
Podrobný program a přihláška na LŠ moderních dějin
Pro nažhavené zájemce o letní školu přinášíme slíbenou konkretizaci programu a v příloze přikládáme rovněž přihlášku. Dva dny plné metodických nápadů, inspirací a zajímavých setkání s vzácnými hosty a erudovanými lektory pro nadšené dějepravce připravili členové o.s. PANT a redaktoři portálu Moderní dějiny.cz. Těšíme se na setkání s vámi ve dnech 29. a 30. srpna 2011 v Ostravě!!!
Letní škola moderních dějin
konkrétní inspirativní výukové a aktivizační metody v dějepise
(vzdělávací program akreditovaný MŠMT)
Termín: 29. a 30. srpna 2011
Místo konání: budova Krajského zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informačního centra (KVIC) v ulici Na Hradbách 27 v Ostravě.
Mnozí z Vás se již v minulosti zúčastnili našich seminářů zaměřených úzce na konkrétní fenomény a údobí moderních dějin (kolektivizace, politické procesy, perzekuce církví v 50. letech, normalizace atd.). Naše letní škola na tyto semináře ve smyslu co největší praktické využitelnosti získaných materiálů a dovedností v učitelské praxi navazuje. Na základě požadavků z řad učitelů dějepisu jsme se však rozhodli intenzivněji soustředit spíše na metodické dovednosti a nápady, které budou jednotliví lektoři ve skupinové práci aplikovat na nejrůznější události dějin 20. století (průřezově). Z výše naznačených důvodů jsme proto nezvolili jednotící úzké historické téma.
Pro účastníky jsme připravili především pracovní semináře zaměřené na moderní a netradiční metodiku ve výuce moderních dějin.
Učitelé se formou pracovních dílen seznámí s konkrétními a v praxi vyzkoušenými metodami, které pomáhají změnit stereotypy ve výuce a vytvářet zajímavé přitažlivé hodiny dějepisu, sami se stanou aktivními spolutvůrci jednotlivých výstupů, které pak budou spolu s teorií a potřebnými prameny shrnuty na výsledném DVD.
Letní škola je součástí našeho projektu s názvem „Moderní dějiny pro učitele, atraktivně a inspirativně“, který je financován v rámci OP VK ze státního rozpočtu ČR a Evropského sociálního fondu. Jsme rádi, že tak můžeme pro učitele z Moravskoslezského kraje zajistit účast na letní škole včetně ubytování a občerstvení pro pedagogy zdarma!
Přihlášku najdete v příloze !!!
Pracovní dílny povedou lektoři o.s. PANT a jako hosté zkušení metodici dějepisu s dlouholetou praxí.
Komu je letní škola určena?
Pedagogům 2. stupně ZŠ a učitelům SŠ - vyučujícím humanitních předmětů, především dějepisu, českého jazyka, občanské výchovy či mediální výchovy. Nejnižší počet účastníků není stanoven. Vzhledem k velkému zájmu v loňském roce zašlete přihlášku co nejdříve. Učitelé Moravskoslezského kraje budou mít vzhledem finanční podpoře z grantu přednostní právo.
Náplní letní školy budou:
- konkrétní aplikovatelné metody použitelné pro výuku témat a historických údobí 20. století
- metodické workshopy zaměřené na utváření a posílení čtenářské gramotnosti žáků, interpretaci textových a ikonických pramenů
- aktivizační metody výuky rozvíjející myšlení a spolupráci žáků – skupinová práce
- návštěva Archivu města Ostravy, setkání a debata se zajímavým hostem
Časový harmonogram
I. den
10.00 – 10.30 zahájení letní školy – Petr Pánek za o.s. PANT
10.30 – 12.00 workshopy I., II., III., IV. (v každém cca 15 účastníků)
12.00 – 13.00 čas na oběd
13.00 – 14.30 výměna skupin - workshopy I., II., III., IV.
14.30 – 15.00 přestávka, občerstvení
15.00 – 16.30 Prezentace nového vzdělávacího programu s názvem "Ghetto Lodž" - Jiří Tejkal (ŽM Praha)
Židovské muzeum v Praze v partnerství s Institutem Terezínské iniciativy jsou řešiteli projektu "Naši nebo cizí? Židé v českém 20. století" - je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Jeho cílem je vytvořit nové výukové a metodické materiály o dějinách Židů v českých zemích ve 20. století. V úvodu bude projekt a jeho dosavadní výstupy představen, pak bude následovat konkrétní ukázka metodiky zaměřené na připomínku 70 let od prvních transportů z Protektorátu, projekce DVD a práce s pracovními listy.
