Film a dějiny – dějiny moderně
Výuka dějepisu má (mimo jiné) směřovat k rozvoji kritického myšlení, k rozlišování mezi reálnými a fiktivními ději, k rozpoznání manipulací. Jednou z účinných strategií naplňující deklarované cíle je i práce s filmovým médiem. Právě to umožňuje variabilitu, neukončenost, proměnlivost, interpretaci, ne-dogmatičnost vnímání minulosti snad ještě lépe než text. Vstupujeme do éry obrazů, které vítězí nad slovem.
Nastupující generace jsou zahlceny různými typy obrazů a psané slovo se stává stále více relikvií, sice opatrovanou a uctívanou elitami, ale žactvem spíše ignorovanou. Můžeme plakat, můžeme s tím i nesouhlasit, ale taková je realita. Také proto je třeba posilovat ikonografickou stránku výuky a postupně transformovat klasické učební pomůcky do multimediální podoby. To jistě neznamená zásadní redefinici smyslu školního dějepisu, pouze modifikaci jeho forem a metod (přičemž u filmů by nemělo zůstat, měly by se využívat i PC hry, rozhodně bychom se tím měli začít zabývat – hledat vhodnou metodiku, použití).
Film je jedním z nejdůležitějších médií (otázkou zůstává zda není vůbec nejdůležitější) skrze které vnímá současný člověk minulost. „Neboť médium jde v ústrety potřebám vědy, to co divák vidí na plátně je neotřesitelně viditelné, a to i tehdy, jde-li o trik či iluzi… Filmový týdeník je i po padesáti letech stále dokumentem – a nedokumentuje-li všechny reálné události, tedy dokládá naprosto reálné způsoby manipulace s reálnými fakty, a v tomto ohledu je jeho věrnost realitě fascinující“. Použití filmu ve výuce tedy může být skutečně mnohostranné a sahá od hraného filmu, přes dokumenty až třeba k reklamám (reklamní kampaň nejmenovaného plzeňského pivovaru pracuje s historickými stereotypy programově).
přečtěte si celý text na webu Ústavu pro studium totalitních režimů v sekci vzdělávání.
Související články
- Jak učit historii pomocí filmu (9.5.2013)
- Filmová 50. léta (8.8.2012)
- Filmová 70. léta (8.8.2012)
- Filmová 80. léta (8.8.2012)
- Nacismus, nacisté, okupace – jak je zobrazoval československý film let 1945–1989 (11.12.2011)
- Unikátní film Andrzeje Wajdy Kanály (21.10.2011)
- Gulag ve filmovém dokumentu (1.4.2011)
- Námět pro práci s filmem Katyń (28.11.2010)
- Dětská literatura a film v době normalizace (1.9.2010)
- Téma kolektivizace a obraz venkova v literatuře a filmu (12.4.2010)
- Poetika normalizace: filmové obrazy Československa sedmdesátých a osmdesátých let v školním dějepisu (5.9.2009)