Pohřeb Jaroslava Seiferta
Básník Jaroslav Seifert se stal roku 1984 nositelem Nobelovy ceny za literaturu. Její udělení mělo tudíž rovněž politický rozměr. Od podpisu Charty 77 byl Seifert sledován státní bezpečností, která připravovala a dohlížela i na básníkův pohřeb. Ten vyzněl nejen jako uznání jeho dílu, ale také jako manifestace nesouhlasu s komunistickým režimem.
Tento materiál vznikl v rámci projektu „Moderní dějiny do škol“, který je financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Básník Jaroslav Seifert (23. září 1901 – 10. ledna 1986) pocházel z žižkovské dělnické rodiny. Studium na gymnáziu nedokončil a zprvu se živil jako novinář v komunistickém tisku. Byl také jedním ze zakládajících členů uměleckého sdružení Devětsil. V roce 1929 vystoupil s dalšími šesti spisovateli (I. Olbracht, H. Malířová, S. K. Neumann, J. Hora, M. Majerová, V. Vančura) proti novému vedení komunistické strany a byl z ní vyloučen. Od 50. let měl Seifert velmi omezenou možnost publikovat. V roce 1956 vystoupil na 2. sjezdu Svazu československých spisovatelů, kde společně s F. Hrubínem kritizoval zasahování politiky do kultury. V roce 1976 protestoval společně s dalšími proti procesu se skupinou The Plastic People of the Univers a o rok později se stal signatářem Charty 77. V roce 1984 se stal nositelem Nobelovy ceny za literaturu, jejíž udělení mělo i politický rozměr.
Od podpisu Charty 77 byl J. Seifert sledován státní bezpečností, která připravovala a dohlížela i na básníkův pohřeb. Podle tehdejší zaměstnankyně ministerstva kultury Mileny Štráfeldové se pohřeb konal na třikrát: „Od velmi časných ranních hodin se před Rudolfinem scházely stovky a tisíce lidí. Disciplinovaně a naprosto tiše čekali v dlouhých frontách, až budou moci v Rudolfinu projít pod pódiem, na kterém byla vystavena Seifertova rakev. Přinášeli tam spousty a spousty květin. I tady samozřejmě velmi bděle dohlížela Státní bezpečnost, především na to, aby se tam neobjevily nějaké květiny se závadnými nápisy.“ Poté v Rudolfinu následovala oficiální část pro představitele státu a rodinné příslušníky. Církevní obřad proběhl v bazilice svaté Markéty na pražském Břevnově. „Tam už to Státní bezpečnost neměla v takové režii, protože do kostela vpouštěli i lidi, které Státní bezpečnost jistě neviděla ráda. Tam se se Seifertem přišli rozloučit lidé, kterým byl blízký jako básník i jako člověk, jeho čtenáři od těch nejstarších babiček až po mladé studentky.“ Poslední obřad proběhl v souladu se Seifertovou vůlí v Kralupech nad Vltavou, kde byly ostatky uloženy do země. „Tady se zase role StB projevila velmi silně, protože – a to je ostatně vidět i na fotografiích – tam všude stály špalíry estébáků, kteří hlídali a lustrovali každého, kdo na hřbitov šel.“
Seifertův pohřeb tak vyzněl nejen jako uznání jeho dílu, ale také jako manifestace nesouhlasu s komunistickým režimem.
Zdroje: http://www.radio.cz/cz/rubrika/udalosti/pohreb-jaroslava-seiferta-v-rezii-stb
JANOUŠEK, Pavel, Petr ČORNEJ a Alena FIALOVÁ. Dějiny české literatury 1945-1989. Praha: Academia, 2007-2008, 4 v. ISBN 978-80-200-1631-7.
OBSAH
Text projevu Jana Skácela nad hrobem Jaroslava Seiferta v Kralupech nad Vltavou 21. ledna 1986.