
Julius Fučík – Reportáž, psaná na oprátce
Modelová hodina literatury pro střední školu nabízí možnost, jak pracovat s tématem Fučíkovy osobnosti, díla a kultu, nabízí pracovní list pro studenty, prezentaci s odkazy na filmové ukázky, otázky i úkoly pro žáky. Autorkou je studentka bohemistiky Ostravské univerzity.
Tento materiál vznikl v rámci projektu „Moderní dějiny do škol“, který je financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Modelová hodina Julius Fučík – Reportáž, psaná na oprátce
Ročník: 4. ročník gymnázia
Hodinová dotace: 2 vyučovací hodiny
Cíl první hodiny: Seznámit studenty se životem Julia Fučíka a jeho klíčovým pobytem na Pankrácké věznici, jež byla místem vzniku Reportáže, psané na oprátce. Poté studenti rozeberou z tohoto díla dvě ukázky, které budou studentům sloužit jako „vstupní brána“ k pochopení politiky komunistické strany.
Cíl druhé hodiny: Prostřednictvím filmových ukázek a dokumentu studenti snáze pochopí, proč byl Julius Fučík po své smrti až do pádu komunismu vybrán za národního hrdinu, co znamenal Fučíkův kult, a budou moci se sami rozhodnout, zda byl Julius Fučík oprávněným národním hrdinou nebo pouze obětí tehdejšího režimu.
1. hodina:
5-10 minut: Motivace – studenti mají za úkol sestavit Fučíkův portrét z daných indicií, jež mají k dispozici v prezentaci. Následně budou rozděleni do skupin 4-6 lidí (záleží na počtu studentů ve třídě) a každá skupina poté odhalí vlastní Fučíkův portrét.
5 minut: Žáci se seznámí se životem Julia Fučíka, v prezentaci si jej ukážeme také pod identitou „profesora Horáka“.
15-20 minut: Studenti si pečlivě přečtou dva vybrané texty, u kterých je 6 otázek. Ty po přečtení samostatně vypracují a následuje rozbor textu, kdy si společně zkontrolujeme otázky a pokud budou nějaké nejasnosti z nich vyplývající, vysvětlíme si je.
5 minut: Povíme si údaje týkající se Reportáže – kde a na čem vznikla, čím je specifická apod.
5 minut: Vysvětlíme si, pojem „Fučíkův kult“ a zaměříme se na dobu vzniku - 40. a 50. léta.
5 minut: Na závěr hodiny si přečteme krátkou ukázku z Kunderova Posledního máje a pro lepší představu dobové atmosféry si pustíme filmovou ukázku Reportáže, psané na oprátce (viz použité materiály).
2. hodina:
5-10 minut: Motivace - představíme si Fučíkův odznak, k němuž se v prezentaci vztahují dvě otázky (na každém slidu jedna), které žáci samostatně prodiskutují nejprve ve dvojicích, a po vyslechnutí jejich návrhů si společně odtajníme správné odpovědi, které jsou v prezentaci.
5-10 minut: Studenti se dozvědí informace o legendě Julia Fučíka v 60. - 80. letech a následně se podívají na filmovou ukázku z Tankového praporu (viz použité materiály), což v našem případě slouží jakožto demonstrace tehdejšího zesměšňování kultu, případně může následovat diskuze se žáky ohledně tehdejší doby a režimu.
5 minut: Vysvětlíme si, jak to bylo s Juliem Fučíkem po roce 1989, zdůrazníme vydání Reportáže, psané na oprátce z roku 1995 a 2008 a povíme si, proč jsou tak důležitá a čím jsou specifická.
15-20 minut: Na závěr přichází zamyšlení (v prezentaci) – nejdříve studenti zhlédnou dva dokumenty: Znovuodhalení sochy Julia Fučíka a dokument Cs. historie s názvem Fučík - mýtus a skutečnost (viz použité materiály a oba odkazy jsou také v prezentaci) a na základě těchto dvou dokumentů a předchozích poznatků o Juliu Fučíkovi se studenti sami rozhodnou, ke kterému názoru se přiklání a zdůvodní svou volbu.
Použité materiály:
FUČÍK, J. Reportáž, psaná na oprátce. Praha: Torst, 1995.
KUNDERA, M. Poslední máj. Praha: Československý spisovatel, 1963.
Reportáž, psaná na oprátce - filmová ukázka (1:14:35 – 1:18:02)
Tankový prapor - filmová ukázka (24:20 – 29:20)
Znovuodhalení sochy Julia Fučíka (do 3:30)
Dokument Fučík – mýtus a skutečnost (39:45 – 48:40)
V příloze článku si můžete stáhnout prezentaci a pracovní list.
Přílohy


Související články
- Václav Kopecký a Julius Fučík pohledem Václava Černého (15.8.2014)
- Filmová propaganda v době studené války (31.5.2013)
- Propaganda - představení fenoménu (16.5.2013)
- Česká avantgarda a propagace socialismu (28.1.2010)
- Julius Fučík - mýtus a realita (4.9.2009)