Moderní poezie do škol
Na Slezské univerzitě vznikl originální audiovizuální projekt pro výuku literatury. Studenti a pedagogové oboru Audiovizuální tvorba na Slezské univerzitě připravili další soubor vzdělávacích audiovizuálních filmů – tentokrát věnovaných výuce české literatury, zejména poezie. Nazvali jej Moderní poezie do škol. Filmy s metodickými materiály jsou nyní on-line k dispozici i na vzdělávacím portále Moderní dějiny.cz. Vzniklo rovněž DVD, které autoři na požádání učitelům zdarma zašlou.
„Jde o soubor krátkých filmů, které vizualizují třináct básní českých autorů 20. a 21. století. K filmům na Ústavu bohemistiky a knihovnictví téže univerzity vznikly také metodické materiály, které nabízejí mikro studie tvorby jednotlivých autorů i návod, jak s vizualizacemi pracovat,“ vysvětluje Monika Horsáková, vedoucí oddělení audiovizuální tvorby a autorka konceptu projektu. „Chtěli jsme přinést pomůcku, jež by pomohla studentům překonat strach z poezie a zároveň mohla výuku moderní české poezie zatraktivnit. Žijeme v době, kdy obraz je do značné míry součástí každodenních životů. Proto se pokoušíme ukázat, že i v tomto světě, ve kterém se zájem přesouvá z tichých meditací do prostoru obrazů a zvuků, mohou básně obstát, že i do něj přinášejí své vidění,“ dodává Monika Horsáková. „Zdá se nám, že základním problémem dnešních studentů, pokud jde o vztah k poezii, je nechuť ztotožnit se s básnickým textem, přijmout jej ne rovnou za svůj, ale za zprávu, která mluví přímo k nim. To vše jako kdyby mělo společného jmenovatele – neschopnost, nebo možná ne-odvahu, promítnout si do těla básně konkrétní obraz, siluetu, místo, umístit slova textu do vlastního prostoru. A právě vizualizace snad mohou v této věci pomoci. Mohou snad ukázat, že současná poezie má stále schopnost vyvolávat konkrétní představy, obrazy a skrze ně i prožitky,“ doplňuje její kolega Jakub Chrobák.
Autoři souboru se pokusili rozprostřít obraz české poezie nejen do několika básnických generací, ale představit autory a básně, jež představují různé pohledy na svět i způsoby práce se slovem. Nabízejí tak vizualizace básní Jiřího Ortena, Jaroslava Seiferta a Bohuslava Reynka, dále se zastavují u Egona Bondyho, Ivana M. Jirouse či Ivana Wernische a pokračují šesticí autorů, kteří začali oficiálně publikovat až v 90. letech století 20. a ve století současném.
Výběr vizualizovaných básní je do jisté míry volný a náhodný, daný preferencemi lidí, kteří se na souboru podíleli, což jsou především pedagogové Monika Horsáková, Stanislava Schupplerová a Jakub Chrobák a v neposlední řadě také studenti všech pěti ročníků oboru Audiovizuální tvorba. „Právě zájem a záběr studentů byl pro nás podstatný, jednak jsme věřili, že větší smysl pro jejich využití ve výuce bude mít to, že je tvořili studenti generačně blízcí studentům, kterým jsou videa určena, jednak jsme mohli sledovat, jak naši studenti, kteří zpočátku v této činnosti neviděli takový význam, nakonec propadli kouzlu ohledávání cizího lidského prostoru a sami vkládali své osobní prožitky do matrice básní,“ konstatuje Jakub Chrobák.
Autoři chtějí v projektu pokračovat a aktuálně pracují na vizualizacích evropských autorů. Výukový komplet zaměřený na evropskou poezii 20. a 21. století by chtěli dát učitelům k dispozici na konci tohoto roku.
Všechny metodické materiály - pracovní listy pro žáky i materiály pro učitele najdete ke stažení v příloze článku.
O výukové DVD Moderní poezie do škol mohou učitelé žádat prostřednictvím e-mailu: monika.horsakova@fpf.slu.cz, stačí uvést jméno učitele, název a adresu školy.
ODKAZY NA FILMY
DAVID BÁTOR
EGON BONDY
IVAN HLAS
PETR HRUŠKA
JAKUB CHROBÁK
IVAN M. JIROUS
J. H. KRCHOVSKÝ
PAVEL NOVOTNÝ
JIŘÍ ORTEN
PAVEL RAJCHMMAN
BOHUSLAV REYNEK
JAROSLAV SEIFERT
IVAN WERNISCH