Metafora stromu jako model didaktiky dějepisu
Vyšla nejnovější didaktika dějepisu od uznávaného autora s dlouholetou praxí výuky dějepisu na ZŠ a gymnáziu – výsledek mnoha seminářů pro učitele dějepisu na Slovensku i v ČR, nebo pro studenty učitelství, kteří společně po několika letech shrnuli všechny důležité předpoklady pro kvalitní výuku dějepisu.
Knihu si můžete zakoupit ZDE
Slovenská publikace je výsledkem dlouhodobého autorova hledání způsobů, jak efektivně a srozumitelně vyučovat didaktiku a metodiku dějepisu.
Autor se domnívá, že stále chybí model výuky, který by výrazněji konkretizoval a zjednodušoval teoretický i praktický koncept výuky didaktiky a metodiky dějepisu. Měl by to být model, který současně zdůrazňuje větší sepjetí mezi didaktikou a metodikou dějepisu. Publikace teoreticky i prakticky ilustruje cílové záměry - jak ve škole spolupracovat s mladšími žáky a postupně z nich vytvářet kriticky myslící celistvé osobnosti prostřednictvím neobvyklé metafory, která přibližuje podstatná témata ve vizuálně ztvárněném pohybu "nahoru a dolů", od kořenů ke koruně a zpět ke kořenům metaforického stromu. Publikace tak shrnuje důležité předpoklady výuky (nejen) dějepisu na základních a středních školách.
Uvedený model didaktiky dějepisu umožní učitelům:
* neobvyklou cestou hledat to, co může být nepsanou "gramatikou" dějepisu,
* uvažovat o aktivním přítomném vztahu k minulosti,
* vstoupit do různých sociálních rolí bez ztráty cíle výuky,
* organizovat metody výuky jako cestu učebním labyrintem,
* uvědomovat si svůj ustavičný "pohyb nahoru a dolů" ve výuce dějepisu,
* aplikovat tento "pohyb" na ostatní učební předměty.
Ukázku si můžete prolistovat ZDE
ODBORNÁ GARANCE:
Autor:
doc. PaedDr. Viliam Kratochvíl, PhD.
Má dlouholetou praxi ve výuce dějepisu na ZŠ a gymnáziu. V současnosti působí jako docent na Katedře všeobecných dějin FiF UK v Bratislave, kde se věnuje budoucím učitelům dějepisu. Zaobírá se didaktikou dějepisu, konkrétně teoretickými i praktickými problémy tvorby učebníc. Je autorem a spoluautorem komplexu 21 učebnic dějepisu pro základní školy a nižší stupně osmiletých gymnázií z let 1994 – 2012. I proto již dlouho spolupracuje s Ústavem Georga Eckerta pro mezinárodní výzkum učebnic v Braunschweigu ve Spolkové republice Německo, kde i publikoval některé svoje studie (také v Maďarsku, Polsku a České republice). Je členem Mezinárodní společnosti pro didaktiku dějepisu (ISHD). Dlouhodobě také vede doma i v zahraničí workshopy o moderní výuce dějepisu, protože „minulost je vždy nová".
Recenzenti:
* prof. PhDr. Zdeněk Beneš, CSc., Filozofická fakulta, Univerzita Karlova
* prof. PhDr. Roman Holec, Dr.Sc., Filozofická fakulta, Univerzita Komenského
Obálka: Miroslav Cipár