Filmová propaganda v letech 1938-1945
Pracovní list se zaměřuje na období druhé světové války, jež bylo na propagandu obzvláště plodným. V jednohodinové verzi se zaměřuje na animovanou propagandu, ve dvouhodinové pak přidává srovnání s propagandistickými týdeníky a dalšími polodokumentárními díly.
Tento materiál vznikl v rámci projektu „Moderní dějiny do škol“, který je financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Filmová propaganda
Základem pracovního listu je soubor zkrácených a sestříhaných ukázek z propagandistických filmů doplněný o úkolové listy pro studenty, jež jim mají pomoci v hlubší analýze a následném pochopení toho, jak funguje filmová propaganda a jakým vývojem a proměnami prošla.
Otázky se zaměřují na rozbor použitých manipulativních mechanismů a audiovizuální rétoriky (stylu) vybraných ukázek a nabádají studenty k propojení jednotlivých témat se skutečnými historickými událostmi, k nimž odkazují.
Vybrané ukázky pocházejí především z produkce nejvýznamnějších tvůrců propagandy dvacátého století: Spojených států amerických a Sovětského svazu.
Obecným a hlavním cílem pracovního listu je zvýšit vnímavost studentů vůči audiovizuálním materiálům a posílit tendence k jejich kritickému nahlížení, neboť problematika propagandy či jiného masového ovlivňování – v totalitních i demokratických režimech – maskovaného jako zábava je dnes aktuální stejně, jako byla na počátku minulého století.
Pracovní list předkládá otázky týkající se vztahu animovaného a neanimovaného filmu a také obecnější otázky týkající se role a účinnosti propagandy.
Navrhovaný průběh výuky:
(45 minut)
Studenti se rozdělí do skupin po dvou až čtyřech. Po projekci ukázky vyplní studenti pracovní list (možno rozdat už před projekcí, aby bylo jasné, na co je třeba se při sledování zaměřit) a následuje diskuse nad odpověďmi. Na promýšlení odpovědí každé strany by měli mít 10-15 minut.
(90 minut)
Průběh je stejný – na promýšlení odpovědí každé strany by měli studenti mít 10-15 minut, s tím, že na poslední stranu s obecnějšími otázkami by měli mít více prostoru než na předchozí a získají tak dost času na úkol č. 6.
Pro horší kvalitu některých archivních snímků je doporučeno promítat v co možná nejlepších projekčních podmínkách.
Přílohy
Související články
- Fašistická propaganda (20.1.2015)
- Vývoj evropské kinematografie od konce 1. světové války do 60. let 20. století (24.11.2013)
- Hitler a jeho smečka v karikaturách Borise Jefimova (12.7.2013)
- Filmová propaganda do roku 1938 (28.5.2013)
- Propaganda v boji proti „americkému brouku“ (23.5.2013)
- Propaganda - představení fenoménu (16.5.2013)
- Propagandistické karikatury Antonína Pelce (15.5.2013)
- Působení nacistické propagandy na děti a mladé Němce (1.5.2013)
- Propaganda lidového Polska – komentované prameny s otázkami pro studenty (27.1.2013)
- Propagandistické plakáty a anekdoty z lidového Polska (14.1.2013)
- Sovětské propagandistické karikatury v českém vydání z roku 1952 (20.9.2012)
- Nacistická válečná propaganda v Lotyšsku - Pracovní list (18.10.2011)