Moderní-Dějiny.cz

„Francouzské inspirace“

Publikováno: 1.4.2010, Aktualizováno: 2.4.2012 17:16
Rubrika(y): Čistá metodika

V rubrice „Francouzské inspirace“ bych chtěla českým učitelům přiblížit francouzskou metodu výuky dějepisu, která klade důraz na kritický rozbor dokumentů. Osnovy upřesňují, že dějepis není snůškou dat, které se má žák naučit zpaměti, ale předmětem, ve kterém musí žák vidět smysl. Škola má vést děti k zájmu o historii tím, že o ní budou na základě pramenů samy přemýšlet.

„Francouzské inspirace“

Žák se má být schopen používat „techniky historiků“. Mezi ně patří:

1 - Souboru různých dokumentů na stejné téma: žák se naučí tyto dokumenty porovnat, posoudit objektivitu autora a zasadit informace do širšího kontextu.
2 - Komentář dokumentu: ten má žák na základě svých znalostí vysvětlit, učí se tak základy práce každého historika. Dokumentem může být text, ale také jiné prameny – film, karikatura, reklama, mince, statistická tabulka, atd.
3 – Dizertace: žák má vybrat ze svých znalostí pouze ty, které se týkají daného tématu. V úvodu si určí „problematiku“, tzn. otázku, na kterou chce v průběhu své práce najít odpověď. Jeho myšlenky na sebe musí logicky navazovat, čímž se učí stavět text, který dává smysl.

Tato tři cvičení bych chtěla přiblížit prostřednictvím výukových materiálů, které mohou učitelé přímo použít ve výuce. Zpracuji nejprve světové a evropské dějiny 20. století, pro které existují stovky dokumentů ve francouzských učebnicích. Tento styl výuky se samozřejmě dá aplikovat také na české dějiny. Byla bych velmi ráda, kdyby se ke konkrétním příspěvkům rozvinula diskuze, abych mohla další materiály přizpůsobit.

Myslím si, že díky tomuto stylu výuky má dějepis smysl: jsou vyučovány širší souvislosti a stopy, které historie nechala v současném světě. Takto vyučovaný předmět navíc děti baví!

Vycházím se svých vlastních zkušeností: pro dějepis mě na francouzsko-českém gymnáziu v Brně nadchla naše francouzská učitelka. Po letech biflování zpaměti po nás najednou chtěla, abychom přemýšleli! S pocitem, že jen takto vyučovaný dějepis má smysl jsem odešla do Francie, kde jsem na Sorboně vystudovala historii a mezinárodní vztahy. Následovala roční příprava na učitelské zkoušky z dějepisu a zeměpisu, které tu musí absolvovat každý budoucí pedagog. Od září 2010 mě tedy čeká učení na francouzském 2. stupni ZŠ nebo na SŠ. Od ledna 2010 učím český dějepis a zeměpis v České škole bez hranic v Paříži, kde v praxi zkouším výše zmíněné pedagogické metody.
 

Související články

_Zajímavé odkazy

Archiv bezp. složekDigi. archiv časopisůCentropaSlovník české literaturyElektronická knihovnaASUDLiteratura ke staženíBibliografie od roku 1961Biografický archivMene Tekeljanpalach.czNárodní archivPamátník Vojna My jsme to nevzdaliPamátník LidicePolitičtí vězni.czPříběhy bezprávíMetodický portál RVPSorelaÚstav pamäti národaVONS.czmultikulturalita.czŽivá paměťAnna FrankováRomano Džaniben17. november 1989Demokratická revoluce 1989Cesta k listopaduHolocaust Memorial CenterTerror HázaExil 20. stoletíHlocaust.czTváří tvář historiiDeportálEuropeanaZmizelí sousedéSvobodně!Ośrodek KARTAMuezum Varšavského povstáníScriptum.czSlezské zemské muzeumČs. vizuální kultura v 50. letechMapováníProjekt Věrný zůstanuJeden svět na školáchStopy totalityo. s. Asi-milovaníProjekt Školákem v ProtektorátuGulag.czRyszard Siwiec 1909–1968Společnost Edvarda Beneše_Příběh Jana ZajíceOśrodek Pamięć i PrzyszłośćLogo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Neviditelné oběti komunismuCentrum pro studium holokaustu a židovské literaturyPandorina skrinkaMuzeum v krabičce
Více...

_Související články

27.5.

„Výuka dějepisu pomocí historických pramenů“ (jak se učí dějepis ve Francii)

Prezentace Zuzany Loubet del Bayle předklándá několik možností jak interpretovat dobovou karikaturu a fotograf...
31.3.

Jaderná zbraň od roku 1945 po současnost: nástroj války nebo míru?

Prezentace metodicky vycházející ze současné francouzské učebnice dějepisu. Na základě textu, mapy, chronologi...
4.3.

Jak zlepšit školní dějepis a zeměpis? Blog Zuzany Loubet del Bayele

Dějepis by neměl být jen o tom, kdy se co stalo a zeměpis o tom, kde co leží. Chci se podělit o své zkušenosti...

_Prameny

IWALKS: VZDĚLÁVÁNÍ V MALÝCH SKUPINÁCH A NA ULICI

Aktualizováno: 11.1.2021 23:32 | Rubrika: Napříč stoletím
IWALKS: VZDĚLÁVÁNÍ V MALÝCH SKUPINÁCH A NA ULICI

IWalk je vzdělávací aktivita spojující unikátní filmové vzpomínky pamětníků z celého světa s kontextem každodenního prostoru, ve kterém žijeme.

_Metodika

Mám sen

Aktualizováno: 28.4.2021 22:34 | Rubrika: Evropa a svět po roce 1945, Napříč stoletím
Mám sen

Zadejte žáků elearningovou aktivitu vhodnou zejména pro distanční vzdělávání. V této aktivitě se žáci prostřednictvím filmových svědectví pamětníků seznámí s historií občanského boje proti rasové segregaci. Žákům aktivita zabere p...

_Aktuality

V ostravském Centru PANT se utkají finalisté EUSTORY 2021

Aktualizováno: 17.10.2021 20:44 | Rubrika: Akce Moderních Dějin
V ostravském Centru PANT se utkají finalisté EUSTORY 2021

"Přes neblahé okolnosti letošního „covidového“ ročníku české soutěže EUSTORY se sešla celá řada velmi kvalitních prací. Vybrat proto 10 nejlepších nebylo vůbec jednoduché, rozhodovaly občas i malé detaily", říká o hodnocení prvníh...

_Dějiny v médiích

Oslavte Den vítězství a projděte se historií s videi a pracovními listy

Aktualizováno: 27.4.2020 19:59 | Rubrika: Speciály, Video
Oslavte Den vítězství a projděte se historií s videi a pracovními listy

ČT edu vytvořilii speciál kolekci videí a pracovních listů k druhé světové válce. Znalost historie nám pomáhá určit směr našich budoucích kroků. Konec druhé světové války je důležité si připomínat, a proto vám přinášíme speciální ...

 
© Všechna práva vyhrazena 2009 - 2021 Občanské sdružení PANT
Materiály na tomto portálu jsou určeny pouze pro vzdělávací účely.
Občanské sdružení PANT