České století v jedné hodině
Česká televize připravila pro pedagogy a Vaše studenty sérii pracovních listů k cyklu České století, který mapuje zásadní události našich novodobých dějin z pohledu jejich hlavních aktérů. Pracovní listy vznikly ve spolupráci s portálem Moderní dějiny.cz ke čtyřem dílům: Musíme se dohodnout (1968), Je to jen rock´n´roll (1976), Ať si jdou (1992) a Poslední hurá - ten připomíná události roku 1989 a osobnost Václava Havla, který by se 5. října dožil osmdesáti let.
Materiály jsou koncipovány tak, aby je bylo možné vypracovat během jedné vyučovací hodiny, lze z nich ovšem také využít jen vybrané části, které budou pedagogům vyhovovat. Veškeré pracovní listy jsou k dispozici ZDE, stejně jako krátké ukázky z jednotlivých filmů, ke kterým se pracovní listy vztahují. Pokud nemáte v učebnách možnost využívat připojení k internetu, samotné ukázky lze stáhnout ZDE
Autory metodických materiálů jsou Jiří Sovadina a Petr Šimíček z redakce portálu Moderní dějiny.cz, oba středoškolští učitelé na Gymnáziu Olgy Havlové v Ostravě-Porubě. Komentář autorů:
Při práci s jakýmikoliv audiovizuálními materiály v dějepise musíme mít na paměti, že naši žáci žijí ve vizuální době, přeplněné obrazy, statickými i rozpohybovanými, ale tato přesycenost médii a obrazovými sděleními nevede bohužel ve většině případů ke schopnosti oddělit realitu od fikce, seriózní informaci od manipulace a nepřispívá ani k tomu, aby dnešní mladí lidé rozpoznali a zařadili základní filmové žánry. Prvním krokem tedy musí být krátké vstupní představení konkrétního audiovizuálního díla žákům, jeho stručná charakteristika. Zásadní je zdůraznit, že v případě Českého století se jedná o volnou filmovou rekonstrukci, s často provokativními momenty vyvolávajícími záměrně otazníky či pochybnosti, a nikoli o autentický záznam historických událostí, přesný přepis vět či prohlášení jednotlivých dějinných osobností. Vyhneme se tak zbytečným nedorozuměním a možným mystifikacím.
Jelikož stopáž jednotlivých dílů (překračující 70 minut) znemožňuje projekci v jedné vyučovací hodině, musíme pro smysluplnou práci v omezeném čase pětačtyřiceti minut použít jen krátké fragmenty televizního dramatu. Nezbývá tedy nic jiného, než je „vystřihnout“ z celkového kontextu a promyšlené kompozice televizního dramatu, což může žákům (ve většině naprosto nezvyklým sledovat podobná komorní televizní dramata) při sledování působit obtíže s orientací v čase či identifikací postav a dějů. Bez povědomí o celku je vnímání takovýchto úryvků náročné i pro zkušeného filmového diváka. Jiné cesty pro práci s Českým stoletím ve vyučovací hodině však není, proto jsme podle předem stanovených kritérií pečlivě vybírali jednotlivé ukázky. Hledali jsme takové pasáže, které obsahují zásadní sdělení, myšlenky, popřípadě zachycují klíčová rozhodování aktérů konkrétní historické události. A nejlépe v hutné formě v rozpětí několika filmových minut. Tyto „vystřižené“ pasáže jsou přehledně umístěny na webu České televize, odkud si je může učitel v hodině pohodlně spouštět (má-li počítač ve třídě připojení k internetu) nebo si je předem stáhne z úložiště. Pedagog tudíž nemusí pracně vystříhávat ukázky sám, což je jistě vítaná úspora času.
Soubor metodických materiálů vytvořených ve spolupráci portálu Moderní dějiny.cz a České televize zahrnuje pracovní listy do vyučovací hodiny a praktické rady pro učitele. Stěžejní aktivitou, která je předpokladem pro úplné vypracování pracovních listů, je sledování vybraných audiovizuálních ukázek z konkrétního dílu Českého století ve vyučovací hodině. Předpokladem pro smysluplnou práci s filmovými ukázkami z konkrétních dílů série autorsky zpracovaných televizních dramat je alespoň základní znalost historického kontextu, ve kterém se zachycené události odehrávaly. Je tedy vhodné zařadit vyučovací hodinu s filmovými ukázkami ve chvíli, kdy již žáci probrali v dějepise období, která událostem zachyceným v audiovizuálních ukázkách z daného dílu Českého století předcházela.
Jednotlivé úkoly záměrně vycházejí v naprosté většině ze situací zachycených ve filmu a jsou záměrně doplněny dalšími aktivitami založenými na interpretaci různých druhů historických pramenů. Záleží na učiteli, jeho vlastním rozvržení hodiny, zda předloží svým žákům jen ty úkoly, které se vztahují k filmové ukázce, nebo použije úplné pracovní listy zahrnující navíc úkoly založené na práci s texty dobových textových pramenů, fotografiemi, anekdotami, vzpomínkami pamětníků, grafy atd. Proto jsou záměrně pracovní listy ponechány jako otevřené (ve wordu a ne v souboru typu PDF), aby si je každý učitel mohl jednoduše upravovat dle svých potřeb (smazat, co mu nevyhovuje, případně konkrétní list doplnit o své vlastní úkoly). Otázky pracují s informacemi, které by žáci měli znát a měli by s jejich pomocí vytvořit kontextuální východisko pro porozumění situacím ztvárněným v daném konkrétním dílu Českého století. Pracovních listů je v souboru více, není tedy reálné je všechny využít v jedné vyučovací hodině. Má-li učitel k dispozici dvě vyučovací hodiny (kupříkladu v dějepisném semináři), může pochopitelně využít kompletní nabídku.
V praktických poznámkách a radách umístěných za pracovními listy naleznou učitelé návod, jak s materiály v hodině pracovat a pochopitelně odkazy na další inspirativní materiály ze vzdělávacího portálu Moderní dějiny.cz i jiných zdrojů.
Česká televize se snaží touto cestou podpořit zájem mladých lidí o naši novodobou historii i možnost využívat audiovizuální materiály a otevřené zdroje ve vzdělávání. Další pracovní listy k hilsneriádě či Karlu IV. najdete rovněž na webu České televize.
Ohlas v médiích na České století pro školy najdete ZDE
Alžběta Plívová
Vedoucí Komunikace České televize
Česká televize
Komunikace a PR
Kavčí hory, 140 00 Praha 4
T: +420 261 133 332
M: +420 733 663 969
alzbeta.plivova@ceskatelevize.cz
www.ceskatelevize.cz