George Grosz „Pilíře společnosti“
Historickoumělecký pracovní list věnující se meziválečnému Německu. Pracovní list určený žákům středních škol a druhého stupně gymnázií je ukázkou mezipředmětových vztahů. Na příkladě literárního textu a především výtvarného uměleckého díla rozšiřuje základní vědomosti studenta o meziválečném období v Německu.
Příspěvky na portálu Moderní dějiny jsou podpořeny dotací MŠMT.
Německý malíř George Grosz (*1893-+1959), jehož dílo osciluje snad mezi všemi styly avantgardy, velice často tvořil politicky angažované umění, nikoli však ve smyslu stranické politiky, a to ani po vstupu do komunistické strany. Mezi jeho nejoceňovanější díla dnes patří především malby z období první světové války a doby meziválečné. Hrůzu, syrovost a především absurditu dané doby dokázal přenášet na plátno s odsuzující groteskností, neboť byl sám dvakrát očitým svědkem první světové války. Osobní zkušenost mladého malíře vyvolala u něj totální nenávist k válce, ke všemu vojenskému a především k válečným zbohatlíkům, kteří jako odporný hmyz parazitovali na lidském utrpení. Ani po válce, kdy se situace v Německu nijak nelepšila, především ne po stránce sociální (ba naopak) ilustroval své pocity do pláten mnoha svých obrazů jako "protest proti lidstvu, které zešílelo".
Přílohy
Související články
- Moderní umění 1900-1930 (II.část) (31.12.2009)
- Moderní umění 1900-1930 (I.část) (29.11.2009)
- Mezinárodní vztahy po první světové válce (1.11.2009)