Inovativní metody výuky dějepisu v metodických seminářích PANTu v roce 2013
Občanské sdružení PANT uspořádalo v průběhu podzimu 2013 dalších osm metodických seminářů pro pedagogy v rámci projektu Moderní dějiny do škol. Prostřídalo se v nich celkem šest lektorů - Viliam Kratochvíl, Milan Hes, Jiří Hruška, Marcel Mahdal, Jiří Sovadina a Petr Šimíček. O semináře byl opravdu velký zájem, zúčastnilo se jich 181 učitelů dějepisu ZŠ i SŠ.
Seminář Inovativní metody v dějepisné praxi a jejich aplikace v rámci učiva dějin 20. století je součástí projektu s názvem „Moderní dějiny do škol“, který je financován v rámci OP VK ze státního rozpočtu ČR a Evropského sociálního fondu.
Semináře vycházely z konkrétních požadavků pedagogů vzešlých z vyhodnocení pilotáže úvodních metodických seminářů projektu Moderní dějiny do škol. Ty byly zaměřeny na nové metody v oblasti výuky moderních dějin. Učitelé se formou praktické demonstrace inovativních metod výuky seznámili pod vedením lektorů s konkrétními, v praxi vyzkoušenými postupy, které pomáhají změnit stereotypy ve výuce a vytvářet zajímavé a přitažlivé hodiny dějepisu. Během jednotlivých seminářů lektoři prakticky aplikovali vybrané metodické materiály vytvořené v rámci projektu Moderní dějiny do škol. Učitelé se sami stali aktivními spolutvůrci a ověřovateli jednotlivých výstupů. Intenzivně jsme se věnovali metodickým dovednostem a nápadům, které byly vyzkoušeny na nejrůznějších událostech a fenoménům světových a československých dějin 20. století (průřezově). Semináře byly primárně zaměřeny na praktickou metodiku a didaktiku výuky, důraz jsme kladli především na inovativnost a na přesah získaných znalostí a dovedností do různých studijních předmětů (dějepis, český jazyk, mediální výchova, občanská nauka). Zároveň byli účastníci seznámeni s novými aplikacemi a obsahovou náplní vzdělávacího portálu Moderní dějiny.cz. Součástí programu seminářů byly také konkrétní náměty pro zavádění orální historie do výuky. Účastníci obdrželi osvědčení o absolvování semináře a zároveň pomocí zpětných dotazníků dostali možnost přispět k dalšímu směřování tvorby projektových výukových materiálů dle svých konkrétních potřeb.
Kdy a kde uskutečnily jednotlivé semináře a kolik učitelů je navšívilo?
15. října - Brno: Gymnázium Slovanské náměstí, Brno - 26 učitelů
25. října - Hradec Králové: Školské zařízení pro DVPP Královéhradeckého kraje, areál ZŠ Štefánikova 566, Hradec Králové - 32 učitelů
12. listopadu - Kroměříž: Gymnázium Masarykovo náměstí, Kroměříž - 11 učitelů
19. listopadu - Jihlava: Gymnázium Jihlava, Jana Masaryka 1 - 26 učitelů
21. listopadu - Ostrava: Gymnázium Olgy Havlové, Ostrava-Poruba - 25 učitelů
25. listopadu - Frýdek-Místek: SPŠ, OA a JŠ, 28. října Frýdek-Místek - 15 učitelů
26. listopadu - Šumperk: Gymnázium Šumperk - 18 učitelů
28. listopadu - Zlín: Gymnázium Zlín – Lesní čtvrť - 28 učitelů
Lektoři pro Brno, Kroměříž, Jihlavu a Šumperk:
Doc. PaedDr. Viliam Kratochvíl, PhD.
Třináct roků učil dějepis na základní škole, šest let na gymnáziu, od roku 1989 působí na katedře Filozofické fakulty univerzity Komenského v Bratislavě. Specializuje se na výzkum a tvorby učebnic, je autorem a spoluautorem 19 titulů učebnic dějepisu a desítek studií. Od května 2012 je ředitelem slovenského Státního pedagogického ústavu.
Mgr. Milan Hes, Ph.D.
Středoškolský učitel, didaktik dějepisu, autor literatury faktu. Publikuje v odborných a populárně - naučných časopisech. Od roku 2010 pravidelně přispívá do revue literatury faktu Přísně tajné! Je autorem knihy "Čekání na smrt" (Rodinný tábor českých Židů v Osvětimi), Praha: Epocha 2012. Pro stejné nakladatelství připravuje na podzim 2013 k vydání knihy "Promluvili o zlu" (Holocaust mezi dějinami a pamětí) a "Dny strachu" (Osudy ukrývaných Židů na Slovensku v časech vlády Jozefa Tisa). Spolupracuje na několika didaktických projektech, jejichž výsledkem jsou metodické materiály pro žáky, studenty a učitele základních, středních a vysokých škol.
Lektoři pro Hradec Králové, Ostravu, Frýdek-Místek a Zlín:
Mgr. Marcel Mahdal
Středoškolský učitel dějepisu Jazykového gymnázia Pavla Tigrida v Ostravě-Porubě. V letech 2008-2010 šéfredaktor časopisu Encyklopedie II. světové války vydavatelství PressPygmalion. Redaktor portálu Moderní dějiny.cz.
Mgr. Petr Šimíček
Středoškolský učitel dějepisu na Gymnáziu Olgy Havlové v Ostravě-Porubě. Od poloviny 90. let připravuje a řídí studentské semináře na téma „Holocaust-selhání lidskosti“ a „Československý lidově-demokratický režim v realitě 50. let“. Organizátor středoškolských studentských konferencí na GOH a spoluautor knihy "Společně dějinami". Člen pracovní skupiny MŠMT pro výuku dějepisu. Je místopředsedou Občanského sdružení PANT, redaktorem portálu Moderní dějiny.cz.
PhDr. Jiří Sovadina
Středoškolský učitel dějepisu na Gymnáziu Olgy Havlové v Ostravě-Porubě. Připravuje a řídí studentské semináře na téma "Mezinárodní vztahy v období studené války" a „Konfliktní oblasti Asie“. Organizátor středoškolských studentských konferencí na GOH. Je členem Občanského sdružení PANT a šéfredaktorem portálu Moderní dějiny.cz.
Mgr. Jiří Hruška
Od roku1994 středoškolský učitel dějepisu a českého jazyka a literatury na Jazykovém gymnáziu Pavla Tigrida v Ostravě-Porubě. Učitel předmětu Mediální výchova (absolvent III. ročníků vzdělávacího semináře UP Olomouc, kurzu mediální výchovy pořádaného společností Partnesr Czech). Pomocí zážitkové pedagogiky se věnuje studentským vzdělávacím a kulturním projektům z oblasti historie (17. listopad, Krvavé století, Každodenní život v německých koncentračních táborech), divadla (Divadlo bez opony), literatury (Netradiční literární večery), vědy (Věda kontra iracionalita) a filmu (Mezinárodní festival studentských filmů Ostrava-Picture). Redaktor portálu Moderní dějiny.cz.