Reakce a ohlasy
V tomto článku přinášíme ohlasy a reakce na portál moderní-dejiny.cz
Jaroslav Pinkas, vedoucí skupiny vzdělávání, Ústav pro studium totalitních režimů
„Portál moderni-dejiny.cz je vhodnou platformou pro implementaci inovačních strategií při výuce dějepisu na základních a středních školách. Mezi jeho hlavní přednosti patří promyšlená a přehledná struktura, která umožňuje rychlou a snadnou orientaci uživatelů. Zveřejněné materiály jsou orientovány na pedagogickou praxi s důrazem na využití informačních technologií při výuce. Portál má ambici obsáhnout všechna období a témata moderních dějin. Velkou předností portálu je ustavení redakční rady, která zaručuje odbornou korektnost a didaktickou vhodnost použitých materiálů. Tato rada je složena ze zkušených pedagogů, publicistů a historiků. Neméně sympatická je i snaha o vytvoření širšího okruhu přispěvatelů. Přínosem je i sekce aktualit, která sumarizuje například i hisotrické dokumenty aktuálně prezentované v médiích. Jedná se o velice užitečnou pomůcku pro učitele dějepisu a lze jen doufat, že záměry autorů portálu se podaří naplnit v maximální šíři.“
Jakub Unger, ředitel, Aktuálně.cz
„Poslední výzkumy ukázaly, že ve věkové skupině 12-24 let aktivně pracuje s počítačem 96 procent Čechů a Moravanů (Median, září 2009). Portál Moderní Dějiny.cz z tohoto pohledu považuji nejen za budoucnost školství, ale i budoucnost internetu.
Luděk Navara, MF DNES
(dlouhodobě se věnuje popularizaci moderních dějin, držitel řady prestižních profesních ocenění)
„To, co je možné už teď na portálu najít, je naprosto neuvěřitelné. Vnímám jako velký problém skutečnost, že mladí lidé nemají dostatečné vědomosti o svých vlastních nedávných dějinách. Tento projekt by mohla být velmi dobrá cesta, jak tuto situaci změnit. Je to mimořádně důležitý projekt.“
Lenka Poláková, šéfdramaturgyně, Česká televize
(její centrum se dlouhodobě věnuje moderním dějinám a její projekty získaly nejvyšší tuzemská profesní ocenění)
„Je to něco mimořádného. Jako dokumentaristé máme problém s tím, že se nám nedaří dostat třeba i dobře zpracované informace k lidem, kteří by je měli slyšet. Tento portál je přesně ta cesta.“
Jiří Liška, místopředseda Senátu ČR
„Nový vzdělávací webový portál - Moderní dějiny - považuji za důležitý přínos pro výuku novodobých dějin, nejen pro studenty, ale i pro učitele. Řadu let se vedou diskuse, jak přistupovat ve školách k výuce našich novodobých dějin. Především období, kdy v naší zemi vládla komunistická strana, bylo a stále je ve školách z různých důvodů opomíjeno. Jsem proto rád, že nový portál se stává zdrojem bohatých informací a věřím, že právě proto bude využíván. Stále platí, že poznání minulosti pomáhá přítomnosti i budoucnosti. Děkuji autorům portálu.“
Naděžda Kavalírová, předsedkyně Konfederace politických vězňů
„Vynikající. Mladí lidé by měli vědět, co se dělo relativně nedávno v jejich zemi. Ale bohužel jim to zatím moc nemá kdo říkat. Učit se o těchto věcech musí, a internet je přesně to, kudy by se k mladým lidem mělo jít“
Helena Mandelová, předsedkyně, Asociace učitelů dějepisu
Vážení autoři portálu Moderní dějiny,
hlubokou poklonu, velké blahopřání a uznání za Vaši práci. Oceňuji systém, bohatství různorodého materiálu. Zatím jsem vše samozřejmě nestihla otevřít a prohlédnout, záběr je široký. Vynikající je výběr dokumentárního fotografického a grafického materiálu. Ten myslím učitelé mimořádně ocení. Oceňuji i napojení na současné dění.
Bohužel jsem nezaznamenala představení portálu v televizi, ale snad bude i další - například v Učitelských novinách. My samozřejmě uvedeme informaci v IL 33, který dokončuji.
Jana Švehlová, občanské sdružení Dcery 50. let
GRATULUJI a držím palce. Stránka vypadá perfektně. Budete-li mít v budoucnu zájem, poslu přídavek o psychologických vlivech na děti nekomunistických a děti komunistických politických vězňů z 50. let.
