Moderní-Dějiny.cz

O smyslu odvahy - recenze knihy J. F. Kennedyho

Publikováno: 16.9.2011, Aktualizováno: 25.3.2012 22:03
Rubrika(y): Doporučujeme

Americký politik, ještě před svým vstupem do nejvyšších státních funkcí sepsal publikaci, v níž rozebírá klíčovou vlastnost pro reprezentanta lidu – odvahu. Kniha, představená v roce 1954, přináší mnoho zajímavých postřehů pro naši dobu.

Státník, po kterém je na Harvardské univerzitě pojmenována škola veřejné správy, sepsal tuto Pulitzerovou cenou oceněnou knihu v roce 1954, po prodělání těžké operace páteře a během nuceného klidu na lůžku. Kennedyho kariérní cesta se teprve rozvíjela, sedm let sloužil jako kongresman, rok již byl ve funkci senátora, ale do Oválné pracovny se propracoval až o sedm let po později - v lednu 1961. Tak je třeba knihu i brát – nejde (chronologicky) o memoáry, ani o doporučení ve stylu „po bitvě generálem aneb co fungovalo pro mě“, ale spíše o exkurzi do mysli jednoho exceleního veřejného činitele (přímo se nabízí anglické spojení civil servant), ale též výběru eticky velice silných reprezentantů. Na nich Kennedy demonstruje, jak vypadá odvaha v politickém životě a jak jednotlivé historické (avšak často historickému mainstreamu značně neznámé) postavy projevovaly svou etickou zralost a vnitřní integritu v těžkých chvílích své kariéry.

Populismus kontra zásadovost

Publikace pojednává o ojedinělém osobním rysu, který je pevně spojen s fenoménem vůdcovství – odvaze, kterou Ernest Hemingway definoval jako „důstojnost pod nátlakem“. Hlavní tělo knihy – téměř 130 jejích stran z 208 je věnováno osmi případovým studiím, popisujících na základě historiografických dat jejich činy a osobnostní rysy, doplněné Kennedyho komentářem. Všech osm životních příběhů odvážných mužů má společného jmenovatele – každý z nich se stal během svého života cílem pomluv, osobních útoků, výhružek, když bránili své záasady a hodnoty, jimž věřili. Autor (velmi aktuálně) poukazuje na samotné jádro principu subsidiarity, jelikož většina jím vybraných příběhů pochází chronologicky z osmnáctého a devatenáctého století, kdy byl tento princip nepřímé demokracie v USA aplikován na základě Ústavy sepsané Otci zakladateli. Pro dnešní svět je přínosná Kennedyho argumentační obrana principu subsidiarity tak, jak byl míněn svými vynálezci – volený reprezentant není jen reprezentantem zájmů a názorů svých přímých voličů (tedy hlasujícím a chovajícím se primárně na základě voličských nálad), avšak je zvolen proto, aby dostával svým principům a zásadám, i když mohou být krátkodobě v rozporu s náladami jeho elektorátu. Právě Kennedeym přesně popsaný rozdíl mezi populisticky a strategicky myslícím zástupcem lidu je největším přínosem práce, česky vydané roku 1968, pro dnešní dobu. Stojí za zmínku, že politologovédnes tyto politiky nazývají jako činitele s radarem (populisty zachytávající impulzy od voličstva, nutné pro jejich další zvolení) a reprezentanty s kompasem (který je směřuje v rytmu jich uznávaných hodnot).

Osobní odvaha

Mluvíme-li o společném jmenovateli, najdeme mezi životními příběhy Kennedym vybraných senátorů a jím samotným další shodnost – jejich osobní a rodinné příběhy. Jak je všeobečně známo, klan Kennedyů byl veden despotickým otcem, který v synech cíleně vytvářel pocit méněcennosti. Synové mezi sebou tvrdě soutěžili o přízeň otce, což z nich, v konečném důsledku, vychovalo velice výkonné profesionály. Kennedy, nezmiňující v knize svůj osobní příběh, poukazuje na těžkosti, kterými oněch osm vybraných odvážných mužů muselo procházet nejen na politické scéně, avšak i v osobním životě. Jak si díky rozsáhlému faktografickému vzorku dovoluje dokázat, politická odvaha má mnoho rovin, které se neskrývají pouze v pomyslné záři reflektorů, ale zejména v osobních dilematech a pochybách.

Další klíčové teze se autor dotýká, když poukazuje na příslovečné první přikázání každého voleného zástupce lidu – tvrdí, že nesmíme stavět soukromý zájem nad veřejný. Tento axiom nemá pouze jednu obecnou rovinu, jak autor poukazuje při zřetelných příkladech – za soukromý zájem lze podle něj považovat zájem jednotlivého federálního státu, za veřejný interest rozsah celého územního celku, který orgán zastupuje – tedy celé Spojené státy. Tohoto tématu se dotýká případ, v němž americký senátor nehájil zájem svého státu Massachussets, dokonce předložil návrh na embargo, jímž v konečném výsledku zničil rybolov ve svém federálním celku, avšak situace byla ve prospěch celých USA. Autor i jinými příklady poukazuje na fakt, že volený zástupce není závislým činitelem na svých voličích, ale na svém svědomí vůči celému státu.

