Realita a plánování - léta 1956-1962 v normalizační učebnici dějepisu (1983)
Zajímá vás, jak popisovala druhou půli 50. a počátek 60. let v Československu normalizační učebnice? Listujte Dějepisem pro žáky 8. tříd základních škol z roku 1983, který nabízel žákům výklad období "dovršení výstavby a budování socialismu" v ČSR. V tomto období byly již zakotveny razantní poúnorové politické, hospodářské i společenské změny a sovětizované Československo se potýkalo s vážnými problémy.
Tento materiál vznikl v rámci projektu „Moderní dějiny do škol“, který je financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Obsah:
2. Dovršení výstavby základů socialismu v Československu v letech 1956-1960
3. Třetí pětiletka a problémy jejího plnění
Klíčové pojmy, události a osobnosti zmiňované v učebnicovém textu: socialistická výstavba, pětiletka, XI. sjezd KSČ, ÚV KSČ, generální linie, Sovětský svaz, automatizace, mechanizace a chemizace výroby, socialistická demokracie, marxismus-leninismus, dovršení socialistixcké revoluce, brigády socialistické práce - BSP, jednotná zemědělská družstva - JZD, kolektivizace, Národní shromáždění, Národní výbory, socialistická ústava z roku 1960, Československá socialistická republika - ČSSR, brzký přechod ke komunismu, výstavba dálnice, pětidenní pracovní týden, Rada vzájemné hospodářské pomoci - RVHP, berlínská krize, karibská krize, XII. sjezd KSČ, nemarxistické postoje a revizionistické teorie.
Stránky z učebnice jsou zajímavým a ilustrativním pramenem pro pochopení komunistického pojetí národních i světových dějin, účelového a poplatného oficiální politické linii strany. Mnohé zásadní osobnosti, události a fenomény dějinných událostí jsou v lepším případě zamlčovány a v horším hrubě dezinterpretovány, předkládány v povinném a jediném správném výkladu dějin, který byl diktován stranickými ideology. Tyto učebnice sou proto vhodným materiálem pro dnešní učitele, kteří mohou texty, výběr událostí či interpretace konfrontovat s ideologicky nezatíženým výkladem a pojetím novodobých dějin v současných učebnicích dějepisu. Takové srovnání pak může být ideálním východiskem pro debaty o politickém zneužívání historiografie a dějepisu, popřípadě o "přepisování" dějin a ohýbání dějinných faktů do povinného a ideologií diktovaného diskurzu.
Stránky z dobové učebnice mohou učitelé využít při přípravě zajímavých metodických materiálů pro své žáky, případně s nimi pracovat v hodině nebo semináři, mohou se stát také podkladem pro samostatnou práci či přípravu žáků. Skeny si můžete v menším rozlišení okamžitě prohlédnout ve fotogalerii pod článkem. Pro další práci s nimi jsou v příloze článku přehledně ve větším rozlišení vhodném pro tisk.
Bibliografická informace:
Miloň Dohnal, Otakar Káňa
Dějepis 8
2. díl pro 8. ročník Základní školy
SPN Praha, 1983
Přílohy
Fotografie
Související články
- Rok po roce - 1960-1964 v Československu - pracovní list (23.7.2014)
- Zkušební okruhy na vysokou školu - politický a kulturní přehled (1983) (7.4.2014)
- Socialistické společenské zřízení v ČSSR (1960) (8.1.2014)
- Rok po roce - 1955–1959 - text (30.11.2013)
- "Zpíváme v pětiletce" (9.11.2013)
- Rok po roce - 1955-1959 v Československu - prezentace (31.8.2013)
- Rok po roce - 1955-1959 v Československu - pracovní list (31.8.2013)
- Rok po roce - 1955-1959 ve světě - pracovní list (31.8.2013)
- Rok po roce - 1955-59 ve světě - prezentace (31.8.2013)
- Maďarské povstání v roce 1956 (26.10.2012)
- Tajný projev N. S. Chruščova na XX. sjezdu KSSS o kultu osobnosti J. V. Stalina (25.2.1956) (31.1.2011)
- Československá kinematografie za komunistické totality - 1. část (1945 - 1956) (29.3.2010)
- Suezská krize 1956 - Blízký východ v 50. letech (19.11.2009)
- Maďarské a polské povstání v roce 1956 (8.11.2009)