Dobrý den,
díky za informaci, vím o Vašich aktivitách a sleduji je, web moderní dějiny jsme též uvedli do Doporučení k výuce moderních dějin, ale asi jej ještě trochu v anotaci upravíme v návaznosti na nově spuštěnou kompletní verzi.
Zdravím srdečně a vytrvejte. Jste fakt dobří a to je to podstatné, co školám pomůže.
Marie Rauchová, MŠMT
Dobrý den,
klobouk dolů, jste borci... k vašim stránkám, jsou fakt skvělé, tohle kantor potřebuje, ty správné texty, obrázky, dokumenty, zvukové a filmové materiály ve využitelné délce a ještě zpracované třeba jako prezentace, no řekla bych, že už máte nad hlavami svatozář. Tohle český kantor potřebuje. Tož, děkuji za sebe a za své studenty z celého srdce a přeji vám hodně dalších dobrých nápadů. A jestli mohu, hlásím se k těm, co zasílání novinek tohoto rázu jedině přivítají, takže budu ráda, když si mě dáte do svého fanklubu. Děkuji.
Držím palce, Liběna Šilarová, gymnázium Nový Jičín
Vážený pane kolego,
jsem učitelem dějepisu na SOŠ v Ústí nad Labem a autor webových stránek studena.valka.cz. Moc se mi líbí nápad vytvořit web www.moderni-dejiny.cz. Pokud byste chtěli použít některý z mých článků, samozřejmě (s odkazem) můžete.
I já používám vlastnoručně vyrobené prezentace, díky kterým jsou hodiny dějepisu pro mne i mé žáky mnohem zajímavější. Jsem rád, že mohu nalézt pro podporu moderní výuky dějepisu tak mocné spojence. Přeji Vám mnoho úspěchů...
V úctě
Mgr. Jan Ešner
Vážená redakce,
dnes jsem shlédl rozhovor s Vámi na programu ČT24. Rád bych Vám vyjádřil své nadšení a poděkování za snahu přiblížit důležité momenty historie atraktivní formou pro mladé studenty i pro pedagogy.V poslední době mne často děsí tzv. „nová“ generace, která je dle mého názoru značně vytržena svým životem a způsobem myšlení z kontextu historických událostí s odkazem do současnosti a tedy i budoucnosti. Neznalost způsobuje nekompetenci, která je snadno zneužitelná a nahrává osobám i seskupením extremistickým a populistickým (mezi které řadím politiky i politické strany). Není potom divu, že se člověk v dnešní době setká s váhavými odpověďmi na dotazy o První republice, pracovních táborech, době normalizace nebo i na dobu nedávnou a významnou datující se k roku 1968, nebo i hůře k roku 1989. Neschopnost, nebo spíše neochota přemýšlet v kontextu je projevem pohodlnosti, která nahrává konzumnímu způsobu života a posouvá společnost do pozice určité apatie, která evokuje neschopnost samostatně se rozhodovat a aktivně se podílet na formování společnosti svědomitým způsobem opět i v kontextu historických událostí. S existencí kvalitnějších znalostí u jednotlivých osob by se pak člověk nesetkával tak často jako dnes s názory dvacetiletých, kteří se pozitivně vyjadřují např. o programu komunistické strany a netají se tím, že jí dají svůj hlas, protože souhlasí s jejich ideologií. Běhá mi z toho mráz po zádech a pevně věřím, že každá snaha přiblížit dějiny atraktivní formou zejména mladé generaci je příspěvkem ke zmírnění propadu do nevědomí. Je však zcela zřejmé, že vždy je třeba potřeba začít tam, kde vznikají příčiny následků a pravdou je, že na vině je výchova a opět podceňovaní historických zkušeností. Působení rodiny a působení pedagogů je v pozici „konkurenčního“ boje s vlivem současné podoby společnosti, která je stále přežívajícím odkazem doby nedávno minulé, poválečné pod taktovkou komunismu. Každá snaha zvrátit poměr sil onoho pomyslného (nebo snad reálného) boje je úsilím, kterého si velice vážím.
Přeji Vám proto mnoho úspěchů!
S uctivým pozdravem,
Petr Kužel
„Dobrý den, o Vaší existenci jsem se dozvěděla z pořadu Týden v regionech a ihned si otevřela internet. Byť nejsem učitelkou dějepisu ani studentkou, jsem Vaší iniciativou nesmírně nadšena, Vaše interaktivní stránky jsou skvělé. Chci Vám vyjádřit obdiv a hlavně velký DÍK, že jste něco takového vytvořili. Domnívám se, že aktivit tohoto druhu je zapotřebí jako sůl. Jen tak dál! Přeji hodně zdaru!“
příspěvek z diskuse na portálu Moderní dějiny