J.F.K. dále říká:  „President Spojených států neprochází stejnou zkouškou politické odvahy jako senátor. Jeho voliči nepocházejí z jedné oblasti, ztráta popularity u jedné části občanstva nebo v jedné oblasti může být vyvážena získáním popularity u jiných skupin nebo oblastí, a jeho moc a vážnost mu normálně zajišťují větší politickou bezpečnost, než jak tomu bývá u senátorů“.

Vyjádření klíčové teze své publikace přináší autor v závěru: „Mít odvahu nevyžaduje – jak tyto příběhy objasňují – zvláštních schopností, kouzelného návodu, zvláštní kombinace času, místa a okolností. Odvaha je příležitost, s níž se dříve nebo později všichni setkáváme. Politická činnost nás jen přivádí do arény, v níž se vystavujeme jednomu druhu zkoušek odvahy. Ať se setkáváme s výzvou k odvaze v jakékoli oblasti života, ať to znamená jakoukoli oběť – ztrátu přátel, majetku, spokojenosti, ba i úcty našich druhů – musíme se – uposlechneme-li svého svědomí – každý sám rozhodnout, jakou cestou se dát.  Příběhy o odvaze v minulosti říkají, čeho je k odvaze třeba, mohou poučit, dodat naději, mohou nás nadchnout. Nemohou nám však dát odvahu samu. Odvahu musí každý z nás hledat ve svém nitru“.

Jak známe z učebnic dějepisu, JFK tuto odvahu ve svém nitru našel, a to zejména během kubánské krize, kdy stálo lidstvo na tenké niti nad propastí konce dějin.

Profily odvahy  -  John Fitzgerald Kennedy, česky vyšlo v nakladatelství Orbis, 1968, 208 stran

_Zajímavé odkazy

Archiv bezp. složekDigi. archiv časopisůCentropaSlovník české literaturyElektronická knihovnaASUDLiteratura ke staženíBibliografie od roku 1961Biografický archivMene Tekeljanpalach.czNárodní archivPamátník Vojna My jsme to nevzdaliPamátník LidicePolitičtí vězni.czPříběhy bezprávíMetodický portál RVPSorelaÚstav pamäti národaVONS.czmultikulturalita.czŽivá paměťAnna FrankováRomano Džaniben17. november 1989Demokratická revoluce 1989Cesta k listopaduHolocaust Memorial CenterTerror HázaExil 20. stoletíHlocaust.czTváří tvář historiiDeportálEuropeanaZmizelí sousedéSvobodně!Ośrodek KARTAMuezum Varšavského povstáníScriptum.czSlezské zemské muzeumČs. vizuální kultura v 50. letechMapováníProjekt Věrný zůstanuJeden svět na školáchStopy totalityo. s. Asi-milovaníProjekt Školákem v ProtektorátuGulag.czRyszard Siwiec 1909–1968Společnost Edvarda Beneše_Příběh Jana ZajíceOśrodek Pamięć i PrzyszłośćLogo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Neviditelné oběti komunismuCentrum pro studium holokaustu a židovské literaturyPandorina skrinkaMuzeum v krabičce
Více...

_Prameny

IWALKS: VZDĚLÁVÁNÍ V MALÝCH SKUPINÁCH A NA ULICI

Aktualizováno: 11.1.2021 23:32 | Rubrika: Napříč stoletím

IWalk je vzdělávací aktivita spojující unikátní filmové vzpomínky pamětníků z celého světa s kontextem každodenního prostoru, ve kterém žijeme.

_Metodika

Dějepis pro všechny a o všech!

Aktualizováno: 21.12.2022 11:43 | Rubrika: Československo v letech 1918-1938
Dějepis pro všechny a o všech!

Dějepis pro všechny a o všech je princip, kterým se řídil tým metodiček Multikulturního centra Praha při tvorbě nového vzdělávacího webu digitalnipracovna.cz.

_Aktuality

Přihlaste se do XV. ročníku soutěže Eustory

Aktualizováno: 8.4.2024 14:02 | Rubrika: Akce Moderních Dějin

Milí studenti, učitelé, tutoři, oficiálně vyhlašujeme již XV. ročník soutěže Eustory. Téma letošního ročníku: “Malé a velké dějiny 20. století”. Zajímá nás, jak “velké”, oficiální dějiny vstoupily do osudů jednotlivých konkrétních...

_Dějiny v médiích

Oslavte Den vítězství a projděte se historií s videi a pracovními listy

Aktualizováno: 27.4.2020 19:59 | Rubrika: Speciály, Video

ČT edu vytvořilii speciál kolekci videí a pracovních listů k druhé světové válce. Znalost historie nám pomáhá určit směr našich budoucích kroků. Konec druhé světové války je důležité si připomínat, a proto vám přinášíme speciální ...

Materiály na tomto portálu jsou určeny pouze pro vzdělávací účely.
Občanské sdružení PANT