Projekt Naši nebo cizí? Židé v českém 20. století
Cílem projektu „Naši nebo cizí? Židé v českém 20. století“, který realizuje Židovské muzeum v Praze ve spolupráci s Institutem Terezínské iniciativy, je připravit pro školy zcela nové výukové materiály a pohledy na dějiny Židů v českých zemích ve 20. století. Vycházíme z toho, že kromě několika málo specifických témat jsou židovské dějiny v českých školách stále málo známy, a že učitelům chybí pečlivě vybrané a připravené dokumenty a metodické návody. Usilujeme o otevření českých dějin též příběhu Židů a dalších skupin, které do nich přirozeně náleží.
Vybrali jsme pět široce pojatých tematických okruhů, které jdou za hranice již dostupných výukových materiálů a programů a pro něž připravujeme metodické materiály a vybíráme dokumenty.
- Antisemitismus, rasismus a předsudky
- Náboženská a národní identita
- Uprchlíci a migrace
- Lidské chování v době holocaustu
- Paměť
Kromě metodických materiálů publikovaných online nabízíme českým učitelům možnost zúčastnit konferencí a vícedenních seminářů či přímo zvolit některý ze vzdělávacích programů pro školy realizovaných Židovským muzeem v Praze.
Vzdělávací semináře pro učitele
Víkendové vzdělávací semináře pro učitele základních a středních škol jsou koncipovány jako interaktivní dílny, při nichž si účastnící sami vyzkouší práci s vytvořenými metodikami. Snažíme se ukázat v nich jednotlivá témata a jak k nim přistoupit jako k celku. Absolventi těchto seminářů dokáží lépe pracovat i s nově vznikajícími metodikami, protože si je snáze zařadí do celkového kontextu.
Vedle víkendových akcí jsme do nabídky zařadili i jednodenní konference. Ty se zaměří vždy na jedno téma a účastníci mají možnost se potkat s odborníky, kteří jim s ohledem na použití ve vzdělávání přiblíží současný stav výzkumu.
Oba typy seminářů můžeme díky projektu nabídnout účastníkům zdarma – včetně ubytování a stravování.
Programy pro školy
Oddělení pro vzdělávání a kulturu Židovského muzea v Praze (OVK ŽMP) na svých pobočkách v Praze a Brně zdarma nabízí programy určené pro 8. a 9. třídy ZŠ a všechny stupně SŠ.
V rámci workshopu Ghetto Lodž se žáci ZŠ a SŠ na základě analýzy archivních dokumentů, fotografií a vzpomínek přeživších seznámí s historií ghetta v Lodži a s osudy protektorátních Židů, kteří tam byli deportováni v říjnu a listopadu 1941.Workshop Nevítaní cizinci přibližuje krizi uprchlické politiky v Československu v roce 1938,.kdy byly poprvé zavřeny hranice Československa pro uprchlíky pouze kvůli jejich židovskému původu.
Podrobnosti o projektu včetně kontaktů najdete na www.nasinebocizi.cz. Projekt CZ.1.07/1.1.00/14.0089 Židovské muzeum v Praze ve spolupráci s Institutem Terezínské iniciativy je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Rozhovor s učitelem
Rozhovor s Mgr. Ivanou Šmídovou, ředitelkou Základní školy a Mateřské školy Ořechov u Brna o projektu „Naši nebo cizí? Židé v českém 20. století“.
Kde jste se dozvěděla o našem projektu?
Na základě dlouhodobé spolupráce naší školy se Oddělením pro vzdělávání a kulturu Židovského muzea v Praze, pobočkou v Brně, jsem byla oslovena s nabídkou účasti na tomto projektu. Zaujal mne tím, že jsem byla nejprve pozvána na sezení tzv. Focus skupiny, kde se setkali učitelé základních i středních škol za účelem zmapování situace, jakým způsobem probíhá výuka židovských dějin na základních a středních školách. Myslím, že není příliš obvyklé chtít znát názor účastníků projektu ještě před jeho zahájením.
Stali jste se tzv. „pilotní školou“. Co Vám to přináší?
Především komunikaci s ostatními školami, vzájemnou výměnou zkušeností a příklady dobré praxe.
Můžete být konkrétní?
Tak třeba možnost otevření naší školy… V rámci projektu Naši nebo cizí se můžeme stát regionálním centrem a právě toto partnerství je v souladu s vizí naší školy. Přednášek a seminářů se zúčastní žáci i dospělí celého regionu.
V této době, kdy spolu hovoříme, je již hotový první balíček s novými metodikami. Vzniknul workshop Ghetto Lodž a metodiky Protižidovské zákony a nařízení, Obtížné cizinky, Nebezpečné obrázky. Lze už je nějak zhodnotit?
Metodiky podporují využívání aktivizačních metod ve výuce, jsou tematicky integrovaně pojaté. Rozvíjí mezipředmětové vztahy zejména v předmětech – dějepis, výchova k občanství, český jazyk a literatura. Promítají se v nich přímé životní zkušenosti, skutečné příběhy – ty jsou pro děti více motivující, mohou si představit konkrétní osobu, využívají se netradiční aktivity - například vzpomínky pamětníků… Jako vyučující výchovy k občanství oceňuji především začlenění tématu předsudky – stereotypy – antisemitismus, problém uprchlíků. Nebezpečné obrázky pomáhají dětem rozlišit, kdo je pro společnost nebezpečný, setkají se s pojmy občanská společnost, veřejné mínění, lidská práva.
Aktuální nabídka seminářů pro učitele:
1. – 3. ČERVNA 2012: Interaktivní seminář v Liberci
13. – 15. ČERVENCE 2012: Interaktivní seminář v Praze
17. – 19. SRPNA 2012: Interaktivní seminář v Olomouci