Metodické semináře PANTu vzbudily nebývalý zájem učitelů dějepisu!
Občanské sdružení PANT uspořádalo v průběhu listopadu 2012 další metodické semináře pro pedagogy v rámci projektu Moderní dějiny do škol. Čtyři z nich vedl inovativní slovenský didaktik, autor moderních učebnic Viliam Kratochvíl, který představil multiperspektivní model výuky a invenční práci s prameny. O seminář projevili učitelé opravdu velký zájem a odcházeli z něj podle zpětných dotazníků velice spokojeni.
Semináře byly součástí projektu s názvem „Moderní dějiny do škol“, který je financován v rámci OP VK ze státního rozpočtu ČR a Evropského sociálního fondu.
Zmíněné semináře v Jihlavě, Zlíně, Ostravě a Šumperku byly rovněž akreditovány MŠMT a učitelé obdrželi osvědčení o jejich absolvování. Zúčastnili se jich pedagogové 2. stupně ZŠ a učitelé SŠ - vyučující humanitních předmětů, především dějepisu, českého jazyka či občanské výchovy.
Kdy se semináře konaly o kolik učitelů se jich zúčastnilo?
9. listopadu - Gymnázium Jihlava - 24 učitelů
26. listopadu - Gymnázium Zlín – Lesní čtvrť - 37 učitelů
27. listopadu - Gymnázium Olgy Havlové v Ostravě-Porubě - 49 učitelů
14. prosince - Gymnázium Šumperk - 12 učitelů
Program seminářů v Jihlavě, Zlíně, Ostravě i Šumperku zahajoval seznámením s projektem Moderní dějiny do škol předseda Občanského sdružení PANT Petr Pánek.
Po něm se již slova vždy ujal Doc. PaedDr. Viliam Kratochvíl, PhD., který tento metodický seminář, nazvaný „Pátráme po minulosti“, rozdělil na dvě části. V prvním hodinovém bloku se soustředil na základní problémy a koncepce výuky dějepisu - jak modelovat, konstruovat analytické výzkumné a interpretační postupy žáků ve výuce dějepisu.
Na teoretická východiska pak navázal v rozsáhlejším bloku, de facto tvůrčím workshopu, v němž se soustředil na smysluplné využití multiperspektivity ve vyučování dějepisu. Vše na konkrétních příkladech, což učitelé velice oceňovali. Viliamovi Kratochvílovi se podařilo rozproudit diskusi s učiteli o možnostech využití konkrétních historických pramenů. K tomu napomohly pracovní materiály (cca 30 stran s prameny a texty na volných listech), které každý účastník obdržel a mohl s nimi pracovat. Učitelé pod vedením zkušeného a kreativního didaktika sami nalézali cesty k úspěšnému použití textových pramenů, karikatur, historických fotograií ve výuce. Na závěr semináře se rovněž učili, jak efektivně formulovat otázky pro žáky a studenty při tvorbě pracovních listů či testů.
Učitelé si kromě velmi pozitivních zážitků a nových poznatků odnesli bohatě okomentované pracovní materiály a také DVD s dalšími podklady k danému tématu.
Doc. PaedDr. Viliam Kratochvíl, PhD.
Třináct roků učil dějepis na základní škole, šest let na gymnáziu, od roku 1989 působí na katedře Filozofické fakulty univerzity Komenského v Bratislavě. Specializuje se na výzkum a tvorby učebnic, je autorem a spoluautorem 19 titulů učebnic dějepisu a desítek studií. Od května 2012 je ředitelem slovenského Státního pedagogického ústavu.
Fotografie
Diskuse
Metodické semináře PANTu vzbudily nebývalý zájem učitelů dějepisu!
Teším sa, že v Čechách je život dejepisárov živší. Občas zablúdim na príslušné české stránky, vidno, že je to o dosť lepšie ako na Slovensku. Na svedomí to má aj dosť ne/...
Související články
- Pátráme po minulosti (25.4.2013)