
"Francie je dobrá a štědrá vůči lidem, které si podrobila." Tematická sonda: imperialismus a kolonialismus
Pracovní listy k tématu kolonialismu a imperialismu konce 19. a počátku 20. století jsou určeny studentům středních škol. Cvičení se zaměřují na dlouhodobé souvislosti snah evropských mocností o budování koloniálních impérií – místo „dějin dobývání“ se studenti věnují „dějinám motivů a intepretací“. Základem je analýza psaného textu se zohledněním dobových pramenů i současné historiografie.
„Francie je dobrá a štědrá vůči lidem, které si podrobila.“
Tematická sonda: Imperialismus a kolonialismus
Čím bylo odůvodňováno „šíření Evropy do světa“?
Jak získávali podporu ti, kdo měli na přelomu 19. a 20. století možnost rozhodovat o rozšiřování území svých států v mimoevropských oblastech?
Jaké protichůdné názory se v diskusi o kolonialismu objevují dnes?
Podkapitola pracovního sešitu z učebnicové sady „Dějiny 19. století pro střední školy“ konfrontuje středoškolské studenty s tématem budování koloniálních říší evropských mocností. Snaží se je vést k pochopení hlubších motivací a souvislostí, nikoliv k pouhému memorování (např. výčtu území jednotlivých impérií a dat jejich prohlášení za kolonie). Všechna cvičení úzce navazují na obsah stejnojmenné učebnice; pouze kombinace sešitu a učebnice pak umožňuje plné využití potenciálu učebnicové sady. Pracovní listy k tématu imperialismu a kolonialismu tak pracují s informacemi uvedenými v učebnici na stranách 136–137. Základem úkolů není ověřování faktických znalostí osvojených v učebnici. Studenti se zaměřují na „duchovní dějiny“ imperialismu, na motivace podpory budování koloniálních impérií (přesvědčení o civilizačním „poslání“ aj.), na souvislost rodícího se moderního rasismu a imperialismu. Ve snaze nevnímat dějiny jako hotový a závazný obraz minulosti jsou součástí pracovního sešitu také analýzy protichůdných interpretací evropského kolonialismu (problém jeho přínosnosti a nepřínosnosti).
Učebnicová sada nakladatelství Didaktis „Dějiny 19. století pro střední školy“ (ve složení učebnice, pracovní sešit a průvodce pro učitele) je určena studentům středních škol (primárně gymnázií) a jejich učitelům. Sada přistupuje odlišně ke středoškolskému dějepisu – zohledňuje nejen některá dosud spíše opomíjená témata, ale především celé nové linky pojetí: rovinu interpretací minulosti (ve vztahu k minulosti jako takové), rovinu dlouhodobých kauzálních vazeb a výklad dějin jako otevřeného problému (právě s pomocí pracovního sešitu).
Pracovní list a odpovídající strany učebnice si stáhněte v příloze článku.
Pokud Vás titul „Dějiny 19. století pro střední školy“ zaujal a rádi byste se dozvěděli více, podívejte se na www.didaktis.cz
V případě, že byste si chtěli publikaci zakoupit, můžete tak učinit na www.knihcentrum.cz
Přílohy

