Didaktický seminář Moderních dějin pro studenty Slezské univerzity
Ve dnech 7.-9. března 2013 se ve Velkých Losinách konal didaktický seminář pro studenty dějepisu a učitelství dějepisu Slezské univerzity v Opavě, jehož lektory byli redaktoři portálu Jiří Sovadina a Petr Šimíček. Byl zaměřen především na ukázky moderních výukových metod, praktická metodická cvičení a samostatnou práci studentů pod vedením zkušených učitelů z praxe.
Základním cílem semináře organizovaného pracovníky Historického ústavu Slezské univerzity, především paní PhDr. Karlou Vymětalovou, bylo představit studentům vysoké školy, budoucím učitelům dějepisu, konkrétní moderní metody a inspirativní způsoby současného dějepisného vyučování. Vzhledem k situaci obvyklé na mnoha pedagogických fakultách, kdy je didaktika vyučována především jako vysoce teoretická disciplína, bohužel bez intenzivnějšího kontaktu se základoškolskou či středoškolskou praxí, byl tento seminář postaven především na diskusích, tvůrčím přístupu k jednotlivým metodickým metodám a vlastním praktickém ozkoušení některých z nich. Z reakcí studentů v průběhu pracovních činností i při závěrečném vyhodnocení bylo zřejmé, že se vytýčený účel včetně konkrétních cílů podařilo naplnit. Lektoři byli velmi spokojeni s tvůrčím přístupem a zápalem pro věc u všech zúčastněných studentů. Ti si naopak pochvalovali praktické inspirace a možnost využití metod ve své budoucí učitelské praxi.
Obsah semináře:
I. Prezentace výukových možností vzdělávacího portálu Moderní dějiny.cz - přehledné úložiště pramenů, mikrostudie historiků, otevřené výukové materiály a možnosti jejich využití ve vyučovacím procesu - aktivní práce s moderní multimediální pomůckou, vyhledávání, úpravy
II. Ikonické prameny a jejich využití ve výuce: karikatura a dobová fotografie
a, teoretická část (dějiny žánru, podoby, cíle a charakteristiky)
b, praktická cvičení (interpretace karikatur a jejich využití ve výuce, vlastní tvorba pracovních listů)
tematicky: reakce na Mnichov 1938 (karikatury z různých zemí), propagandistické karikatury 50. let (československé i světové - reakce na studenou válku)
III. Dokumentární film ve výuce
a, teoretická část (výhody a úskalí projekcí dokumentárních snímků ve vyučovací hodině, základní pravidla pro smysluplné projekce na základě letité učitelské zkušenosti lektorů)
b, praktická část - projekce vybraných dokumentů PANTu z cyklu Sami proti zlu a Dějiny na vlastní kůži (ideální stiopáž jednotlivých snímků - do 15 minut, jsou vytvořeny pro školní výuku) a tvorba metodických materiálů ke konkrétním dokumentárním snímkům pod vedením lektorů, srovnání studentských prací s pracemi profesionálních didaktiků (pro vybrané snímky)
IV. Praktická tvorba metodických materiálů pod vedením lektorů - tvorba výukových prezentací / pracovních listů na základě vybraných souborů pramenů (fotografií, novin, letáků atd.) ke zlomovým událostem našich dějin, metodické náměty pro práci s jednotlivými prameny (nástup komunismu, 50. léta, Pražské jaro a rok 1968, Charta 77 a tzv. Anticharta, rok 1989)
Z ohlasů studentů:
- výborné, že byly vyjádřeny myšlenky a nápady z praxe a zkušeností lektorů
- hodně užitečných odkazů na výborné zdroje, filmy, dokumenty atd.
- kvalita výukových materiálů
- dozvěděli jsme se spoustů věcí o možnosti využívání dobových pamětí ve výuce na školách, což se za nás na školách nedělo
- vytvoření příjemné atmosféry, zábavná forma podněcující různorodé aktivity
- energie, pozitivní a kladný přístup, otevřenost, akceptace názorů druhých, zapálenost a odbornost
- kvalitní a inspirativní diskuse
- děkujeme za Vaši lásku oboru!!!! a zároveň za Vaši neocenitelnou práci, kterou děláte nejen pro studenty, ale také pro kolegy učitele, je neuvěřitelné, že v dnešní době stále existují lidé, kteří dělají práci navíc, a to jen díky svému přesvědčení, je to velmi inspirativní :-)
- děkujeme za to, že jste v nás obnovili lásku k oboru, ubíjenou hromadou univerzitních faktů, už dávno jsme zapomněly, proč tento obor milujeme
Semináře se účastnilo 23 studentů a byl součástí projektu Popularizace nejnovějších výzkumných a vědeckých výsledků Ústavu historických věd Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity v Opavě v oblasti historických věd v rámci středoevropské komparace (OPVK 7.2.3).