualizováno: 27.4.2020 19:59 | Rubrika: Speciály, Video
Oslavte Den vítězství a projděte se historií s videi a pracovními listy

ČT edu vytvořilii speciál kolekci videí a pracovních listů k druhé světové válce. Znalost historie nám pomáhá určit směr našich budoucích kroků. Konec druhé světové války je důležité si připomínat, a proto vám přinášíme speciální ...

 
© Všechna práva vyhrazena 2009 - 2024 Občanské sdružení PANT
Materiály na tomto portálu jsou určeny pouze pro vzdělávací účely.
Občanské sdružení PANT