18.00 „Bolavá místa jižního Kavkazu“ - setkání a debata s Petruškou Šustrovou
Rozpad Sovětského svazu vyvolal na území bývalého impéria celou řadu konfliktů a otázek. Byly to konflikty etnické, náboženské či politické? Nejznámějším je asi konflikt v Náhorním Karabachu ze začátku 90. let minulého století. Jeho kořeny a důsledky se zabývá film, který Martin Mahdal a Petruška Šustrová natočili pro Českou televizi. Večerní program v ostravském klubu Fiducia nabídne projekci tří kratších filmových dokumentů a možnost popovídat si se známou disidentkou a překladatelkou.
II. den
8.30 – 10.00 výměna skupin - workshopy I., II., III., IV.
10.00 – 10.30 přestávka, občerstvení
10.30 – 12.00 výměna skupin - workshopy I., II., III., IV.
12.00 – 13.30 čas na oběd a přesun do Archivu města Ostravy
13.30 – 15.00 inspirativní návštěva Archivu města Ostravy
Výklad s ukázkou archiválií, návštěva knihařské i konzervátorské dílny a depotů, v nichž budou aktuálně předvedeny vybrané typy písemných pramenů, zpětná vazba formou otevřené diskuze – co může archiv nabídnout školám a v čem naopak žáci se svými učiteli mohou pomoci archivu?
Doba trvání každého workshopu bude 90 minut, účastníci se v průběhu dvou dnů vystřídají ve všech nabízených workshopech.
Workshop I.
Pančelko, kdy už bude dějepis? - Mgr. Jiří Tůma (koordinátor projektů EduČas a Škola pro život, učitel ZŠ Mendelova Karviná)
V této pracovní dílně si společně vyzkoušíme několik jednoduchých, v pedagogické praxi ověřených námětů pro práci ve třídě. Pokusíme se společně pomocí moderních metod na tématech soudobých dějin modelovat dějepis atraktivní, zajímavý, dovednostní a přemýšlivý.
Workshop II.
Archiv USC SFI: využití několika z 52000 svědectví pamětníků pro vzdělávání na regionální úrovni - dokumentarista Martin Šmok (Shoah Visual History Foundation, tzv. Spielbergova nadace)
Účastnici získají přehled o dosavadních zkušenostech s využíváním filmových svědectví pro vzdělávací aktivity v Evropě i v USA, poznají základní aspekty aplikované metodologie, a budou mít možnost zapojit se do projektu využívajícího interview z ostravského regionu.
Mgr. Marcel Mahdal (Gymnázium Pavla Tigrida, Ostrava-Poruba) bude koordinovat skupinovou práci a představí vlastní pracovní list, různé modelové typy a příklady či aktivity jako možný námět. Učitelé v pracovních skupinách budou následně vytvářet výukové aktivity, metodické postupy a pracovní listy k filmovým svěděctvím. Výsledky skupinové tvorby budou prezentovány na DVD z letní školy.
Více informací o aktivitách USC SFI v ČR najdete ZDE
Workshop III.
Místa paměti - Mgr. Josef März (Gymnázium Mostecká v Chomutově, Univerzita J.E. Purkyně Ústí nad Labem)
Začlenění problematiky německého etnika v českém a moravském prostoru ve 20. století – práce s texty, historickými prameny, příklad práce s tématy regionální historie ve výuce. Workshop navazuje na projekt „Tragická místa paměti / Tragische Erinnerungsorte - Průvodce po historii jednoho regionu 1938-1945", jehož nositelem je Collegium Bohemicum, o.p.s. a realizuje jej sdružení Antikomplex.
Workshop IV.
Metodické podněty pro rozvíjení kompetencí učitele dějepisu – metafora stromu - doc. PaeDr. Viliam Kratochvíl, PhD (Univerzita Komenského v Bratislavě)
Základní způsobilosti učitele dějepisu a praktické metodické modely, ukázka konkrétní výukové figury a situace vázané na ikonický pramen (fotografie, karikatura). Školní historický pramen jako prostředek rozlišení faktu a fikce v simulativních činnostech žáků.
Účastníci zároveň obdrží po skončení letní školy akreditované osvědčení a DVD se všemi materiály a zpracovanými výstupy jednotlivých pracovních dílen.
Přihlášky (najdete v příloze) zasílejte na adresu:
Petr Pánek, email: petr.panek@moderni-dejiny.cz
Přílohy
